El Programa de gestió intracentre de residus sanitaris de la Direcció General de Salut Pública del Departament de Salut controla l’eficàcia de les activitats compreses en la manipulació, classificació, recollida, transport i emmagatzematge intracentre dels residus sanitaris, i té com a objectiu millorar la seguretat i higiene en el treball, garantir la protecció de la salut pública, la defensa del medi ambient i preservar els recursos naturals.

La Guia per al desenvolupament i la implantació d’un sistema de gestió ambiental en centres sanitaris és fruit d’un conveni de col•laboració entre la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient i Habitatge i la Direcció General de Salut Pública del Departament de Salut.

Actualment, tots els hospitals de Catalunya disposen d’un Pla de gestió de residus sanitaris que s’ha d’actualitzar i adequar al nou marc comunitari en matèria ambiental. Els centres disposen d’un llibre de registre del control de residus sanitaris que han de portar al dia i que ha d’estar a disposició de l’autoritat competent, segons es recull a l’article 11 del Decret 27/1999.

Per tal de facilitar aquesta adequació al marc jurídic, el Departament de Salut ha publicat guies que permeten ajudar els professionals i responsables sanitaris dels centres hospitalaris a implantar el Pla de gestió de residus, adoptant un model compatible amb el nou marc legal, amb els principis de seguretat laboral per al personal del centre sanitari i amb el sistemes externs de gestió de residus. Així doncs, a les guies editades -Guia de gestió de residus sanitaris, Guia de gestió de residus químics en centres sanitaris- s’afegeix ara la nova Guia per al desenvolupament i la implantació d’un sistema de gestió ambiental en centres sanitaris.