- ·El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està treballant en els projectes per a configurar trams de 2+1 en 15 quilòmetres de la C-55 entre Manresa i Súria
- Com a actuació més immediata en el marc del Programa Carreteres 2+1 del Govern, s’implantarà en tota la C-55 entre Manresa i Solsona una banda sonora central per alertar els conductors si envaeixen el carril contrari
El Govern destinarà 23 MEUR entre aquest any i el 2030 per a transformar la C-55 entre Manresa i Súria en una via 2+1, en el marc del Programa Carreteres 2+1 per a reduir l’accidentalitat frontal. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat, i la delegada del Govern a la Catalunya Central, Elia Tortolero, han presentat avui a alcaldies del Bages i del Solsonès les actuacions que el Govern desplegarà en el marc del Programa Carreteres 2+1 a la C-55 entre Manresa i Solsona.
El Programa Carreteres 2+1 que està desenvolupant el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica té com a objectiu principal reduir l’accidentalitat causada per xocs frontals, dels que més víctimes greus i mortals provoquen a la xarxa viària de la Generalitat.
Així, el Govern actuarà en 15 quilòmetres de la C-55 entre Manresa i Súria, el que registra un trànsit més elevat, fins al 2030 i, en fases posteriors, intervindrà en l’àmbit entre Súria i Solsona –30 quilòmetres i una inversió estimada en 42 MEUR. Com actuació més immediata, es preveu implantar en tota la C-55 entre Manresa i Solsona una banda sonora central per alertar els conductors si envaeixen el carril contrari i així reduir el risc de distraccions i d’accidents frontals i frontolaterals.
Les actuacions 2+1 en el tram Manresa-Súria es poden dividir en:
- Manresa – Sant Joan de Vilatorrada: Està en redacció avançada el projecte que recull la transformació en via 2+1 d’aquest tram, de tres quilòmetres de longitud i una inversió prevista de 2,5 MEUR. Es preveu efectuar el tràmit d’audiència durant aquest any i licitar les obres l’any que ve.
- Sant Joan de Vilatorrada – Callús: Està en redacció el projecte que inclou aquest tram, de 2,3 quilòmetres, amb una inversió prevista de 6,4 MEUR.
- Callús – Súria: Es preveu impulsar l’any que ve la redacció dels projectes corresponents per a continuar la millora de seguretat viària com a carretera 2+1 entre Callús i Súria i programar les obres entre 2028 i 2030. La inversió estimada és de 14 M€.
Tram | Longitud | Inversió |
C-55. Manresa - Sant Joan de Vilatorrada | 3 km | 2,5 MEUR |
C-55. Sant Joan de Vilatorrada - Callús | 2,3 km | 6,4 MEUR |
C-55. Callús - Súria | 10 km | 14 MEUR |
15,3 km | 22,9 MEUR |

El sistema 2+1
El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, s’implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal o elements d’abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s’implanta el reforç dels sentits de la carretera.
Així, aquest model incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció i els avançaments inadequats. Incidint en el risc d’aquest tipus d’accidents, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària de la Generalitat, es podria reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.