D’altra banda també s’ha adjudicat l’execució d’obres del túnel de connexió de la L4 i la L9 amb les cotxeres del triangle ferroviari.
Antecedents
En els primers concursos de la Línia 9 tram 4rt (de Can Zam i Gorg fins Sagrera-Meridiana) adjudicats el juliol de 2001, el projecte del tram comprès entre Sagrera-Meridiana i el pou de sortida de la tuneladora (entorn de l’estació Sagrera TAV) s’executava amb un sistema constructiu a cel obert.
La construcció a cel obert era en aquell moment acceptable ateses les previsions temporals del GIF sobre la construcció de l’estació d’alta velocitat de la Sagrera, ja que implicaven l’afectació de les instal·lacions de Renfe a curt termini.
A finals de l’any 2002, però, es va constatar, en converses amb Renfe, que no es podria disposar dels seus terrenys a temps per executar a cel obert la solució prevista. Així, va ser necessari considerar una solució per la construcció del túnel amb tuneladora, igual que a la resta del tram 4art de la L9.
La UTE adjudicatària de les obres del tram de la L9 comprès entre l’estació Onze de Setembre i la Sagrera per un import de 89,8 MEUR està integrada per Dragados; Necso, Comsa, ACS i Sorigué.
D’altra banda la UTE adjudicatària de l’execució d’obres de connexió de la L9 i la L-4 amb les cotxeres del triangle ferroviari per un import de 88,9 MEUR està integrada per Fcc, Copcisa, Obascon Huarte Lain, Ferrovial-Agroman i Copisa.
Descripció de les obres
Els projectes constructius adjudicats corresponen al tram 4rt de la Línia 9 de metro de Barcelona que va des de les estacions de Can Zam i Gorg fins la de Sagrera-Meridiana.
Les obres adjudicades són les següents:
-Tunelació del subtram entre Sagrera-Meridiana i Onze de Setembre de L9
-Tunelació del tram de prolongació de la L-4 entre les estacions de Santander i Sagrera Meridiana amb la corresponent cua de maniobres
-Construcció de la futura estació de Sagrera-Meridiana de la L-4.
-Túnel de connexió de la L-4 i la L-9 amb les cotxeres del Triangle Ferroviari i instal·lacions.
Tunelacions
Aquestes obres consisteixen a l’execució mitjançant tuneladora de 12 m de diàmetre del tram de la L9 comprès entre les estacions d’Onze de Setembre i Sagrera-Meridiana i la seva connexió amb el següent tram de la L9, que arriba des de Sagrera-Meridiana fins a Zona Universitària.
Així mateix, contemplen l’execució mitjançant tuneladora de 12 m de diàmetre del tram de la L4 entre les futures estacions de Santander i Sagrera Meridiana, amb la corresponent cua de maniobres.
Estació de Sagrera-Meridiana de la L 4
L’obra contempla la totalitat de la obra civil, acabats i instal·lacions corresponents a l’estació on acabarà la L4, línia que actualment mor a l’estació de la Pau. Inclou el passadís situat sobre el carrer Hondures de connexió amb el nou intercanviador de la Sagrera.
Connexió amb el Triangle Ferroviari
Els anteriors dos túnels, el de prolongació de la L4 i el de la L9, coincidiran a les estacions de Sagrera Meridiana i Sagrera TAV, permetent un doble intercanvi entre ambdues línies.
Tanmateix s’habilita l’accés a les instal·lacions del Triangle Ferroviari des de les dues línies de metro. Els combois hi podran arribar a través d’un túnel de via única que connectarà el túnel de la L4 (amb la L9) i el Triangle Ferroviari.
Posada en marxa provisional de la L9 pel túnel de la L4
La construcció dels túnels esmentats permet l’explotació en fase provisional de la L9 de metro fins a Sagrera-Meridiana sense que les obres de construcció del tram Sagrera-Meridiana – Zona Universitària hi interfereixi. El tram del túnel de la línia 9 servirà com a via d’evacuació de terres de la tunelació del tram Sagrera-Meridiana – Zona Universitària d’aquesta línia, mentre el tram de túnel de la L4 que ara es construirà servirà per a què hi circulin provisionalment els trens de la L9.
En la fase definitiva, aquest esquema permetrà l’explotació independent de la L9 i la L4 fins a Sagrera-Meridiana, així com l’accés a Triangle Ferroviari des d’ambdues línies.
La L9 avança segons els terminis previstos
En aquests moments, el conjunt d’obres de la L9 van segons les previsions. Així, les tuneladores de Santa Coloma i Badalona avancen en direcció Sagrera: la tuneladora de Can Zam ha fet prop de 1.700 metres i està entre les estacions de “Singuerlín” i “Església” i la tuneladora de Gorg n’ha fet més de mil i ja ha superat l’estació de “Llefià”.
Pel que fa a l’estació de Lesseps, continua segons el calendari previst i s’han iniciat fa poc les obres de l’estació del Guinardó i d’Amadeu Torner (Centre Comercial Gran Via 2). Aquesta darrera, de forma coordinada amb el soterrament de la Gran Via.
Quant a les obres al Passeig de la Zona Franca, en el tram de l’Hospitalet de Llobregat entre el riu i “Parc Logístic” i en les estacions de “Bon Pastor”, “11 de setembre” i “Maragall”, s’estan fent els treballs previs per iniciar les obres.