event_note Nota de premsa

Es crea una comissió que avaluarà l'estat de la llengua en cinc àmbits

Una comissió de seguiment del català, formada per una trentena d’experts en la matèria dels Països Catalans, s’encarregarà a partir d’ara d’avaluar la situació de la llengua en cinc àmbits concrets: cultura i educació; coneixement i ús; noves migracions; tecnologies de la informació i comunicació; i metodologia docent. Aquesta  comissió s’ha donat a conèixer avui en el marc de la presentació de les actes del 3r Simposi sobre ensenyament del català a no catalanoparlants, que va tenir lloc a Vic el 2002. La seva creació és una iniciativa del Comitè organitzador del Simposi i el seu objectiu serà vetllar perquè les accions apuntades en les seves conclusions es vagin duent a terme.

El conseller del DURSI, Carles Solà, que ha presidit l’acte acompanyat pel secretari de Política Lingüística, Antoni Mir, s’ha felicitat per la creació d’aquesta Comissió i ha manifestat el seu suport a les mesures que es proposaven en el 3r Simposi. Aquestes mesures advoquen, entre d’altres, per la construcció d’un model propi d’educació multilingüe a partir d’una reflexió conjunta dels països de parla catalana; l’establiment de polítiques que garanteixin la presència del català en els recursos informàtics de tot tipus; la implicació de les administracions públiques en el desenvolupament de noves metodologies per a l’aprenentatge del català; i l’adequació dels programes d’immersió lingüística als nous reptes que es plantegen.

La Comissió de seguiment del català serà permanent i constarà d’una Comissió executiva, integrada per membres de l’organització del Simposi (Generalitat i Universitat de Vic), i d’una Comissió assessora, amb representants de diferents institucions dels Països Catalans vinculades a l’estudi de la llengua. El primer Simposi es va fer a Vic l’abril de 1981, i s’hi va denunciar la situació del català en el sistema educatiu. En el segon Simposi, el 1991, es van constatar els bons resultats dels programes d’immersió lingüística.