- La borsa proveirà les substitucions, els nomenaments de reforç per excés de feina i els conjunturals adscrits a programes temporals
- La previsió és que entri en funcionament durant el primer trimestre de l’any 2025 i que l’integrin uns 6.000 interins
El Govern ha aprovat avui la creació de la primera borsa oberta d’ocupació temporal per a la selecció de personal funcionar interí a l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms. L’acord de Govern aprovat avui ratifica el pacte assolit per unanimitat a la Mesa Sectorial de Negociació del personal d’Administració i Tècnic del darrer 9 de desembre.
Aquesta borsa proveirà els llocs de treball per substitució transitòria, els que derivin per excés o acumulació de tasques, els anomenats nomenaments per reforç, i els conjunturals adscrits programes temporals. La previsió del Govern és que la borsa entri en funcionament durant el primer trimestre de l’any 2025.
La borsa oberta d’ocupació temporal s’inscriu en l’estratègia, que impulsa el Govern, de renovació i millora dels serveis públics amb l'objectiu de reformar la gestió pública i situar la ciutadania al centre de la presa de decisions. L’estratègia té com a finalitat avançar cap a una administració pública més eficaç, eficient i adaptada als reptes actuals i a les demandes socials i econòmiques del país. En aquest sentit, l’Acord de Govern 217/2024, de 8 d’octubre, promou l’elaboració d’una estratègia de transformació i millora dels serveis públics en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya. Aquest acord preveu la creació de la Comissió d’Experts per a la Definició de l’Estratègia de Transformació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i la Millora dels Serveis Públics (CETRA), concebuda com a òrgan d’estudi i assessorament en dotze àmbits prioritaris d’actuació, així com l’aprovació d’un pla de xoc amb mesures d’aplicació urgent per assolir els objectius establerts.
Aquest nou sistema de borsa d’ocupació temporal també té com a objectius:
Establir un sistema únic i àgil d’accés a l’ocupació pública temporal d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat, publicitat i lliure concurrència.
Homogeneïtzar els criteris de selecció per aconseguir una major objectivitat i transparència en la cobertura temporal dels llocs de treball.
Contribuir a la reducció de la càrrega burocràtica i guanyar en l’eficiència i la celeritat dels processos.
Millorar la comunicació i l’accés a les ofertes de les persones interessades.
A més, el nou sistema estableix vies d’accés per a les persones amb discapacitat i estableix mesures per fer efectiva la protecció de les empleades públiques víctimes de violència de gènere o sexual.
La inscripció a la borsa serà voluntària, però s’hi inscriurà d’ofici, sempre que no s’hi oposi, el personal funcionari interí que es trobi en servei actiu en el moment de creació de la borsa i es comunicarà a les persones que han superat un procés de selecció, però no han obtingut plaça, i les que han estat desplaçades arran dels processos d’estabilització. La previsió és que s’inscriguin a la borsa unes 6.000 persones. Els inscrits hauran de triar una adscripció territorial comarcal (podran optar a més d’una comarca) i un horari, sigui a jornada completa o parcial. Un cop inscrits, es produirà un procés de baremació per dirimir en quina posició es troben quan sorgeixi l’oportunitat d’una plaça. La baremació serà bimestral i es preveuen diferents proves específiques, de coneixement i de capacitat de raonament, que podran donar més punts als inscrits amb la intenció de captar nou talent cap a l’administració.
Aquesta borsa no és d’aplicació al personal amb funcions en l’àmbit de l’execució penal, el personal de Bombers i Agents Rurals, el personal dels cossos especials de l’Agència Tributària de Catalunya, el cos superior d’inspecció financera, intervenció general o del cos d’advocats de la Generalitat. Pel que fa al personal inclòs en borses específiques, com ara el personal PAS d’Educació, el personal veterinari d’escorxador o l’adscrit a les oficines de treball del Servei Públic d’Ocupació, disposaran d’un període transitori d’un any per a l’adaptació a les seves regles de funcionament i ús de l’aplicatiu.
D’altra banda, el Govern també ha aprovat avui dos acords més, un de modificació de Meses i l’altre de drets sindicals. Pel que fa al pacte dels drets sindicals, es ratifica l’acord assolit, també el 9 de desembre, a la Mesa General dels Empleats Públics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (MEPAGC). Aquest acord, que actualitza els pactes i endreça la dispersió que hi havia en aquesta matèria, estableix un sistema homogeni per a tots els col·lectius, basat en el cens de l’àmbit corresponent (personal d’administració i tècnic, personal laboral, personal docent no universitari i personat estatutari).
El nou sistema, amb vocació de permanència, permet una actualització automàtica en cas de variació dels censos i estableix un tractament homogeni de tota la representació sindical. El nou acord entrarà en vigor l’1 de gener i inclou una comissió de seguiment.