event_note Nota de premsa

El Santa Mònica inaugura "CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM", una exposició sobre l'esport de competició

  1. L’exposició presenta noves peces de Cabosanroque, Curro Claret, Ca l’Enredus-Actuavallès, Flexo Arquitectura, François Delaunay i Julià Carboneras, FRAU recerques visuals, Irena Visa i Pau Masaló, Joachim Schmid, Joan Fontcuberta i Arnau Rovira, La Juan Gallery, Mateo Maté, Miet Warlop, Passión/Aquassión, Paula Artés i Realmente Bravo
  2. "CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM" es pot visitar gratuïtament fins al 14 de setembre
  3. Amb aquesta mostra el Santa Mònica inicia la programació 2025-2029 que el consolidarà com un centre d’arts obert, viu i pròxim
CAF{"name":"2025/05/07/14/56/6f3290a2-84d5-4f49-88a8-9fb2f3793b88.jpg","author":"Arts Santa Mònica ","type":"0","location":"0","weight":1373641}


El Santa Mònica celebra aquest dijous 8 de maig, a les 18.30 hores, la inauguració de CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM, una gran exposició que posa el focus en un tema actual però poc representat en el món de l’art: l’esport de competició. Amb aquesta mostra, el Santa Mònica inicia la programació 2025-2029, que marcarà una nova etapa de consolidació, difusió i projecció del centre d’arts.

L’exposició, curada per Cabosanroque –que també hi participen com a artistes– i pel director del Santa Mònica, Enric Puig Punyet, presenta més d'una desena noves peces, creades i produïdes específicament per a l’ocasió, de Curro Claret, Ca l’Enredus-Actuavallès, Flexo Arquitectura, François Delaunay i Julià Carboneras, FRAU recerques visuals, Irena Visa i Pau Masaló, Joachim Schmid, Joan Fontcuberta i Arnau Rovira, La Juan Gallery, Mateo Maté, Miet Warlop, Passión/Aquassión, Paula Artés i Realmente Bravo.

A través de l’humor, la ironia i el joc, les obres exploren conceptes com el cos, la mesura i el rendiment, la competitivitat, l’espectacle i la imatge mediàtica, i conviden a reflexionar com, en el món en què vivim, aquestes lògiques travessen molts més àmbits que els merament esportius.

"CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM" reinterpreta amb ironia el lema olímpic 'Citius altius fortius' (“més ràpid, més alt, més fort”), portat al superlatiu i al gènere neutre, per evidenciar com la lògica de la competició ha desbordat l’esport i s’estén també a empreses, institucions o marques. Segons el director del Santa Mònica “és la metàfora perfecta del nostre temps. D'alguna manera, estem tots immersos en la mateixa lògica: tots competim a través de mesures tendenciosament objectivables, i tots contribuïm a fer d'això un espectacle.”

Amb aquest plantejament, Cabosanroque i Flexo Arquitectes transformen el claustre del centre en un gran estadi distorsionat i participatiu des d’on qüestionar les regles i connectar amb el joc; Mateo Maté reflexiona sobre el cànon estètic dels cossos gimnàstics; Arnau Rovira exposa la monstruositat de portar l'anatomia als límits; Paula Artés investiga les xarxes del poder que operen darrere l'esport de masses; Curro Claret explora el significat del premi i el trofeu; Irena Visa i Pau Masaló aborden la repetició del gest esportiu; François Delaunay i Julià Carboneras se centren en la retransmissió com a espectacle; FRAU recerques visuals explora la construcció de la realitat mediàtica; Ca l’Enredus-Actuavallès plantegen una mirada crítica sobre la qüestió de gènere en l’àmbit esportiu; Realmente Bravo posen el focus en els codis gràfics de les banderes, les marques i els logotips; La Juan Gallery activarà diverses performances durant els mesos d’exhibició. L'exposició inclou també obres ja existents d'artistes com Miet Warlop, Joachim Schmid i Passión/Aquassión.

La mostra es pot visitar gratuïtament al centre d’arts Santa Mònica fins al 14 de setembre en l’horari habitual del centre.


El Santa Mònica, un centre obert a la participació ciutadana, l'experimentació i el joc

"CITISSIMUM ALTISSIMUM FORTISSIMUM" és la primera exposició del Santa Mònica després d’un període de reformes que ha inclòs la renovació del vestíbul –amb un disseny que reforça l’obertura del centre a la ciutat–, la millora del sistema de climatització i un nou web, en una clara aposta del Departament de Cultura per impulsar l’equipament i el projecte de centre d’arts com a institució pública de referència.

En els pròxims anys, el Santa Mònica continuarà impulsant una línia de treball basada en l’experimentació curatorial, la producció de noves obres, la col·lectivització i la desjerarquització, amb formats participatius, pràctiques performatives i continguts crítics que connectin amb la ciutadania, especialment amb els públics més joves.

En aquest sentit, la nova temporada consolidarà el Santa Mònica com un centre d’arts obert, viu i proper, que aposta per l’experimentació i la participació, on l’art i la creació contemporània són de tothom.

CAF{"name":"2025/05/07/14/57/19e3a109-7abc-4c61-b381-f5a01b33e51d.jpg","author":"ASM","type":"0","location":"0","weight":754030}


La següent exposició es presentarà a l’octubre en forma de gran esdeveniment cultural, curat per Sociedad Doctor Alonso, Sara Manubens i Carolina Campos, per posar en qüestió què vol dir i a qui interpel·la el que anomenem, precisament, “esdeveniment cultural”. Al novembre una nova mostra curada per Nancy Garín i Íngrid Blanco explorarà com les narratives hegemòniques i les institucions eurocèntriques han construït un univers de fantasmes, espectres i inexactituds sobre aquelles persones que considerem “els altres”. Com a novetat de la programació 2025, s’incorporarà una nova col·lecció especialitzada en jocs de taula creats per artistes, un fenomen actualment en creixement com a mitjà de treball en l’art contemporani que se sumarà a la col·lecció d’assaigs i pòdcasts ja habituals. A partir del 2026 seguiran exposicions al voltant de conceptes com l’engany o l’amor, i se celebrarà el 40è aniversaridel centre proposant una mirada retrospectiva a tota la seva història.

Les línies estratègiques d’aquest període també posen l’accent en l’establiment de xarxes de col·laboració entre institucions i entitats de Catalunya i internacionals. Finalment, se seguiran impulsant les beques de recerca i experimentació en mediació artística en residència, els grups de recerca i el programa de formació (crear) Situacions, que analitza des de l’interior els processos de creació dels cicles expositius i la metodologia particular del centre.

Amb tot plegat, el Santa Mònica apunta cap a una nova institució més transparent, oberta, accessible, participativa i sostenible, fonamentada en l’escolta i les cures.


Més informació:santamonica.cat

Comunicació i Premsa: cbofillp@gencat.cat / (+34) 93 554 78 61 / 677 29 21 26