- El conseller Espadaler s’ha reunit avui amb el president de la Creu Roja Catalunya, entitat que ha gestionat aquest Servei des de l’any 2016
El Servei Telemàtic d’Informació i Orientació a la Víctima del Delicte (STIOVD) del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica va rebre l’any passat un total de 3.860 consultes. La via telefònica és la preferent: de totes les consultes rebudes, el 84,30 % va ser per telèfon, mentre que un 15,70 % es va fer a través del correu electrònic.
El conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler, s’ha reunit aquesta tarda amb el president de la Creu Roja a Catalunya, Josep Quintet, entitat que gestiona aquest Servei, des de l’any 2016, des del Centre de Coordinació de Barcelona. Espadaler i Quintet han parlat dels diferents projectes amb què l’entitat col·labora amb el Departament.
Així, a banda de l’atenció a la víctima del delicte, Creu Roja també ha col·laborat en l’àmbit dels serveis penitenciaris, amb projectes com ara l’acompanyament dels nens a l’escola bressol des del Centre Penitenciari de Dones de Barcelona; el suport a les mares internes del Centre; l’espai de joc per als infants i les famílies visitants; el voluntariat per acompanyar i donar suport als interns, i altres activitats lúdiques als centres penitenciaris.
Perfil de la consulta al STIOVD
La majoria de les consultes, un 40,36 %, va estar relacionada amb els serveis de suport i d’assistència disponibles per a les víctimes del delicte; en un 26,61 % dels casos, per saber quin és el procediment per interposar una denúncia. En tercer i quart lloc, amb un 9,61 % i un 9,25 % respectivament, les consultes van estar relacionades amb les ajudes i els serveis de comunicació (ajudes econòmiques o xarxa de suport), i amb el Servei d’Orientació Jurídica. Un 8,91 % dels casos va demanar les dades de l’autoritat judicial.
El perfil de l’usuari és una dona (66,70 % dels casos), nacional (66 %), d’entre 18 i 50 anys. En relació amb la categoria delictiva, en un 22,49 % dels casos està relacionada amb la violència de gènere; en un 16 %, per delictes contra la propietat (furts i robatoris); un 8,68 %, per agressions sexuals; un 7,54 %, per violència domèstica; un 6,99 %, per agressions físiques; un 4,33 %, per estafes; un 3,52 %, per amenaces i insults, i un 2,36 %, per delictes de trànsit.
Pel que fa a la distribució territorial, Barcelona va rebre un 71,5 % de les consultes (2.754); Tarragona, un 3,80 % (147); Girona, un 2,30 % (89), i les Terres de l’Ebre, un 0,62 % (24).
STIOVD: un equip altament especialitzat
El Servei Telemàtic d’Informació i Orientació a la Víctima del Delicte està integrat per un equip de professionals format per psicòlegs, criminòlegs i tècnics especialitzats, que atén, de dilluns a divendres, de 8 a 22 h, en sis llengües.
Aquest Servei complementa la tasca que fan les sis oficines d’atenció a la víctima del delicte del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica, que estan distribuïdes arreu de Catalunya, a les quals el Servei deriva totes les víctimes que requereixen d’informació, acompanyament, orientació i suport emocional més amplis.
Les víctimes s’hi poden posar en contacte per telèfon, al 900 12 18 84, o a través del correu electrònic, a l’adreça infovictimesdelicte@gencat.cat.




