1. El 4YFN és el congrés europeu de referència per a les startups de l’ecosistema mòbil i digital
Arnau Pascual_Departament de Cultura{"name":"2025/03/04/15/20/7fa8475b-84a8-4d2f-8399-55da839cb9d0.jpeg","author":"Arnau Pascual_Departament de Cultura","type":"0","location":"0","weight":164417}

La consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar, ha visitat avui les onze empreses catalanes que desenvolupen projectes de cultura digital i que participen al 4YFN, la trobada més rellevant d’startups de l’ecosistema mòbil i digital del món, que se celebra a Barcelona en col·laboració amb el Mobile World Congress (MWC). La visita de la consellera ha coincidit amb la trobada de networking que ha tingut lloc avui amb professionals internacionals interessats a conèixer de primera mà els projectes i les empreses culturals catalanes.  

La consellera ha destacat molt positivament aquesta trobada per aconseguir la internacionalització de les empreses catalanes que aposten per la innovació i la creativitat digital, i ha posat en relleu el suport del Departament de Cultura, a través de l’ICEC i de la marca d’internacionalització Catalan Arts. En aquest línia, la consellera Hernández ha afirmat que és un sector prioritari com a motor cultural i econòmic.

Les onze startups que són a l’estand català han estat escollides per part d’un comitè d’experts que ha valorat que estan en el moment de maduració òptim per poder impulsar la seva notorietat a nivell internacional. Entre les empreses escollides hi ha estudis, desenvolupadors de jocs, una incubadora de videojocs, diverses plataformes per al desenvolupament i/o la recomanació de continguts audiovisuals i empreses que aprofiten les tecnologies més actuals per aplicar-les, entre altres, al sector musical. Des del 2016 l’ICEC, a través de Catalan Arts, acompanya les empreses digitals catalanes i les ajuda a tenir més visibilitat.  


Les 11 empreses participants són:   

  1. 2Awesome és un estudi de videojocs independent especialitzat en desenvolupament i portabilitat de jocs d’alta qualitat. Amb sis anys d’experiència, estan creant franquícies en què la creativitat i la diversió es fan presents en cada píxel. Tenen en preparació el seu proper joc, Altered Alma, que sortirà properament.  
  2. Barcelona Music Tech Hub és un clúster europeu que reuneix actors dedicats al sector de la tecnologia musical. Representen els interessos comuns dels agents de la tecnologia musical, liderant el camí cap a la innovació d'alt valor afegit.  
  3. Dotlinesdot és una plataforma d’acceleració d’artistes i creadors que permet reservar programes i sessions de mentoring en línia que permeten a artistes i creadors avançar en els seus projectes, productes, serveis o iniciatives.  
  4. Dust Games és un estudi de desenvolupament d’experiències gamificades accessibles per a tots els públics amb un component comú: la diversió. Estan treballant en el seu primer videojoc, Roombattle.  
  5. GameBCN és un programa d’incubació global de Barcelona que ajuda els estudis de videojocs a professionalitzar la seva producció i maximitzar les oportunitats de negoci. 
  6. Gatera Studio va néixer l’any 2022 a Barcelona i té la voluntat de representar la cultura urbana en els videojocs amb una perspectiva rebel i reivindicativa.   
  7. Loadstar Games és una empresa formada per veterans de l'industria catalana de videojocs (Novarama, SocialPoint, etc) i està treballant en el seu primer projecte. 
  8. Meloom ha desenvolupat una aplicació que es vol convertir en un punt de referència global per a les persones que volen aprendre música. La proposta de valor es basa a oferir els avantatges de la formació presencial (personalitzada i adaptativa) al preu de la formació en línia, alhora que proporcionen accés a equipament de música a una fracció del cost. 
  9. My Sheet Music Transcriptions és una empresa jove que ofereix serveis de notació musical digital per a particulars i empreses. A més, es dedica al desenvolupament de sistemes MIR per a la comprensió automàtica de música. 
  10. Omaet Games, amb seu a Barcelona, és un estudi de videojocs situat a Barcelona que desenvolupa projectes amb narrativa rica. Fundat per veterans de la indústria dels jocs mòbils, volen portar la seva experiència a l’espai indie i crear experiències interactives úniques i inspiradores.
  11. Vanova és una productora audiovisual independent de Barcelona que crea i produeix continguts innovadors. Destaquen els projectes Lumen, videojoc premiat, i el curt IBIS. També distribueix obres com Children of Matter

També participa a la fira l'empresa catalana del sector de la cultura digital WindowSight, que treballarà des de l’estand d’Acció, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya. A més, i com en cada edició del 4YFN, també hi ha un espai reservat per a les Universitats catalanes. 

Com a novetat d’aquesta edició, i amb l’objectiu de donar suport a la visibilitat internacional de les empreses, s’ha treballat amb l’equip del Meeting Service de la fira per agendar 15 reunions individuals amb inversors interessats en els projectes de les empreses catalanes.  

En el mateix estand els visitants de la fira podran rebre informació sobre les polítiques de suport i els instruments financers que el Departament de Cultura posa a disposició de les empreses creatives, i es facilita també la connexió entre els professionals internacionals i les start-ups catalanes. Per tal de donar el màxim de difusió a la participació de les start-ups s’ha realitzat un catàleg digital amb la informació detallada de les empreses catalanes. 

La participació al 4YFN s’emmarca dins l’estratègia de l’ICEC de donar impuls al creixement i acceleració de les start-ups catalanes del sector cultural, contribuint al seu posicionament i projecció internacional i connectant-les amb inversors de tot el món. Una estratègia que combina programes d’acceleració, de finançament, assessorament individualitzat, així com l’acompanyament a fires i esdeveniments internacionals com el 4YFN.  

Segons les xifres previstes per l’organització, assistiran al 4YFN 101.000 participants i 1.000 inversors. Hi haurà 930 expositors i 105 països representats. El 4YFN –que va néixer el 2014 en paral·lel Mobile World Congress– té com a objectiu destacar la innovació i la creativitat tecnològica, i reuneix sota un mateix sostre emprenedors, inversors, empreses, institucions públiques i organitzadors d’esdeveniments, als quals ofereix activitats personalitzades de networking, tallers d’habilitats tècniques, xerrades, eines de connectivitat i programes d’innovació per afavorir la bona salut del sector tecnològic.