- L’actuació permetrà millorar l’estabilitat estructural i eliminar les filtracions existents
- Els treballs, amb un pressupost de 670.000 euros, tindran una durada prevista de 28 setmanes

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat avui les obres per a la rehabilitació de l’edicle de l’estació d’FGC de Sant Gervasi, inaugurat l’any 1931, i la recuperació de la marquesina, eliminada l’any 1960.
Els treballs, amb un pressupost de 670.000 euros (abans d’IVA) i un termini d’execució de 28 setmanes, consistiran en la millora de l’estabilitat estructural de l’edicle, la recuperació de la marquesina perimetral de vidre i la reparació de la façana i de les filtracions existents en la coberta així com la renovació del tancament de vidre i de les instal·lacions existents. Pel que fa a la marquesina, els treballs que es realitzaran permetran recuperar l’aspecte original de la coberta i els vidres.
L’edicle, ubicat a la Plaça Molina, compta amb una superfície exterior de 58 m2, amb un espai de 5m2 que correspon a l’accés a l’ascensor. Es tracta d’una estructura de deu pilars d’acer envoltats de parets ceràmics amb una coberta de zenc i quatre façanes amb tancaments de vidre enrassats per la part exterior.

La intervenció s’emmarca dins del constant procés de renovació i de manteniment de les instal·lacions que du a terme FGC per continuar donant un servei de qualitat a les persones usuàries, amb l’objectiu d’assegurar la robustesa de les instal·lacions i la fiabilitat i puntualitat en el servei.
L’estació d’FGC de Sant Gervasi forma part de la línia Barcelona-Vallès, concretament de les línies S1 (Terrassa), S2 (Sabadell) i L6 (Sarrià). El 2024 va registrar 1,4 milions de viatges, un 48% més que l’any anterior. L’accés a l’estació de Sant Gervasi se situa just al costat de l’entrada a l’estació d’FGC de Plaça Molina, de la línia L7 (Av. Tibidabo).
Una peça singular
L’estació de Sant Gervasi es va inaugurar l’any 1863 amb la resta de la línia Barcelona-Sarrià i inicialment comptava amb les vies i andanes a cel obert. L’any 1929, després del seu soterrament, es construeix el volum edificat que hi dona accés, a peu de carrer, per tal de cobrir l’escala d’accés a l’estació. Es tracta d’una peça singular, que dona caràcter a la plaça Molina, en forma de prisma rectangular de maçoneria, definit per un perímetre de pilars i pilastres que suporten la coberta metàl·lica recoberta amb zinc que li aporta elegància.
El 1985 és rehabilitada integralment i fins a finals dels noranta queda integrada en la reordenació de la plaça, que cerca unificar espais de lleure, terrasses i espais urbans existents tot i la seva complexa realitat viària.
L’any 2009, en un esforç infraestructural per connectar la línia Barcelona-Tibidabo amb els ramals del Vallès, es crea un intercanviador que resol eficaçment els reptes d’accessibilitat des d’ambdues voreres del carrer Balmes i manté el tarannà històric de l’estació de Sant Gervasi.