- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha presentat l’estat de les actuacions de millora de la funcionalitat i la seguretat d’un dels principals eixos de connexió entre l’Anoia i el Baix Llobregat
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha anunciat que el Departament enllestirà aquest any els projectes constructius de la variant de Vallbona d’Anoia de la B-224 i del desdoblament del tram de Sant Esteve Sesrovires, amb la voluntat de licitar-ne les obres l’any vinent. Aquestes actuacions s’emmarquen en el pla de millores de la funcionalitat i la seguretat que el Govern està desenvolupant en aquesta via, un dels principals eixos de connexió entre l’Anoia i el Baix Llobregat.
La consellera ha destacat la bona entesa municipal per anar desenvolupant el projecte: “Tenim reptes compartits amb els ajuntaments, sobretot perquè vosaltres coneixeu bé els reptes de territori”. Per això en aquest vial s’ha plantejat un pla integral que inclou “el programa 2+1. És un programa de seguretat i també que ve a millorar la xarxa de Catalunya”. Paneque ha destacat que aquest projecte “no només millora sinó que té un element importantíssim que és la reducció de xocs frontals”. La titular del departament també ha donat especial importància a l’aposta per la “descarbonització; perquè el 2030 la xarxa estigui plenament descarbonitzada. Per fer-ho possible anem incorporant energia fotovoltaica a les zones entropitzades i els túnels en els diferents vials de titularitat del Govern de Catalunya i ho fem amb el suport a l’empresa pública l’Energètica”. A més també ha recordat l’increment del pressupost del manteniment i millora del ferm que també serà “de material sostenible i que significarà una reducció de l’emissió de carboni”. En definitiva, doncs, la consellera Paneque ha volgut destacar l’aposta pel govern en matèria de carreteres i resumint-la en millora en “la seguretat, la viabilitat i la sostenibilitat”.
Acompanyada d’alcaldes i alcaldesses d’aquestes comarques, la consellera Paneque ha donat compte de les actuacions que el Departament té en marxa i té previstes a la B-224. Aquesta és una carretera de la xarxa bàsica de la Generalitat de Catalunya, que uneix els municipis de Capellades (al voltant de la C-15) amb Martorell (A-2 i AP-7).
Al llarg del seu traçat, connecta els municipis de Capellades, Vallbona d’Anoia, Piera, Masquefa, Sant Llorenç d’Hortons, Sant Esteve Sesrovires i Martorell. El trànsit en aquests trams varia entre els prop 6.500, a Vallbona d’Anoia, i els 35.000 vehicles diaris, a la zona propera a Martorell. La carretera té una configuració d’1 carril per sentit de la circulació.
Tenint en compte el trànsit i característiques de la B-224, el Departament està desplegant un conjunt d’actuacions per a millorar-ne la funcionalitat i seguretat, que suposaran una inversió de més de 100 MEUR en els pròxims anys. Algunes ja han entrat en servei, com la variant de Piera.
Actualment, estan en execució les obres de desdoblament d’un tram inicial de 2 quilòmetres, entre Sant Esteve Sesrovires i Martorell, que compten amb un pressupost de 26,6 MEUR. Recentment, en el marc d’aquesta obra, el Departament va posar en servei l’accés del polígon Xàmenes. Els treballs culminaran a finals d’any. Paral·lelament, està en redacció el projecte de desdoblament del tram següent, fins a la rotonda amb la carretera BV-2293 a Sant Esteve de Sesrovires, també d’uns 2 quilòmetres. La inversió prevista és de 17 MEUR.

Model 2+1
En el marc de les polítiques del Govern per a millorar la seguretat viària i reduir l’accidentalitat produïda per xocs frontals, el Departament preveu dur a terme diverses actuacions per a transformar la B-224 en carretera 2+1, des de la rotonda amb la BV-2293 a Sant Esteve de Sesrovires fins a Vallbona d’Anoia.
Aquest model 2+1 consisteix a configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació.
Així, s’inclouen aquests trams:
·Variant de Vallbona d’Anoia: Nova variant de població de la B-224, que permetrà alliberar del trànsit de pas el nucli urbà de Vallbona d’Anoia. Discorrerà entre la C-15 i la B-224. La inversió estimada és de 20 MEUR. El projecte està actualment en redacció.
- Sant Llorenç d'Hortons-Sant Esteve Sesrovires, amb una inversió prevista de 4 MEUR. Es preveu iniciar la redacció del projecte aquest estiu. Abasta un tram de prop de 6 km. Inclou un nou accés al nucli de Sant Joan Samora (Sant Llorenç d’Hortons) i, d’altra banda, una via ciclista paral·lela a la carretera.
- Sant Llorenç d’Hortons-Masquefa-Piera, amb una inversió prevista de 21,5 MEUR. Es preveu iniciar la redacció dels dos projectes el primer trimestre de 2026.
- Variant de Piera-variant de Vallbona d’Anoia: Aquest tram té una longitud de 3,5 quilòmetres. Es preveu iniciar la redacció del projecte el primer trimestre de 2026. La inversió prevista és de 7 MEUR.
A curt termini, durant aquest any 2025, s'actuarà en una primera fase a tot l’eix amb la implantació de banda sonora longitudinal contínua al llarg de tota la carretera per evitar distraccions en la conducció i contribuir a reduir i accidents frontals i frontolaterals.
Altres actuacions a l’entorn del corredor són:
- Condicionament de la BV-2241: Estan en execució els treballs de condicionament de la BV-2241 entre Sant Sadurní d’Anoia, Piera i Masquefa. El pressupost és de 3,4 MEUR. Els treballs finalitzaran aquesta tardor.
- Rotonda a la Beguda Baixa: Estan en marxa les obres per a construir una rotonda en l’encreuament entre la B-224 i la B-224z (d’accés a la Beguda Alta), amb un pressupost de prop de 700.000 euros. Els treballs finalitzaran aquesta tardor.
- Construcció de rotondes a Masquefa: Es preveuen dues rotondes a la BV-2241, una a la intersecció amb la B-224 i una altra, a la intersecció amb la BV-2249. Permetran millorar la canalització i la seguretat del trànsit. La inversió prevista és d’1,8 MEUR. El projecte està en redacció.