El Govern ha decidit encarregar a l’empresa pública Regs de Catalunya SA (Regsa) la construcció de diverses infraestructures de regadiu, amb una inversió de 676 milions d’euros fins el 2013 a càrrec de la Generalitat. Aquesta inversió garantirà que s’acabin en aquest període actuacions tan destacades com són el regadiu de l’Algerri-Balaguer, el Garrigues Sud, el regadiu del Segrià Sud, la Terra Alta i el nou regadiu de la Conca de Tremp.
Per aquest primer any, el pla contempla una inversió de 55,5 milions d’euros i de cara al 2005 de 68,5 milions d’euros.
Algunes de les actuacions ja encarregades a Regsa són les següents:
Terres de l’Ebre. Es destinaran 50 milions d’euros a construir el rec entre l’Aldea i Camarles, al Baix Ebre. També s’ha previst una inversió de 28,3 milions d’euros a la captació i a la impulsió del rec entre Xerta (Baix Ebre) i la Sénia (Montsià). Finalment, el Govern destinarà 20,7 milions d’euros a nous regadius de la Terra Alta i a condicionar el rec del Pinell de Brai, també a la Terra Alta.
Noguera. El Govern invertirà 4,5 milions d’euros en el condicionament de diversos punts del Canal Algerri-Balaguer. També es destinaran més de 2,4 milions d’euros a les obres de concentració parcel•lària de la zona regable d’Ivars de Noguera.
Priorat. Regsa s’encarregarà del recreixement de la presa de Margalef, amb una inversió per part de la Generalitat de 3 milions d’euros.
Alt Urgell. El Govern destinarà 1 milió d’euros a la concentració parcel•lària de la zona regable de Peramola i Bassella (Alt Urgell). Regsa també farà les obres de la concentració parcel•lària a la Conca de Dalt (Pallars Jussà), amb una inversió de 600.000 euros.
DOCUMENTACIÓ ADJUNTA
• El Govern aprova el Pla Econòmicofinancer de l’empresa pública Regs de Catalunya, S.A. (REGSA) per al període 2004 a 2013.
Aquest Pla Econòmicofinancer correspon als estudis, projectes i obres en matèria de regadius a realitzar per l’empresa pública REGSA per compte de la Generalitat de Catalunya durant el període comprés entre els anys 2004 a 2013.
En concret, el Pla preveu una inversió de més de 676 milions d’euros durant aquest període. Cal destacar que el Pla contempla una inversió per un import de 55,51 milions d’euros durant aquest any 2004 i una inversió de 68,5 milions d’euros durant l’any 2005, que mostra la clara aposta del Govern de la Generalitat pels regadius com a garantia d’equilibri i desenvolupament rural del nostre país.
El Pla contempla l’execució d’actuacions tant importants que ja s’estan duent a terme, com ara, el regadiu del Segrià Sud, l’etapa IV del regadiu del Garrigues Sud, el tram B del regadiu de l’Algerri-Balaguer i la seva xarxa de reg, el reg de suport a l’Albi, la Pobla de Cérvoles, Cervià de les Garrigues, el Vilosell i les Borges Blanques, la tercera fase del regadiu de la Terra Alta, la segona fase del regadiu de la Palma d’Ebre, el regadiu a Rasquera, el Regadiu al Perelló, els regadius amb aigües residuals a la Sénia i a Blanes, el regadiu a Ginestar, l’ampliació del regadiu a la Bisbal de Falset i la Palma d’Ebre o l’ampliació de la zona regable del riu Montsant al terme municipal de la Figuera.
Cal destacar que amb l’aprovació d’aquest Pla es garanteix la finalització durant aquest període d’actuacions tan destacades com són el regadiu de l’Algerri-Balaguer, el Garrigues Sud, el regadiu del Segrià Sud, la Terra Alta i el nou regadiu a la conca de Tremp.
Assenyalar que aquest PEF contempla les següents noves actuacions encarregades a REGSA:
ACTUACIÓ INVERSIÓ
Recreixement de la presa de Margalef (Priorat). 3.000.000 €
Condicionament Canal Algerri-Balaguer PQ 1+860 i el PQ 2+130, i el PQ 2+334 i el PQ 4+500. 4.500.000 €
Reg d’Aldea Camarles. 50.000.000€
Condicionament de la canonada del ramal zero del reg de Pinell de Brai. 300.000€
Reg de Xerta Senia Captació i impulsió. 28.300.000 €
Obres de C.P als TTMM de Peramola i Bassella. 1.000.000€
Obres de CP a la zona del nucli agregat de la Conca de Dalt (Pallars Jussà). 600.000 €
Obres de CP de la zona regable d’Ivars de Noguera (Noguera). 2.410.000 €
Nous regadius Terra Alta Fases IV,V,VI. 20.400.000 €