- Una eina publicada al web de l’HUAV suggereix a l’usuari adreçar-se a l’hospital o al CUAP en funció de la severitat dels seus símptomes
- El sistema es va provar l’hivern passat amb uns resultats molt positius i un alt grau de satisfacció dels usuaris
El Servei d’Urgències de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV), juntament amb el Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) Lleida, han implementat un sistema basat en la intel·ligència artificial que indica als pacients quin dels dos centres d’urgències és el més adequat per atendre’ls en funció de la gravetat dels seus símptomes. L’eina, que ara s’ha publicat al web de l’hospital, és pionera a Catalunya. Es va testar l’hivern passat en el procediment de la derivació inversa amb resultats molt positius i té com a objectiu optimitzar els recursos sanitaris i millorar l’experiència del pacient.
Amb el procediment de la derivació inversa, els casos poc o gens greus que acudeixen als serveis d’urgències hospitalaris poden ser derivats al CUAP per tal que rebin atenció de forma més resolutiva i en temps òptim i, a la vegada, contribueixin a alleujar les urgències de l’hospital.
El cap del Servei d'Urgències de l’HUAV, director clínic territorial d’Urgències de Lleida i investigador de l'eHealth Centre de la UOC, Oriol Yuguero, explica que “la utilització òptima de tots els recursos assistencials d’urgències és molt important per a la sostenibilitat del sistema. A més, a la xarxa pública tenim recursos d’una excel·lent qualitat assistencial i hem de tenir disponibles els serveis hospitalaris per atendre aquells pacients greus o amb potencial risc vital.”
En aquest sentit, apunta Yuguero, ”la inclusió de la intel·ligència artificial en la derivació inversa ha suposat una millora evident en el procediment i ha ajudat a l’apoderament de les professionals d’infermeria, que són qui gestionen la derivació inversa. I ara anem més enllà, facilitant que els pacients, ja des del seu domicili, puguin realitzar una autoavaluació i sàpiguen a quin recurs se’ls recomana anar, o bé al CUAP o bé a l’hospital.”
Des del CUAP Lleida, la seva directora, Sílvia Solís, es mostra igualment satisfeta amb el nou sistema i apunta que “la implementació d’aquesta eina d’intel·ligència artificial suposa un pas endavant en la manera com gestionem les urgències al territori. El sistema no només agilitza l’atenció, sinó que també millora l’experiència dels usuaris, que valoren positivament la rapidesa i resolució que els oferim des del nostre centre.”
L’eina d’avaluació de símptomes està disponible des d’aquest mes de desembre al web de l’HUAV i a les mateixes urgències del centre on, en el moment del triatge, els pacients inclosos en el circuït reben una tauleta per respondre una sèrie de preguntes. Un cop feta aquesta avaluació, l’aplicació els recomana quedar-se a l’hospital o bé acudir al CUAP, situat a 10 minuts a peu. Aquells que decideixen anar al CUAP, quan arriben, s’agilitza l’atenció.
Resultats de l’estudi pilot
La prova pilot del nou sistema va realitzar-la el Servei d’Urgències de l’HUAV, amb la col·laboració de Mediktor, la Fundació TIC Salut Social i l'eHealth Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que va avaluar els resultats.
Del 6 de novembre de 2023 a l’1 de març de 2024, el Servei d’Urgències de l’HUAV va atendre un total de 35.531 pacients, del quals 6.762 van rebre un nivell de triatge IV o V, és a dir, de poca gravetat. D’aquests, seguint determinats criteris, un 6,8% (462)es van incloure en la prova de derivació inversa, tot i que finalment aquesta es va poder aplicar en 427 pacients.
Després de l’avaluació, en un 43,6% dels casos l’eina va recomanar acudir al CUAP, enfront del 54,6%, a qui va suggerir romandre a l’hospital. Dels pacients que van rebre la recomanació d’acudir al CUAP, el 91% van marxar de l’hospital. El 73% van arribar al CUAP, mentre que un 17% va decidir marxar al seu domicili sense rebre cap tipus d’atenció. El 95% dels pacients que van ser atesos al CUAP després de la derivació des de l’hospital van rebre l’alta en finalitzar la consulta i el 85% no van reconsultar durant els 15 dies següents.
D’altra banda, un 78,3% dels pacients a qui l’eina va recomanar restar al centre hospitalari després de ser avaluats van decidir marxar igualment davant la poca gravetat dels seus símptomes, ja fos al CUAP (59%) o directament al seu domicili (19,3%). Cap dels pacients que es va quedar a l’HUAV després de la recomanació va requerir hospitalització.
Segons el director de la Fundació TIC Salut Social,Joan Guanyabens, “la incorporació de la intel·ligència artificial per al triatge de pacients d’urgències ha demostrat ser una eina de suport efectiva per optimitzar la gestió dels casos i mostrar als pacients les alternatives disponibles per a l’atenció urgent, com els centres d'atenció primària”.
Millora de l’accessibilitat i optimització de recursos
El fet de publicar l’eina al web millora encara més l’accessibilitat i l’optimització de recursos, ja que els usuaris poden descriure des de casa, d'una manera senzilla i intuïtiva, els seus símptomes en menys de tres minuts. Una vegada completada l'avaluació, reben la recomanació i un document descarregable amb tota la informació necessària amb un codi QR que han de mostrar en ingressar al Servei d’Urgències o al CUAP, per a agilitzar la seva atenció.
Amb la implementació de l’eina d’intel·ligència artificial, l’HUAV i el CUAP Lleida, gestionats per l’Institut Català de la Salut, treballen per a descongestionar les urgències, millorar els temps d'atenció i garantir que cada pacient rebi l'assistència adequada en el lloc corresponent. Aquest projecte reforça el compromís de l'hospital amb la millora contínua de la qualitat del servei i l'aprofitament eficient dels recursos sanitaris.