És possible millorar el nivell de productivitat d’una empresa? Com puc assegurar la seva competitivitat a llarg termini? Com aconseguir la satisfacció dels clients? Per donar resposta a aquestes preguntes, aquest matí el Departament de Treball i Indústria ha presentat la metodologia Lean: una eina de gestió capaç de detectar ineficiències i eliminar-les en el menor temps possible, i aconseguir així que l’empresa funcioni de manera més àgil i eficient.

La metodologia LEAN té el seu origen en el sistema“Toyota Production System”. La marca automobilística va desenvolupar aquesta eina per facilitar l’adaptació dels sistemes de producció a les modificacions i els canvis de la demanda. Tot i que les primeres implantacions d’aquest instrument de gestió han estat lligades principalment als fabricants d’automòbils nord-americans, aquesta metodologia pot aplicar-se en l’actualitat a qualsevol tipus de companyia (també pimes) i a múltiples sectors.

Conscient d’aquesta realitat i amb l’objectiu de promoure la millora del nivell de competitivitat del teixit industrial català, el Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM), juntament amb l’Institut Català de l’Energia (ICAEN), adscrits al Departament de Treball i Indústria de la Generalitat de Catalunya, han organitzat avui un seminari en el qual s’ha donat a conèixer als empresaris catalans aquesta metodologia. La realització d’aquest seminari s’emmarca dins de les activitats que duu a terme el CIDEM a través del programa de Qualitat i Productivitat, per sensibilitzar i informar les empreses catalanes sobre la importància de la millora de la productivitat empresarial com a estratègia de competitivitat.

Una metodologia que implica tots els actors de l’Organització

El procés d’implantació d’aquesta metodologia s’inicia amb la recerca del que s’anomena en japonès muda, és a dir tota aquella càrrega que fa que no siguem capaços de realitzar el treball de manera ideal. Per descobrir el muda, s’han de donar tres factors: que l’empresa consideri el seu producte com a una nova prioritat, que es creï un sistema flexible i fiable que s’adapti a les exigències del mercat i del client, i que s’implantin ambdós factors anteriors de manera immediata.

Tot el procés es desenvolupa a través de l’anomenada “setmana kaizen” (setmana de la millora), que té sempre com a escenari el gemba (lloc de treball), entenent que la única manera de localitzar el muda és buscant-lo allà on es produeix. Durant la setmana kaizen un equip reduït format per directius, tècnics i operaris treballa sobre una àrea determinada del procés, generalment sota la direcció d’un consultor extern a la companyia. La setmana kaizen es tanca amb una presentació dels resultats, on s’expliquen les accions que s’han dut a la pràctica i on es detalla un pla d’acció (que ha de tenir un horitzó temporal d’un mes).

Casos d’èxit

Una de les empreses del nostre país que ja ha apostat per aquesta metodologia és ENDESA RED, com a part del Pla de Qualitat Metòdica per millorar les prestacions del servei als seus clients. La companyia va començar amb una prova pilot a diferents comarques catalanes i poc a poc ha anat sumant nous territoris. Segons explica la companyia, l’aplicació de la metodologia Lean va dirigida a totes les actuacions que fa Endesa Red cap als seus clients i l’objectiu final és aplicar-la en tots els territoris on està implantada la companyia. De moment, s’ha començat pel servei d’atenció a les avaries de Catalunya, Andalusia, les Balears i Canàries, i per la resposta a les peticions de nous subministraments i connexions a la xarxa d’Aragó. L’empresa afirma que han aconseguit una millora en el temps d’actuació, que s’ha reduït en valors superiors al 20%.

Un altre exemple el trobem a la companyia catalana GAES (especialitzada en solucions auditives), que va implantar la metodologia Lean a una de les àrees de producció de la seva planta de Poblenou. Segons la companyia, els resultats s’han traduït en una reducció d’un 30% en els estocs de línia, l’increment de la productivitat d’alguns models de prop d’un 20%, i la millora en la gestió del coneixement.