El secretari de Relacions Exteriors de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Llimona, iniciarà demà un viatge a Perú, en el transcurs del qual es reunirà amb alts càrrecs del govern de la República de Perú i amb els presidents de les principals cambres de comerç del país i pronunciarà una conferència a la Universidad del Pacífico. També té previst visitar dos projectes de cooperació al desenvolupament finançats per la Generalitat de Catalunya, i reunir-se amb els membres del casal català a Lima. L’objectiu del viatge és reforçar les relacions entre Catalunya i Perú en els àmbits institucional, empresarial i de la cooperació al desenvolupament.

El secretari  de Relacions Exteriors, que viatja acompanyat de la directora de l’Agencia Catalana de Cooperació, Anna Estrada, iniciarà el seu viatge demà divendres, dia 9 de maig, a Lima on té previst visitar un projecte de cooperació de FUNDESO sobre la inserció socio-productiva de famílies pobres de la ciutadella de Pachacútec. El dia 10, a Urubamaba, al Departament de Cuzco, el secretari es reunirà amb cooperants i membres de PROIDE-La Salle que treballen en un projecte de promoció de mestres rurals als Andes centrals de Perú.

Perú és, en el conjunt de països de sudamèrica, un dels que concentra major nombre de projectes de cooperació al desenvolupament impulsats per ONGD catalanes. Entres els anys 1998 al 2002 la Generalitat de Catalunya ha subvencionat projectes de cooperació al desenvolupament per un total de 1.108.830 €. En total s’han finançat, en aquest període, 22 projectes d’un total de 15 ONGD, entre les quals s’inclouen FUNDESO i PROIDE.

A banda d’aquesta cooperació indirecta de la Generalitat amb Perú, en el seu viatge, Joaquim Llimona plantejarà al govern peruà la possibilitat d’impulsar relacions de cooperació a través de la realització de dos projectes. El primer consistiria en un projecte de formació en matèria de cooperació al desenvolupament adreçat a funcionaris. L’altre seria un projecte en l’àmbit de la governabilitat democràtica i consistiria en l’elaboració del Diagnòstic Institucional de la República del Perú, realitzat per l’Institut Internacional de Governabilitat, en col•laboració amb el govern peruà.

Relacions empresarials

Durant la seva estada al país andí, el Secretari de Relacions Exteriors té previst mantenir reunions amb els presidents de les cambres de comerç de Trujillo, Arequipa i Lima. També es reunirà amb el president de la Conferència d’institucions empresarials peruanes i amb un grup d’empresaris. Llimona exposarà als empresaris peruans l’interès del govern de Catalunya d’impulsar les relacions comercials amb Perú. Entre les possibles propostes de col•laboració empresarial, Joaquim Llimona plantejarà la possibilitat que Barcelona aculli un seminari sobre les relacions comercials entre Perú i Catalunya. Aquest seminari hauria de servir d’aparador als empresaris catalans per conèixer les possibilitats empresarials que ofereixen regions com Arequipa i alhora apropar l’empresariat peruà a la capacitat i competència de l’empresa catalana.

En el pla econòmic és interessant destacar que la visita de Joaquim Llimona a Perú coincideix amb l’inici de les negociacions, entre la Comunitat Andina i la Unió Europea, d’un nou Acord per al Diàleg Polític i Cooperació que haurà de fixar les bases de la futura subscripció d’un acord d’Associació, que inclourà una àrea de lliure comerç entre ambdues regions. En aquest context cal emmarcar la conferència “Amèrica Llatina i Europa: una visió des de Catalunya” que Joaquim Llimona pronunciarà dilluns, dia 12 de maig a la Universitat del Pacífico.

La delegació catalana aprofitarà la seva visita a Perú per reunir-se, dilluns dia 12, amb els membres del Casal Catalunya del Perú. El casal català de Perú va ser fundat el 1994 i té 84 socis.