event_note Nota de premsa

Una cinquantena d'activitats durant el cap de setmana per celebrar el Dia Internacional dels Museus

  1. Amb el lema ‘El futur dels museus en comunitats en canvi constant” es convida a reimaginar el paper dels museus com a connectors essencials, innovadors i guardians de la identitat cultural
  2. Enguany, la Nit dels Museus se celebra el dissabte 17 de maig
  3. Totes les activitats es poden consultar al web del Dia Internacional dels Museus


Aquest cap de setmana, els museus catalans celebren el Dia Internacional dels Museus (DIM) amb més de 300 activitats. A més de l’entrada lliure als museus, els visitants podran gaudir de visites guiades i teatralitzades, tallers familiars, jocs d’escapada, concerts o espectacles.

El Dia Internacional dels Museus, 18 de maig, és l'esdeveniment més important que organitza, des del 1977, el Comitè Internacional dels Museus (ICOM). Aquesta iniciativa cultural té com a objectiu principal conscienciar sobre el fet que els museus són espais rellevants per a l’intercanvi cultural i l’enriquiment de les cultures.

Aquesta edició del DIM se celebra sota el lema triat per l’ICOM ‘El futur dels museus en comunitats en canvi constant” i convida a reimaginar el paper dels museus com a connectors essencials, innovadors i representants de la identitat cultural. En una era marcada per la transformació constant, els museus es troben a l'avantguarda del canvi, navegant per un panorama dinàmic modelat per esdeveniments globals canviants i necessitats socials en evolució.

Com cada any, des del Departament de Cultura s’ha impulsat una campanya gràfica, inspirada en el cartell oficial de l’ICOM, que s’ha posat a l’abast de tots els museus perquè puguin fer difusió de les seves activitats amb motiu de l’esdeveniment. Així mateix, s’ha habilitat un espai web amb un apartat d’agenda que recull tota l’activitat organitzada pels equipaments museístics d’arreu del territori. Una agenda que es pot filtrar per dia, per tipologia d’activitat, per tipus de públic al qual s’adreça i per municipi. A més, per fer-ho més accessible, les activitats es poden cercar en un mapa geolocalitzat.

Les activitats s’aniran ampliant i actualitzant durant la setmana al portal web del Patrimoni Cultural de Catalunya.

Indicadors dels museus catalans 2024

Com cada any, amb motiu del Dia Internacional dels Museus, el Departament de Cultura publica els indicadors dels museus catalans, en aquest cas del 2024. Els 240 museus registrats i col·leccions analitzats van rebre 20,8 milions de visitants, un 5,3% més que l’any anterior. Aquests mateixos equipaments analitzats van rebre el 2023 un total de 19,7 milions de visitants.

D’altra banda, durant el 2024 alguns museus han canviat el seu nom com a mostra de la seva renovació. És el cas del Museu Comarcal de Manresa, que ha esdevingut el Museu de Manresa. Museu del Barroc de Catalunya, o el Museu de la Vida Rural, que és ara el Museu Terra i que, a més, ha obert una nova seu a Barcelona.

Alguns museus registrats han obert noves seus al territori, per exemple l’Espai del Peix del Museu de la Pesca de Palamós, la Reserva Rita Benaprès del Museu de Maricel de Sitges o el ja citat Museu Terra. Sala Barcelona.

Durant el 2024 també s’han inaugurat nous museus. És el cas del Museu de Manresa. Museu del Barroc de Catalunya i el Museu del Renaixement de Molins de Rei. D'altra banda, s’han reobert museus que estaven en procés de reforma, com el Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida, la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, el Museu del Suro de Palafrugell, el VINSEUM. Museu de les Cultures del Vi de Catalunya i el Museu de Granollers.

Pel que fa al 2025, s’ha inaugurat la nova museografia del Museu d’Art de Cerdanyola i aquest mes de maig ha tornat a obrir les portes el Museu de l’Empordà, totalment renovat.

Activitats a Tarragona i les Terres de l'Ebre

A Tarragona es podrà participar un any més del “Viatge a la Constel·lació Museu”, un itinerari guiat nocturn per vuit museus i institucions culturals de la ciutat de Tarragona que obren les portes durant la Nit dels Museus. Enguany, el lema és “Revelant l’ocult” i permetrà descobrir els espais i les activitats més desconeguts d'aquets equipaments.

Aquest 2025 la celebració del DIM coincideix en el temps amb una de les principals cites culturals de la ciutat: Tarraco Viva, del 12 al 25 de maig. Per això, alguns dels museus han programat activitats que tenen el món romà com a fil conductor.

El Museu del Port de Tarragona i el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona presenten conjuntament una proposta familiar per la Nit dels Museus, dos tallers complementaris amb un toc mariner adreçats a infants de 4 a 10 anys.

Enguany, el Museu del Port de Tarragona celebra els seus 25 anys amb una programació d’activitats que tenen la mar i el patrimoni com a eixos principals durant tot l’any. El programa s’iniciarà dimarts 13 de maig, coincidint amb l’aniversari de la inauguració del museu.

El Museu Terra de l’Espluga de Francolí ha preparat un cap de setmana ple d’activitats: la Nit dels Museus començarà amb un Vespreig musical, una fabulosa recepta amb música, vins naturals i fruits secs. També oferirà una visita guiada a l’exposició “Dues pedres. Paisatges persistents”, que reivindica la plena modernitat de la pedra seca en el nou escenari del canvi climàtic.

Pel que fa als museus de la Generalitat de Catalunya, tots els equipaments faran jornades de portes obertes el diumenge 18 de maig per celebrar el Dia Internacional dels Museus.

El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) proposa per celebrar el Dia Internacional dels Museus diverses activitats englobades dins del festival Tarraco Viva. Es podran recórrer vuit segles de la història de Tàrraco amb una visita guiada per l'exposició del Tinglado 4 i l’interior del Teatre de Tàrraco. A la seu del Tinglado 4 també hi ha prevista una visita teatralitzada, en col·laboració amb el Museu del Port de Tarragona, de la mà del comerciant romà Tiberius. Al Conjunt romà de Centcelles, un dels espais del MNAT, hi ha programada una activitat de recreació històrica inspirada en el mosaic de la cúpula. Per als amants dels jocs de taula, l’activitat Nostrum Mare, un nou joc interactiu que convida als participants a convertir-se en comerciants romans.

Per la Petita Nit dels Museus, els més petits podran gaudir de l’activitat ‘El mar dins d’un mosaic’, on descobriran quines espècies amaga el famós Mosaic dels Peixos i crearan tots junts un mosaic des de zero. A més, com cada any, el MNAT participa en el “Viatge a la Constel·lació Museu”, una ruta pels museus i centres culturals de Tarragona.

Aquestes i altres activitats es poden consultar a l’agenda del Dia Internacional dels Museus.