event_note Nota de premsa

Llum verda a la renovació del conveni entre l'Agència Catalana del Consum i el Ministeri de Drets Socials i Consum per al desenvolupament de l'arbitratge

  1. El Govern manté l’aposta per l'arbitratge de consum com a mecanisme extrajudicial de resolució de conflictes, amb aquest conveni que garanteix la continuïtat de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC)
  2. Des que es va constituir, el 1993, la JACC ha resolt prop de 78.000 casos per laude arbitral i, actualment, compta amb més de 9.000 establiments adherits d’arreu de Catalunya

El Govern ha autoritzat avui la signatura del conveni de cooperació entre l’Agència Catalana del Consum (ACC), del Departament d’Empresa i Treball, i el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, per donar continuïtat a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC).

La JACC, adscrita a l’ACC, és l’organisme que des de l’any 1993 s’encarrega de gestionar la resolució per mitjà de l’arbitratge de les reclamacions que plantegen els ciutadans d’arreu de Catalunya quan se senten perjudicats a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei. D’altra banda, també fa tasques de foment de l’arbitratge, amb la finalitat que les empreses i els professionals s’adhereixin al Sistema Arbitral de Consum.

Des de la seva constitució, la JACC ha resolt prop de 78.000 casos per laude arbitral i, actualment, compta amb 9.167 establiments adherits d’arreu de Catalunya.

A més, la Junta compleix amb els requisits de les entitats de resolució alternativa de conflictes de consum acreditades davant la Comissió Europea, per resoldre extrajudicialment els conflictes amb empreses o establiments establerts a la UE.

Tenint en compte la llarga i fructífera experiència de Catalunya amb l’arbitratge de consum, el Govern aposta per donar-li continuïtat amb la signatura d’aquest conveni.

L’arbitratge de consum

L’arbitratge és un sistema de resolució extrajudicial de conflictes en el qual les parts sotmeten la controvèrsia a la decisió que prengui un òrgan arbitral. Les juntes arbitrals de consum d’arreu de Catalunya són els òrgans competents per realitzar els arbitratges de consum.

Per la seva part, les empreses adherides al sistema arbitral de consum accepten que els futurs conflictes que es puguin plantejar amb els seus clients es resolguin per mitjà de l’arbitratge, de manera que s’evita haver de recórrer a la via judicial. A més, des del passat 14 de febrer, a conseqüència de l’aprovació del Reial decret 713/2024, de 23 de juliol, pel qual es regula el Sistema Arbitral de Consum, les empreses que en formen part ja no poden excloure’n determinades reclamacions per raó de matèria, quantia o territori.

L’arbitratge ofereix beneficis tant als consumidors com a les empreses o professionals que s’hi acullen per resoldre les reclamacions que poden sorgir amb la seva clientela:

Genera confiança

És un mecanisme voluntari i conciliador que ofereix un plus de qualitat per a les empreses i que permet fidelitzar els clients, ja que es garanteix la predisposició a resoldre les possibles reclamacions.

És gratuït i senzill

No té cap cost, les parts implicades es poden defensar per elles mateixes —sense necessitat d’advocat— i no hi pot haver condemna en costes com quan es recorre a la via judicial.

Garanteix la imparcialitat

La solució és en mans d’un òrgan arbitral que garanteix la transparència i la imparcialitat, no es defensa cap de les parts en conflicte sinó que es fa justícia per al cas concret.

És d’obligat compliment

La decisió de l’òrgan arbitral —és a dir, el laude— és d’obligat compliment i té els mateixos efectes que una sentència judicial.