Es preveu reduir notablement la falca salina que ara s’introdueix conca amunt, amb clars perjudicis per als pous d’aigua dolça que abasteixen el Maresme nord i la Costa Brava sud, i per al regadiu de les poblacions del tram final del Tordera La recuperació d’aquest aqüífer és indispensable per a l’existència de dues zones d’aiguamolls incloses als PEIN dels Estanys i de la Roureda de Tordera, i de la mateixa desembocadura del riu

El director general de Boscos i Biodiversitat en funcions, del Departament de Medi Ambient, Pere Maluquer, i l’alcalde de Tordera, Joan Carles Garcia, han inaugurat avui les obres del Projecte Life-Medi Ambient, cofinançat per la Unió Europea, "Gestió sostenible de l’aqüífer del riu Tordera mitjançant la reutilització d’aigües residuals".

El Departament de Medi Ambient és l’impulsor del projecte, que compta amb la participació, com a socis, de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i de l’ajuntament de Tordera. El Projecte va ser aprovat per la Comissió Europea l’any 2001 i té una durada de 30 mesos.

Aquest projecte té per finalitat complementar la depuració de les aigües urbanes de Tordera, que ja realitza la depuradora del municipi, amb uns aiguamolls de depuració per llacunatge, per, posteriorment, bombejar aquesta aigua riu amunt, cap a una zona de recàrrega de l’aqüífer.

L’objectiu del projecte és crear, doncs, un model de cicle tancat de gestió de l’aigua “Extracció – Ús – Depuració - Recàrrega” que permeti recuperar els nivells piezomètrics de l’aqüífer del Tordera. Es tracta d’un projecte innovador i clarament demostratiu que pot ser exportat i aplicat en d’altres indrets amb problemàtiques ambientals similars. Aquest projecte té clars beneficis ambientals i ecològics, ja que la recuperació d’aquest aqüífer és indispensable per a la  mateixa existència de dues zones d’aiguamolls adjacents i incloses als PEIN (els Estanys i la Roureda de Tordera) i de la mateixa desembocadura del riu. Així mateix, es reduirà notablement la falca salina que ara s’introdueix, per filtració, conca amunt, amb clars perjudicis per als pous d’aigua dolça que abasteixen el Maresme nord i la Costa Brava sud, i per al regadiu de les poblacions del tram final del riu.

El projecte s’articula en tres grans obres d’enginyeria:

 La creació d’una zona d’aiguamolls de depuració per llacunatge. La responsable de la seva contractació i execució és l’ACA, del Departament de Medi Ambient.

La creació de la nova llacuna o aiguamoll a l’illa fluvial del riu Tordera possibilita el retorn de l’aigua ja sanejada al riu mitjançant la seva infiltració. En condicions de màxima inundació, la llacuna té una superfície de 14.000 m2 i una fondària mitjana d’uns 3 metres. En tot el seu marge s’hi plantaran arbres de ribera: verns, salzes, àlbers i oms, entre d’altres. També s’ha potenciat la creació de prats inundables i de vegetació aquàtica.

 Transport, riu amunt, de l’aigua depurada a la zona del llacunatge cap a la zona de recàrrega de l’aqüífer. El responsable de la seva contractació i execució és la Direcció General de Boscos i Biodiversitat, del Departament de Medi Ambient.

Part del cabal d’aigües depurades és transportada fins a una llacuna d’infiltració a l’illa fluvial del riu Tordera mitjançant un sistema de bombeig alimentat per energia solar. Es duu a terme a través d’una canonada de 3 km que es troba soterrada seguint el traçat del camí de servei del marge del riu, sempre pels llocs de mínima afectació de la llera. Les bombes que impulsen l’aigua canal amunt tenen una capacitat aproximada de 1.000 m3/dia i són alimentades amb electricitat proporcionada per unes plaques solars fotovoltaiques. Aquestes proveeixen una potència màxima de 45 kW. Les plaques estan formades per cèl·lules de silici i són les que captaran el sol per convertir l’energia solar en energia motora, que fa funcionar les bombes que han de pujar l’aigua fins a una llacuna que hi ha al mig de l’illa del riu.

 Creació dels aiguamolls de recàrrega de l’aqüífer. El responsable de la seva contractació i execució és l’ajuntament de Tordera.

L’aigua provinent de la depuradora de Tordera no s’aboca directament al riu, sinó que s’incorpora a un tractament terciari per aconseguir una major reducció dels nutrients. Aquest tractament terciari consisteix en unes noves basses de depuració. Són basses poc profundes per on l’aigua circula superficialment i on, per gravetat, precipiten els nutrients (majoritàriament nitrogen i fòsfor). Aquests nutrients es van acumulant en el fons de les basses, en els llots, on les plantes s’encarregaran d’assimilar-los i de convertir-los en part d’elles mateixes.

Aquest sistema de depuració i reutilització de les aigües residuals ha de reduir significativament la presència de substàncies contaminants dissoltes o en suspensió a l’aigua. Els tants per cent de reducció varien en funció de les condicions ambientals. La màxima reducció es dóna als estius d’escasses pluges. Part de l’aigua que surt d’aquesta llacuna de depuració és bombejada riu amunt fins a una llacuna d’infiltració. Una altra part és conduïda fins al canal del Reg del Molí, que passant per la zona humida del Molí d’en Puigverd, drena pel pla agrícola de Tordera i Palafolls.

Ja que la capacitat d’aigua de la nova llacuna de depuració és limitada, l’excedent d’aigua provinent de la depuradora de Tordera que no cap a la bassa es deriva cap al riu recarregant l’aqüífer en aquest punt.

Per a més informació sobre el projecte, podeu consultar la pàgina web: http://aquifertordera.net.