- El nou Decret d’estructura del Departament d’Unió Europea i Acció Exterior crea la Direcció General de Coordinació Institucional en l’Àmbit de l’Acció Exterior, amb l’objectiu de cohesionar la xarxa de delegacions del Govern a l’exterior
- La reestructuració també preveu que la Delegació del Govern davant la Unió Europea passi a dependre directament del conseller
- Aquests canvis permeten al Departament donar resposta als sis eixos estratègics que definiran l’acció exterior durant aquesta legislatura
El Govern ha aprovat la nova estructura del Departament d'Unió Europea i Acció Exterior, que incorpora com a principal novetat la creació de la Direcció General de Coordinació Institucional en l’Àmbit de l’Acció Exterior, adscrita a la Secretaria General.
Aquest canvi en l’organigrama respon a la voluntat del Govern de consolidar el conjunt de delegacions a l’exterior, reforçar-ne la coordinació, donar-hi coherència en relació amb les prioritats de l’Executiu, millorar-ne la comunicació interna i integrar-hi la gestió dels recursos humans. Actualment, la xarxa de delegacions a l’exterior dona cobertura institucional a 72 països, inclosos tots els estats membres de la Unió Europea.
La Delegació davant la Unió Europea, més estratègica que mai
Amb la finalitat de situar Europa al centre de l’acció exterior catalana i d’enfortir la influència de Catalunya en els espais de decisió europeus, el Decret especifica que la Delegació del Govern davant la Unió Europeapassa a dependre directament del conseller. Aquest canvi permetrà una coordinació més transversal entre tots els departaments del Govern i les institucions comunitàries.
A més, el Comissionat per al foment de les relacions Interpirinenques, també adscrit directament al conseller, serà l’encarregat d’unificar les polítiques públiques en matèria de cooperació transfronterera.
Estructura general del Departament
La Secretaria General del Departament inclou, a més de la nova Direcció General de Coordinació Institucional, el Centre d’Estudis de Temes Contemporanis, que prestarà assistència a la direcció del Departament. Les funcions vinculades a la prospectiva i l’elaboració d’escenaris estratègics s’han simplificat per centrar-se en l’elaboració d’estudis, diagnòstics i publicacions sobre tendències actuals.
Per la seva banda, la Secretaria d’Acció Exterior i de la Unió Europea passa a denominar-se Secretaria d’Afers Europeus, Multilaterals i de Cooperació al Desenvolupament, i integra les direccions generals següents:
- Direcció General d’Afers Multilaterals (abans, Direcció General de l’Acció Exterior), que reestructura alguns dels seus serveis: la Subdirecció General d’Acció Exterior passa a denominar-se Subdirecció General d’Afers Multilaterals i Estratègies Regionals, i el Servei de Relacions Bilaterals, Servei d’Estratègies Regionals.
- Direcció General d’Afers de la Unió Europea,que no té canvis significatius dels òrgans que en depenen. Només es fan adaptacions menors de les seves funcions.
- Direcció General de Cooperació al Desenvolupament, que manté l’estructura i les funcions actuals.
- Direcció General de la Catalunya Exterior, que amplia les funcions de suport a la comunitat catalana a l’estranger, incloses la gestió del Registre de catalans i catalanes residents a l’exterior i l’elaboració del pla de retorn. En aquest sentit, se suprimeix el Servei d’Atenció a la Ciutadania a l’Exterior, mentre que l’Àrea de Comunitats Catalanes a l’Exterior passa a denominar-se Àrea d’Atenció a la Comunitat Catalana a l’Exterior.
A més, es crea la Subdirecció General de Suport a la Internacionalització dels Governs Locals, per promoure la participació activa dels ajuntaments en la presa de decisions i en l’obtenció i la gestió dels fons europeus.
Adscripció d’entitats
El Departament manté l’adscripció de les entitats següents:
- L’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament
- L’Institut Català Internacional per la Pau
- El Consorci Catalunya Internacional
- L’Institut Europeu de la Mediterrània
Sis eixos estratègics per reforçar i impulsar l’acció exterior catalana
Aquesta nova estructura permetrà donar resposta als sis eixos prioritaris de la legislatura:
- Millorar la presència i la influència de Catalunya en les institucions de la Unió Europea.
- Promoure la participació de Catalunya en organismes multilaterals
- Acompanyar la projecció econòmica de Catalunya.
- Impulsar una política de cooperació al desenvolupament, alineada amb els compromisos internacionals de destinar-hi el 0,7% l’any 2030.
- Reforçar la dimensió europea en el món local
- Consolidar la relació amb les comunitats catalanes a l’exterior