1. Aquesta consulta servirà per conèixer l'opinió i les propostes de la comunitat educativa i dels diferents sectors implicats en aquest àmbit

El Departament d’Educació i Formació Professional ha informat avui el Govern que durà a terme la consulta pública prèvia a l’elaboració d’un projecte de decret dels centres de noves oportunitats. Es tracta d’un tipus de centre creat per la Llei orgànica 3/2022, que podrà impartir ofertes de formació professional. El marc normatiu preveu que les administracions competents, en aquest cas la Generalitat, determinin els requisits per autoritzar aquesta oferta. Si bé la normativa estatal prefereix la denominació “centres de segona oportunitat”, a Catalunya s’usarà la denominació “centres de noves oportunitats”.

Amb aquest decret, el Govern pretén ordenar aquesta tipologia de centre a Catalunya per oferir una alternativa formativa adient a l’alumnat que no supera l’educació secundària obligatòria, considerant una diversitat de programes, entre els quals la formació professional de grau bàsic en els establiments amb autorització de centre educatiu. La potenciació dels centres de noves oportunitats és una política pública enfocada a reduir el fracàs escolar i l’abandonament prematur dels estudis i reforçar, de retruc, la cohesió social i la inclusió. L’alumnat veurà augmentada la seva qualificació professional, assolint formacions capitalitzables.

El decret possibilitarà el desplegament de centres tant públics com privats. Molts centres privats ara estan oferint programes amb aquests objectius finançats pel SOC, pel Departament d’Educació i Formació Professional i per altres vies. Amb el decret quedaran ordenats normativament, se’n regularà el finançament associat i es determinarà i definirà un model de noves oportunitats propi de Catalunya amb itineraris propis per a col·lectius específics.

El tràmit de consulta prèvia serveix per obtenir informació per conèixer el parer i les propostes de la comunitat educativa i dels diferents sectors implicats en els centres de noves oportunitats.