- Les dotacions del Departament s’incrementaran amb 186 noves places
- Entre les unitats més reforçades destaquen les d'Hisenda, Tributs i Pressupostos, així com la Intervenció General
El Govern ha aprovat incrementar la plantilla del Departament Economia i Finances en 186 efectius per tal de portar a terme noves funcions en diferents àmbits, entre els quals destaquen el desplegament del nou model definançament singular; l’estratègia de lideratge econòmic impulsada des del Govern, l’avaluació de polítiques públiques i el control internde la gestió.
Aquest reforç del personal ha de permetre no només articular la millora del finançament, sinó també garantir que aquests recursos s’assignen de manera eficient i es destinen a enfortir els serveis públics i la inversió, configurant així un model econòmic de prosperitat compartida. També, en la mesura que Economia i Finances coordina serveis comuns a tota l’Administració (per exemple, la contractació, la intervenció general, la direcció de serveis o la gestió pressupostària) es busca atendre millor les necessitats de suport de la resta de departaments.
Finançament i noves funcions en l’àmbit tributari: 41 places
Del conjunt de nous efectius, fins a 41 es distribuiran entre les àrees d’Hisenda, Tributs i Pressupostos, sobretot per assumir les noves responsabilitats derivades de la negociació i implementació del nou model de finançament singular. Portaran a terme, entre altres, les funcions següents:
- Anàlisi i estudis previs per a la implementació operativa i de gestió posterior per part de l’Agència Tributària de Catalunya.
- Coordinació amb l'ATC per establir criteris i aclarir qüestions sobre la gestió i inspecció dels tributs.
- Impuls de programes per fomentar la incorporació de talent a l’administració tributària.
- Reforç d’unitats com ara l’Oficina del Contribuent.
- Concreció del marc futur de col·laboració en matèria tributària entre la Secretaria d’Hisenda, l’ATC i les administracions locals (diputacions, consells comarcals i ajuntaments).
En matèria pressupostària, al marge de tasques vinculades a la implementació del sistema de finançament, els nous efectius assumiran funcions en l’àmbit de l’avaluació de polítiques públiques, la digitalització de processos, l’aplicació de les noves regles fiscals i el suport a l’estratègia de lideratge econòmic del Govern. En aquest darrer punt, la direcció general de Pressupostos s’ocuparà de coordinar un nou pla d’inversions de la Generalitat, que inclourà l’anàlisi de noves modalitats de col·laboració publicoprivada.
Intervenció General: 85 places
La Intervenció General es reforça amb un total de 85 places. Una part de les noves funcions es vincula a la digitalització dels procediments i l’aplicació de la intel·ligència artificial a l’anàlisi de dades, per agilitzar la tramitació d’expedients i millorar-ne el control en un entorn de complexitat creixent.
D’altra banda, la Intervenció també portarà a terme un projecte de reforma integral de les polítiques de foment i d’ajuts socials de la Generalitat, que té per objecte ordenar les subvencions per maximitzar la seva eficàcia i facilitar l’accés per part de ciutadans i empreses.
Política financera i promoció econòmica: 12 places
L’increment de plantilla pretén reforçar les estratègies de promoció econòmica i competitivitat territorial del Govern, així com millorar la productivitat de la indústria del sector financer. En aquest sentit, destaquen l’impuls a l’estratègia RIS3CAT, que busca la transformació econòmica del territori a través del finançament europeu, o iniciatives com el Programa de compra pública d’innovació o el de les agendes compartides, que promouen la col·laboració intersectorial i territorial per fer front a reptes compartits.
En matèria de política financera, les necessitats es vinculen a l’estratègia d’inclusió financera impulsada pel Departament i a l’objectiu de modernització i millora de la productivitat de la indústria del sector financer, especialment pel que fa a la tecnologia, les finances sostenibles i l’emprenedoria.
Finalment, també es reforça amb 11 efectius el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, responsable de la resolució dels recursos especials en matèria de contractació interposats contra tots els ens del sector públic de Catalunya, autonòmics i locals, que tenen la consideració de poders adjudicadors. En el període 2016-2024, la interposició d’aquests recursos s’han incrementat en un 170%.
Destaca també l’increment del personal de la Direcció de serveis (26 efectius), una unitat de caràcter transversal que dona suport tècnic i administratiu a tots els departaments de la Generalitat i organismes del sector públic. La resta de places corresponen a l’Assessoria Jurídica (7 efectius), la Direcció General de Contractació Pública (1), el Gabinet Tècnic (2) i la Secretaria General (1).
Programa temporal en el marc de l’estratègia “Catalunya Futur”
El Govern també ha autoritzat una dotació de 15 efectius durant tres anys per a la posada en marxa del segon programa temporal per a la implementació de mesures derivades del pla de reforma de l’Administració, en el marc de l’estratègia Catalunya Futur. Les actuacions d’aquest segon programa se centraran, d’una banda, en la simplificació dels processos de contractació d’obres i manteniments, mitjançant el disseny d’un model descentralizat en què els departaments podran executar directament els contractes, amb l’acompanyament de la Comissió Central de Subministraments. La segona prioritat del pla serà l’impuls de projectes de promoció econòmica a escala territorial, en estreta col·laboració amb els actors locals.