La UE ja té vint-i-cinc membres
El proper dilluns, 31 de maig, tindrà lloc la desena i última conferència que posarà punt i final al cicle sobre els nous estats membres de la UE, organitzat per la delegació del Patronat Català Pro Europa a Girona i El Punt.
El darrer país tractat serà Eslovènia, i l’encarregat de fer-ho serà Tomaz Lovrencic (Maribor, 1969), ambaixador d’Eslovènia a Espanya.
Al llarg de la seva estada Girona, Tomaz Lovrencic realitzarà un seguit de trobades amb diverses personalitats del món gironí. Entre d’altres, mantindrà reunions i entrevistes amb la delegada del govern de la Generalitat de Catalunya a Girona, Pia Bosch, l’alcaldessa de Girona, Anna Pagans, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Antoni Hostench, com també diversos empresaris.
Tomaz Lovrencic
· Ambaixador d’Eslovènia a Espanya des del 2002
· Subdirector (1999) i director (2000-2002) de l’Agència d’Intel·ligència i Seguretat d’Eslovènia
· Professor de cursos sobre diplomàcia contemporània a l’Acadèmia Diplomàtica del Ministeri d’Afers Estrangers d’Eslovènia (1997-2002)
· Conseller de Relacions Internacionals i de Seguretat Nacional del Primer Ministre (1996–1999)
· Conseller de la Direcció de Política Exterior per a Europa (1995–1996)
Cicle de conferències sobre els nous membres de la UE
Aquest cicle de conferències s’emmarca en el Pla d’acció 2001-2004 sobre l’ampliació de la UE del Patronat Català Pro Europa, adreçat als diferents agents econòmics i socials catalans per tal que aquests es puguin adequar als condicionants de la Unió ampliada.
Es va iniciar el passat mes de març i ha tingut per objectiu exposar el perfil dels deu nous països que, des del passat 1 de maig, ja són membres de ple dret de la Unió Europea.
Per mitjà de persones procedents dels nous estats membres i que resideixen a Catalunya, o bé hi mantenen relacions molt estretes, s’ha anat presentant cadascun d’aquests nous socis des d’una perspectiva més social i cultural, tot comparant amb les seves experiències viscudes a Catalunya.
El cicle de conferències compta amb la col·laboració de l’Associació d’Amics de la UNESCO de Girona i l’Associació de la Casa de l’Est.
A continuació, s’exposen els països tractats i les persones que els han presentat:
22 de març: Lituània, país presentat pel periodista Audrius Stasiulaitis
29 de març: Polònia, país presentat per Hanna Podolska, agregada de promoció i cultura del Consolat de Polònia a Barcelona.
5 d’abril: Txèquia, país presentat per Monika Zgustova, periodista i escriptora
19 d’abril: Hongria, país presentat per András Gulyás, cònsol general d’Hongria a Barcelona
26 d’abril: Estònia, país presentat per Jüri Talvet, escriptor, traductor i fundador dels Estudis hispànics a Estònia
3 de maig: Xipre, país presentat per Andreas Kyriacou, professor d’economia de la Universitat de Girona
10 de maig: Eslovàquia, país presentat per l’economista Milan Trgala
17 de maig: Letònia, país presentat per Julia Suhovilo, traductora
Tota la informació i el material que el Patronat Català Pro Europa ha elaborat sobre la darrera ampliació de la UE es troba disponible a la pàgina web:
http://www.infoeuropa.org/catala/Ampliacio/index.htm