L’Eix del Llobregat o carretera C-16 tenia al tram situat a prop de la població de Cercs, d’un quilòmetre, dos revolts consecutius, bastant tancats, per tal d’adaptar-se al terreny. Cal tenir en compte que en aquest indret el terreny baixa des del turó on se situa el nucli de Cercs, fins a l’embassament de la Baells.
L’existència dels dos revolts, junt amb el pendent de la carretera, que és del 4,6%, feia que alguns vehicles circulessin amb excés de velocitat, respecte a la prevista d’acord amb la senyalització existent, i poguessin envair el carril contrari en algun dels revolts. Com a conseqüència de l’anterior es podien produir col·lisions frontals que, en alguns casos, havien ocasionat accidents amb víctimes.
Descripció de les obres
Per tal de solucionar l’accidentalitat esmentada, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ha efectuat unes obres que inclouen dos tipus diferents d’actuacions:
- D’una banda s’han millorat i suavitzat els revolts, desplaçant lleugerament l’eix de la carretera, per tal de permetre una circulació més correcta i disminuir la possibilitat d’envair el carril contrari.
- D’altra banda la carretera s’ha eixamplat per tal de col·locar una mitjana de separació entre els dos sentits de circulació. Aquesta mitjana tindrà una amplada de 3 metres i s’hi ha instal·lat una barrera rígida tipus “New Jersey”, per tal d’evitar també la invasió del carril contrari.
D’aquesta manera, la nova carretera tindrà una secció formada per un voral d’1,5 metres, una calçada d’un carril de 3,5 metres, una mitjana de 3 metres amb la barrera de seguretat, un altre carril de 3,5 metres, i un voral d’1,5 metres. En conjunt, l’amplada de la carretera passarà dels 8 o 9 metres actuals fins als 13 metres previstos. L’àmbit d’actuació de les obres és d’un quilòmetre.
D’altra banda per prevenir esllavissades s’ha construït un viaducte d’uns 100 metres de longitud i que es recolzarà en el terreny mitjançant piles-pilots.