- La reforma continuarà en la resta de vehicles de la flota, la més antiga de la línia, amb l’objectiu d’allargar-ne la vida útil 15 anys més
- L’actuació millora els serveis, el confort i el disseny dels trens per assimilar-los als de la sèrie 115, els més nous del parc mòbil

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha posat en circulació avui a la línia Barcelona-Vallès el primer tren renovat de la sèrie 112, la més antiga del parc mòbil, que s’ha modernitzat amb els mateixos serveis, disseny i confort que ofereixen els trens més nous de la sèrie 115. L’actuació continuarà ara en la resta de trens de la sèrie 112, amb l’objectiu d’allargar-ne la vida útil 15 anys més. La majoria dels 22 vehicles d’aquesta flota van ser construïts l’any 1996, de manera que, amb aquesta intervenció, podran donar servei un total de 45 anys.
El president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, ha fet el recorregut inicial del tren renovat, juntament amb la directora de Material Mòbil i Xarxa Ferroviària, Esther García Torralbo, i el director d’FGC Operadora, Oriol Juncadella. El president d’FGC ha destacat que la rehabilitació d’aquests trens és possible “gràcies a la tasca de manteniment constant que fem a tots els vehicles del nostre parc mòbil. Aquest manteniment preventiu ens permet en el dia a dia prestar un servei públic de gran qualitat i, alhora, ara ens permet també renovar els trens més antics, per tal d’allargar-ne la vida útil uns quants anys més. En millorem els serveis i el disseny, tant interior com exterior, amb l’objectiu d’assimilar-los als trens més nous, els de la sèrie 115, que vam estrenar a finals del 2022”.
Els treballs, pressupostats en 16,3 milions d’euros, consisteixen, d’una banda, en la rehabilitació completa de l’interiorisme i del disseny exterior. I, de l’altra, se’n renoven completament les comunicacions i el sistema d’informació al viatger.
Avui ha entrat en circulació el primer tren renovat. A partir d’ara, s’aniran rehabilitant progressivament la resta d’unitats de la sèrie 112. L’actuació es farà en primer lloc en les 16 unitats de tren adquirides l’any 1996 i, posteriorment, en les 6 unitats que es van estrenar l'any 2003.

Augment del confort, retirada de mampares de vidre i pintura nova
Un dels canvis més visibles és la retirada de les mampares de vidre de separació entre seients, amb l’objectiu de donar més amplitud a l’interior dels trens. També es fa una renovació integral de l’interiorisme pintant portes, agafadors i altres elements, adequant-los a la normativa d’accessibilitat. Pel que fa als seients, tot i que se’n manté l’estructura, s’encoixinen de nou, alhora que es renoven els reposacaps i els reposabraços, amb materials més robustos.
Exteriorment, s’han realitzat treballs de sanejament de la caixa i s’han pintat amb una imatge exterior unificada amb els trens de la sèrie 115.

Noves pantalles d’informació i ports de connexió USB
Pel que fa als serveis, es renova tot el sistema d’informació al viatger. Un dels principals canvis és la instal·lació de pantalles d’informació a l’interior dels trens, alhora que es renoven els altaveus i el sistema d’intercomunicacions. S’instal·len ports de connexió USB i es renoven els espais per a les persones de mobilitat reduïda, amb la instal·lació de més seients plegables i la incorporació de suports d’esquena i suports per a cadires de rodes i per a bicicletes.
L’actuació inclou la renovació de les cabines dels maquinistes, amb la rehabilitació del pupitre de conducció i la instal·lació de nous monitors de videovigilància interna. A més, es renova el registrador jurídic dels trens.

Més de 60 trens donen servei a la línia Barcelona-Vallès
Les unitats de tren de sèrie 112, amb una capacitat de 500 viatgers, van entrar en servei el gener de l’any 1996 a la línia Barcelona-Vallès. La modernització de la xarxa de via internacional d’FGC i la progressiva retirada de la circulació dels trens més antics (unitats 400/500/600) va comportar la necessitat d’adquirir un material modern i de grans prestacions. L’any 2003 es van afegir 6 unitats de tren noves de la mateixa sèrie 112.
L’any 2014 van entrar en servei les noves unitats de la sèrie 113, que van substituir les antigues 111 adquirides a principis dels anys 80. Un total de 19 unitats a les quals es van sumar les cinc noves unitats de la sèrie 114, formades per tres cotxes, que donen servei a les estacions de la línia L7, on les andanes són més curtes.
El desembre del 2022, coincidint amb l’estrena de les noves freqüències a la línia Barcelona-Vallès, es van incorporar 15 unitats de la nova sèrie 115, trens més moderns que incorporen els últims avenços tecnològics i milloren les condicions de confort per a les persones usuàries. Amb aquests nous trens en servei, la flota de la línia té 61 unitats (22 trens de la sèrie 112, 19 de la 113, 5 de la 114 i 15 de la 115), la qual cosa ha permès incrementar la capacitat de la línia, que ha passat d’una capacitat de 80 milions de viatgers a l’any a 110 milions.




