event_note Nota de premsa

Una de cada quatre consultes està relacionada amb la violència de gènere

El Servei Telemàtic d'Informació i Orientació a la Víctima del Delicte atén prop de 4.000 consultes l'any

  1. El conseller Espadaler s’ha reunit avui amb el president de la Creu Roja Catalunya, entitat que ha gestionat aquest Servei des de l’any 2016


El Servei Telemàtic d’Informació i Orientació a la Víctima del Delicte (STIOVD) del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica va rebre l’any passat un total de 3.860 consultes. La via telefònica és la preferent: de totes les consultes rebudes, el 84,30 % va ser per telèfon, mentre que un 15,70 % es va fer a través del correu electrònic.

El conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler, s’ha reunit aquesta tarda amb el president de la Creu Roja a Catalunya, Josep Quintet, entitat que gestiona aquest Servei, des de l’any 2016, des del Centre de Coordinació de Barcelona. Espadaler i Quintet han parlat dels diferents projectes amb què l’entitat col·labora amb el Departament.

Així, a banda de l’atenció a la víctima del delicte, Creu Roja també ha col·laborat en l’àmbit dels serveis penitenciaris, amb projectes com ara l’acompanyament dels nens a l’escola bressol des del Centre Penitenciari de Dones de Barcelona; el suport a les mares internes del Centre; l’espai de joc per als infants i les famílies visitants; el voluntariat per acompanyar i donar suport als interns, i altres activitats lúdiques als centres penitenciaris.


Perfil de la consulta al STIOVD

La majoria de les consultes, un 40,36 %, va estar relacionada amb els serveis de suport i d’assistència disponibles per a les víctimes del delicte; en un 26,61 % dels casos, per saber quin és el procediment per interposar una denúncia. En tercer i quart lloc, amb un 9,61 % i un 9,25 % respectivament, les consultes van estar relacionades amb les ajudes i els serveis de comunicació (ajudes econòmiques o xarxa de suport), i amb el Servei d’Orientació Jurídica. Un 8,91 % dels casos va demanar les dades de l’autoritat judicial.

El perfil de l’usuari és una dona (66,70 % dels casos), nacional (66 %), d’entre 18 i 50 anys. En relació amb la categoria delictiva, en un 22,49 % dels casos està relacionada amb la violència de gènere; en un 16 %, per delictes contra la propietat (furts i robatoris); un 8,68 %, per agressions sexuals; un 7,54 %, per violència domèstica; un 6,99 %, per agressions físiques; un 4,33 %, per estafes; un 3,52 %, per amenaces i insults, i un 2,36 %, per delictes de trànsit.

Pel que fa a la distribució territorial, Barcelona va rebre un 71,5 % de les consultes (2.754); Tarragona, un 3,80 % (147); Girona, un 2,30 % (89), i les Terres de l’Ebre, un 0,62 % (24).


STIOVD: un equip altament especialitzat

El Servei Telemàtic d’Informació i Orientació a la Víctima del Delicte està integrat per un equip de professionals format per psicòlegs, criminòlegs i tècnics especialitzats, que atén, de dilluns a divendres, de 8 a 22 h, en sis llengües.

Aquest Servei complementa la tasca que fan les sis oficines d’atenció a la víctima del delicte del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica, que estan distribuïdes arreu de Catalunya, a les quals el Servei deriva totes les víctimes que requereixen d’informació, acompanyament, orientació i suport emocional més amplis.

Les víctimes s’hi poden posar en contacte per telèfon, al 900 12 18 84, o a través del correu electrònic, a l’adreça infovictimesdelicte@gencat.cat.