L8 Francesc Macià perllongament FGC Comte Urgell{"name":"2025/02/21/14/51/bd1b039f-b295-4888-84b9-b50ad006327e.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":283351}



  1. Els treballs per a la construcció de la futura estació d’FGC de Francesc Macià requeriran el tancament a la circulació del carrer Comte d’Urgell, entre la plaça de Francesc Macià i el carrer de Buenos Aires


  1. Es recomana a la ciutadania no circular en vehicle privat per la zona afectada i prioritzar itineraris alternatius


  1. Les parades terminals de bus interurbà es reubiquen a l’avinguda Diagonal entre la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià

Les obres que el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està executant per a la connexió de les línies del Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC comportaran afectacions al trànsit a partir de diumenge, 23 de febrer,al carrer Comte d’Urgell, entre els carrers de Rosselló i Còrsega. En concret, les tasques per a la construcció del recinte del pou de la futura estació de Francesc Macià requeriran el tancament a la circulació d’aquest tram fins a finals d’any.


Els treballs en aquest entorn suposen l’execució de pantalles amb molta profunditat i la utilització de maquinària de grans dimensions. Aquest fet, juntament amb la dimensió i ubicació de la futura estació, fa necessari ocupar un ampli espai en superfície. El tall d’aquest tram del carrer Comte d’Urgell s’afegeix al ja existent des del mes passat en el tram entre els carrers de Rosselló i de Còrsega pels treballs de cara a la futura estació d’Hospital Clínic.


L’avinguda Diagonal i les parades terminals de bus interurbà afectades pel tall del carrer del Comte d’Urgell s’han reconfiguratper tal de prioritzar els usuaris del transport públic i reduir l’afectació per l’important impacte de les obres de l’L8. Per a reduir les afectacions al transport públic, el tronc central de la Diagonal guanya més capacitat per als busos en tots dos sentits, especialment en sentit sortida de la ciutatper poder donar cabuda a quatre parades terminals de línies de bus interurbà. Es tracta de quatre parades terminals que donen servei a 13 línies, situades als carrers del Comte d’Urgell, del Comte Borrell i de Buenos Aires, que es reubicaran a la vorera muntanya de la Diagonal, entre la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià.


La Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona treballen conjuntament per a reduir les afectacions a la mobilitat de les obres de perllongament de l’L8 d’FGC entre les estacions d’Espanya i de Gràcia, i alhora recomanen a la ciutadania evitar circular en vehicle privat en la mesura del possible per la zona afectada i utilitzar els itineraris alternatius. El tall de Comte d’Urgell entre Francesc Macià i Buenos Aires impactarà en els 18.000 vehicles que s’estima que hi passen diàriament, especialment en itineraris d’entrada a la ciutat i en el bus interurbà.


Per tal d’incrementar la capacitat del transport públic i a la vegada reduir el volum de vehicles que arriben a la plaça de Francesc Macià, el tronc central de l’avinguda Diagonal entre la plaça i carrer Numànciaguanya capacitat per als autobusos en cada sentit. De manera principal, en sentit sortida de la ciutat, ha passat d’un carril bus i tres carrils de circulació a dos carrils bus i tres de circulació; mentre que en sentit mar ha quedat un carril bus i un carril de circulació en tota la llargària de la via des de Numància fins a Francesc Macià. Així doncs, el carril bus en sentit entrada comença ara abans, a partir de Numància, i s’ha perdut un carril de circulació en sentit entrada a favor d’un carril bus en sentit contrari.


En les últimes nits, s’han dut a terme les tasques de reconfiguració de la secció de la Diagonal. Amb aquesta configuració, l’objectiu és afavorir l’accés dels vehicles privats a l’Eixample a través de l’itinerari Numància – Berlín – París.D’altra banda, també s’intervindrà a la calçada de la banda Besòs de l’avinguda de Josep Tarradellas, habilitant doble sentit de circulació entre Comte Borrell i Francesc Macià. D’aquesta manera, mantenint l’accés viari cap a Francesc Macià, es crearà un nou itinerari des de Francesc Macià cap a Comte Borrell, connectant amb la xarxa viària de l’Eixample a través de Buenos Aires.

