El Departament de Política Territorial i Obres Públiques, amb la voluntat d’avançar el màxim possible l’arribada del Metro del Vallès a Can Roca (Terrassa), ha decidit canviar l’actual planificació que dividia l’actuació en dues fases, i fer l’obra en una sola fase des de la Rambla d’Egara fins a Can Roca. Així, si en la situació actual es preveia arribar en una primera fase a Vallparadís el 2009 excavant en mina, i posteriorment, cap el 2010, arribar a Can Roca amb tuneladora, el nou projecte contempla fer tota l’excavació en una mateixa etapa amb tuneladora i finalitzar l’obra el 2008. A banda d’escurçar els terminis, aquesta opció presenta avantatges tècnics, ja que causarà menys afectacions en superfície i mantindrà el pressupost global de 180 MEUR.

Projecte anterior

L’anterior projecte preveia en una primera fase iniciar les obres des de la nova estació UPC-Vallparadís fins a la Rambla d’Egara en mina. En una segona fase, i amb un projecte independent, es preveia excavar amb tuneladora des de l’estació de Can Roca fins a Vallparadís, on es preveia situar el pou d’extracció de la tuneladora.

En la situació actual i a causa dels condicionants hidrogeològics trobats, es preveia, en les projeccions més optimistes, finalitzar la primera fase de la Rambla d’Egara fins a UPC-Vallparadís el 2009 i acabar la segona fase de Can Roca a UPC-Vallparadís el 2010.

Actualment, les obres de la primera fase, de Vallparadís a Rambla d’Egara, ja estan adjudicades i iniciades. En tractar-se de la fase prèvia a l’excavació, les obres fetes fins ara són plenament compatibles amb el nou projecte. Ja s’han iniciat els desviaments dels serveis afectats i s’ha començat a actuar a l’entrada del túnel.

Projecte actual

L’avançament de l’arribada del ferrocarril a Can Roca, obeeix a la voluntat del Govern d’impulsar l’ús del transport públic a la zona el més aviat possible,  millorar el servei dels FGC i causar el mínim de molèsties als veïns.

El nou projecte preveu construir amb tuneladora de Rambla d’Egara a Can Roca. Aquesta solució suposa tenir l’obra enllestida abans, a banda de diverses millores  tècniques i constructives. A més, també suposa un impacte menor en superfície i menys afectació en el trànsit. L’evacuació de terres es farà per Can Roca, on estarà situada l’entrada de la tuneladora, i això disminuirà el trànsit de vehicles pesants pel centre de la ciutat.

Així, el projecte actual preveu tenir acabades les següents actuacions el 2007:

· L’edifici i aparcament de l’estació de UPC-Vallparadís i l’edifici i l’aparcament de l’estació de Can Roca. En tots dos casos ja es podran utilitzar.

· La urbanització dels carrers Salmeron, Igualtat i Avinguda Jacquard; la reurbanització i enjardinament de l’entorn del Castell-Cartoixa de Vallparadís; la reurbanització de l’entorn de la casa Baumann i plaça dels Drets Humans i la urbanització parcial del Parc de Vallparadís, havent quedat restablerta la connexió Nord Sud per dins el parc.

El 2008, es preveu haver assolit els següents objectius:

· Arribada del metro del Vallès a Can Roca,

· El conjunt de l’estació amb tots els serveis a punt de l’estació de Can Roca, de l’estació UPC de Vallparadís i de l’estació i l’intercanviador de Renfe

· La reurbanització completa del parc de Vallparadís, la connexió amb l’estació Rambla i la urbanització de la Rambla d’Egara.

Estacions amb aparcaments i serveis

A l’estació UPC-Vallparadís l’excavació en tuneladora farà que s’hagi de segregar l’aparcament del túnel, es redueix el nombre de plantes a 4 però es guanya espai prolongant-lo en longitud, sempre en el subsòl, cap al Museu tèxtil. 

Així, l’edifici UPC-Vallparadís serà operatiu amb 328 places d’aparcament i es mantindran els 15.000 m2 previstos per a ús terciari.

L’edifici de Can Roca no preveu cap modificació respecte el projecte original i preveu 291 places d’aparcament.

1  

Fitxers adjunts

Gràfics (pdf)

Gràfics (pdf)
PDF | 681