El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya ha publicat l’Ordre del Conseller de Medi Ambient per la qual s’aprova el Pla de recuperació de la llúdriga, o llúdria, a Catalunya. Aquest és el segon Pla que aprova el Govern de la Generalitat, desprès del que fa referència al trencalòs, i és el primer d’una sèrie de plans que estan a punt de publicar-se, com ara el de la gavina corsa, de la que més del 65% de la població mundial nia al Delta de l’Ebre, del bitó, un ocell de canyar, o el del fartet i del samaruc, dos petits peixos endèmics del litoral ibèric mediterrani.
El Pla de conservació de la llúdriga s’aplica a 14 comarques, especialment del Pirineu i Prepirineu, a una part de les Terres de l’Ebre i a les conques de la Muga i del Fluvià. El fet d’escollir la llúdriga abans d’altres espècies rau en el seu paper d’espècie paraigües, ja que la seva conservació assegura la de moltes altres espècies de menor talla amb les que conviu i dels ecosistemes en general, i d’una espècie bioindicadora de baixos nivells de contaminació, perquè la seva presència ens assegura baixos nivells de determinades substàncies.
El Pla contempla una sèrie d’actuacions de conservació, seguiment i divulgació sobre l’espècie, entre les que destaquen la prioritat en el sanejament de les aigües, l’informe de les activitats que es desenvolupin en el medi aquàtic, passos per tal d’evitar l’atropellament, la creació de 13 refugis de pesca permanents, l’estudi i seguiment, la reproducció en captivitat i l’educació ambiental. El Departament de Medi Ambient ha tingut una visió integral en aprovar aquest Pla ja que, a més d’aconseguir la conservació i recuperació d’aquesta espècie, s’aconsegueixen altres fites relacionades amb la qualitat de vida dels ciutadans, com ara l’augment de la qualitat dels rius i de les seves aigües. Pescadors i la resta de ciutadans es beneficiaran també d’aquesta actuació. El va acompanyat d’un llibre destinat al públic en general, on es donen les bases tècniques per a aplicar aquest Pla.