1. L’Executiu ha aprovat un Projecte de llei que aposta per transformar, innovar i agilitzar la provisió de la xarxa pública de serveis socials i garantir una millora contínua de la qualitat
  2. La norma inclou la creació d’una agència que ha de ser el principal instrument de gestió dels serveis socials
  3. La futura llei aborda l’evolució salarial del personal que treballa en entitats concertades amb l’horitzó de l’equiparació retributiva dels professionals de la xarxa
  4. També introdueix el contracte d’impacte social, una eina innovadora que vincula el finançament privat al compliment d’objectius socials

La futura Llei dels Instruments de Provisió del Sistema Públic de Serveis Socials és una resposta necessària per enfortir i modernitzar l'estructura dels serveis socials a Catalunya. Amb aquest objectiu, el Govern n’ha aprovat avui el projecte, que reprèn així el tràmit parlamentari que va decaure per l’acabament de la legislatura anterior. El text no només aborda les demandes de la ciutadania i dels professionals, sinó que també estableix un marc jurídic sòlid per a la provisió de serveis, reforçant la qualitat, l’equitat i la sostenibilitat d’un sistema que atén infants, adolescents, gent gran, persones amb discapacitat, malaltia mental o addiccions i famílies amb problemàtica social i risc d’exclusió.

La proposta legislativa incorpora elements de transformació, innovació, modernització de la xarxa de serveis socials. En aquest sentit, supera el model contractual vigent per assolir una major flexibilitat i eficiència en la provisió dels serveis, posant l’accent en la desburocratització i la millora contínua de la qualitat.

El text potencia el paper del tercer sector social, reconeixent-lo com un cooperador clau en la xarxa pública. A través d’instruments com l’acció concertada, es reforça la col·laboració entre les entitats socials i les administracions i s’assegura un finançament transparent i vinculat a resultats tangibles. Aquesta fórmula permet adaptar els serveis a les necessitats reals de la societat, la qual cosa té un impacte positiu en la vida de les persones.

Serveis socials més àgils i eficients gràcies a la nova Agència Pública de Serveis Socials de Catalunya

Una de les aportacions més rellevants de la llei és la creació de l’Agència Pública de Serveis Socials de Catalunya, una entitat amb personalitat jurídica pròpia i autonomia administrativa. L’agència permetrà una gestió més àgil i eficient dels serveis socials, especialment en àmbits com la gent gran, la discapacitat i la infància. Amb un pressupost de 131 milions d’euros, aquest organisme es posicionarà com un pilar fonamental per garantir l’accés universal a serveis socials de qualitat.

Mesures per garantir la sostenibilitat i la qualitat del sistema

Pel que fa a l’impacte econòmic, la llei incorpora mesures per garantir la sostenibilitat i la qualitat del sistema, com el càlcul dels costos dels serveis. En aquest àmbit, la determinació del cost de referència de les prestacions de la Cartera de serveis socials i les seves actualitzacions tindran en compte, entre altres aspectes, l’evolució dels salaris del sector públic per poder assegurar una equiparació dels sous del personal que presta serveis en les entitats proveïdores.

Així mateix, i sens perjudici de la garantia i autonomia de la negociació col·lectiva de les parts, preveu que les entitats proveïdores de la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública han de repercutir en el salari del seu personal els increments retributius que s’hagin inclòs amb aquesta finalitat en el cost de referència.

D’altra banda, la normativa també introdueix el contracte d’impacte social, una eina de provisió innovadora que vincula el finançament privat al compliment d’objectius socials específics, assegurant que cada euro invertit genera un retorn significatiu per a la comunitat.

Drets lingüístics

Finalment, el text normatiu estableix la garantia dels drets lingüístics dels usuaris dels serveis socials. En aquest sentit, es preveu la capacitació lingüística mitjançant una disposició transitòria que preveu que les entitats proveïdores del Sistema Públic de Serveis Socials tinguin un termini de cinc anys per capacitar lingüísticament el seu personal per a prestar els serveis socials en català o en aranès a les persones que en són usuàries.

Cal destacar també que el Projecte de llei ha comptat, en el seu procés d’elaboració, amb la participació d’entitats socials, entitats municipalistes, sindicats, patronals i tot un conjunt d’actors que hi ha fet més de 300 aportacions; que respon a una necessitat expressada tant per les entitats socials com per treballadores i treballadors del sector social.