L8 perllongament FGC Francesc Macià Comte Urgell{"name":"2025/02/21/14/52/29ca579b-d6b4-49e3-830e-a0fd109be5e7.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":439018}

Aquesta actuació també s’ha reforçat amb la senyalització de dos itineraris existents que permeten accedir a l’Eixample des de la plaça de Francesc Macià, des del lateral mar de la Diagonal i gir a la dreta cap a Villarroel, i a través de la calçada Llobregat de l’avinguda de Tarradellas fins al canvi de sentit a l’alçada del carrer de Gelabert, per accedir al carrer de Viladomat.


Reubicació de les parades terminals de bus interurbà


L’ampliació de la capacitat per a busos de la Diagonal a la vegada permet la reubicació de les parades terminals d’autobusos interurbans afectades pel tall de Comte d’Urgell. En concret, es tracta de quatre parades dels carrers del Comte d’Urgell, Comte Borrell i Buenos Aires que es desplacen a la banda muntanya del tronc central de l’avinguda Diagonal entre Francesc Macià i avinguda de Sarrià. En conseqüència, l’itinerari dels busos evitarà entrar a l’Eixample circulant per l’avinguda Diagonal fent el canvi de sentit a la plaça de Francesc Macià.


Les quatre parades i línies de bus són:


  1. L63, L64, L68, L69 (corredor Martorell). Parada situada al carrer del Comte Borrell entre Josep Tarradellas i Buenos Aires.
  2. L51 (Sant Feliu), L57, e17 (corredor Vallirana), L61, e20 (corredor Sant Vicenç). Parada situada al carrer de Buenos Aires entre Comte Borrell i avinguda Sarrià.
  3. E8 (corredor Corbera), L67 (corredor Castellbisbal). Parada situada al carrer del Comte d’Urgell entre Londres i París.
  4. L1731, e18 (línies Alt Penedès). Parada situada al carrer del Comte d’Urgell entre Londres i París.


Afectacions a la xarxa de bus urbà i nou carril bici provisional a Villarroel


El tall de Comte d’Urgell entre Francesc Macià i Buenos Aires impacta també en els itineraris ciclistes per accedir a l'Eixample des de la Diagonal, ja que el carril bici d’aquest carrer quedarà tallat com la resta de carrils de circulació. Per aquest motiu, s’ha obert un carril bici unidireccional al carrer de Villarroel entre la Diagonal i el carrer de París, per a donar continuïtat als itineraris ciclistes de la Diagonal cap a l’Eixample i connectar amb la infraestructura ciclista dels carrers de Londres i de París.


Pel que fa a la xarxa de bus urbà de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), les obres afectaran les línies X1, V9, 63, 67 i 141. A partir del 23 de febrer, les rutes en direcció Besòs de les línies X1, 63 i 67 patiran una modificació en el recorregut al seu pas per la plaça Francesc Macià. Les obres també afectaran el recorregut de la línia V9 de baixada. L’afectació comporta l’anul·lació de dues parades, però se n’habilitaran dues alternatives a Josep Tarradellas.


Transformació de la mobilitat


Els treballs en marxa corresponen a l’obra civil per al perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia i la seva connexió amb la del Vallès, que inclou la construcció d’un túnel de 4 quilòmetres mitjançant tuneladora en la major part del traçat, i tres noves estacions: Hospital Clínic (intercanvi amb L5), Francesc Macià (intercanvi amb tramvia) i Gràcia (FGC). Addicionalment, es remodelaran les estacions actuals de Plaça Espanya i de Gràcia. L’obra civil compta amb un pressupost de 300 MEUR i, sumats els imports previstos per a les instal·lacions de túnel i estacions i d’arquitectura de les estacions, la inversió per aquesta actuació s’estima en 412 MEUR.


Aquesta actuació permetrà: millorar i ampliar la cobertura en transport públic en zones densament poblades i amb diversos equipaments de rellevància a Barcelona; millorar la connectivitat ferroviària; facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer pel transbordament amb metro; i incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l’intercanvi amb la L5, el tramvia i altres línies d’FGC. Es preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones usuàries.

2  

Imatges

Imatge

Imatge 283351

Plànol

Plànol 439018

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 612496