El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha adjudicat a través de l’empresa pública GISA diverses redaccions d’estudis de millora de carreteres en diferents punts del país per un import total de 1,7 MEUR.Aquest estudis permetran impulsar les actuacions per desdoblar la carretera de Sabadell a Castellar del Vallès, la variant de Tortosa, el condicionament de la C-242 d’Alforja a Ulldemolins, el condicionament de la carretera de Coll de Comiols, millorar els accessos de la C-26 entre Algerri i Balaguer, millorar els accessos de la C-53 entre Tàrrega i Balaguer i les variants de Ponts, Coll de Nargó i Organyà a la C-14.
Desdoblament de la carretera de Sabadell a Castellar del Vallès

El DPTOP ha adjudicat l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del desdoblament de la carretera B-124, des de la intersecció amb el centre de reciclatge de deixalles, fins a la intersecció amb la ronda de Tolosa (direcció Sentmenat) de Castellar del Vallès. La longitud de l’actuació és d’uns 3,2 km i es preveu que s’iniciï la informació pública en un any. L’import d’adjudicació dels estudis ha estat de 100.000 euros.

Dins del nou estudi informatiu, es definirà bàsicament el desdoblament de la carretera B-124 així com la remodelació dels accessos existents (als polígons industrials "Pla de la Bruguera" i "Can Carner", a les diferents gasolineres i àrees de servei afectades, etc.).

Tram estudiat per a la futura actuació

D’aquesta manera, es milloraran les condicions de circulació i especialment la seguretat viària d’aquest tram.

La nova carretera tindrà una amplada de 22 metres, formada per 4 carrils de 3,5 metres, a la qual s’han d’afegir els vorals interiors i exteriors i la mitjana El pressupost previst de l’actuació és de 13,5 MEUR.

D’altra banda, i en aquest àmbit de la xarxa viària, actualment s’està en fase d’anàlisi de les al·legacions presentades a l’estudi informatiu del projecte de prolongació de la ronda oest de Sabadell que connectarà la N-150 i B-124 i que finalitza al punt on s’inicia l’estudi recentment adjudicat.

Variant de Tortosa

També s’han adjudicat l’assistència tècnica per a la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de la variant de Tortosa per un import total de 129.000 euros. Es preveu que a finals de l’any vinent s’iniciï la informació pública.

La construcció de la variant desdoblada de Tortosa serà la primera actuació dins del conjunt del desdoblament de tot l’Eix de l’Ebre entre Sant Carles de la Ràpita, Tortosa i Lleida que preveu realitzar el DPTOP.

Aquesta variant passaria per l’oest del la zona de Ferreries. S’iniciaria al sud, a la zona de Vinallop, i s’acabaria al nord aproximadament en el límit entre el terme municipal de Tortosa i el d’Aldover. Es preveu que tindrà una longitud d’uns 11 quilòmetres i una velocitat de 100 k/h. Es planteja com una autovia amb 2 carrils per sentit de 3,5 m cadascun, vorals exteriors de 2 m, vorals interiors d’1,50 m i mitjana de 2 m.

Totes les alternatives contemplen la construcció d’un fals túnel a la zona del nucli de Jesús de Tortosa, per tal de mantenir la permeabilitat existent i eliminar l’efecte barrera i l’impacte acústic.

Així mateix, s’estudiarà l’accessibilitat i connectivitat de les finques adjacents a la via que quedin afectades pel nou traçat.

El tram de Vinallop al pont del Català disposarà d’un vial de servei bidireccional de 6 m d’amplada en el marge esquerre amb més densitat de vivendes. En aquest mateix tram, es mantindrà la continuïtat de la via verda.

El conjunt de l’actuació suposarà un import de 42 MEUR.

Condicionament de la C-242 d’Alforja a Ulldemolins

L’estudi informatiu i el d’impacte ambiental adjudicats ara per un valor total de 112.000 euros, corresponen al condicionament d’un tram de 25,3 quilòmetres que se situa als termes municipals d’Ulldemolins, Cornudella de Montsant, Arbolí i Alforja, a les comarques del Priorat i del Baix Camp. L’actuació s’inicia a la sortida del nucli urbà d’Alforja en direcció cap a Cornudella de Montsant, i s’acaba a l’entrada d’Ulldemolins, venint des del Coll d’Albarca.

A l’estudi s’analitzarà el possible aprofitament de la plataforma de la carretera existent per tal d’aconseguir la màxima integració de la carretera en l’entorn. L’actuació inclou el pas de la carretera pel Coll d’Alforja i pel Coll d’Albarca que són punts de pas complexos per la orografia del terreny.

Es preveu iniciar la informació pública d’aquests estudis a finals de l’any vinent.

La secció de la carretera un cop condicionada estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’un metre, amb una amplada total de 9 metres.

El cost de l’actuació s’ha avaluat en 16 MEUR.

Millores a la C-242

La carretera C-242 forma un eix de la xarxa comarcal de carreteres de Catalunya que serveix de comunicació entre el Baix Camp (carretera N-420 a les Borges del Camp) i el Segrià (carretera C-12 a prop de Torrebesses).

Actualment ja s’ha impulsat la millora del tram més proper a Reus, mitjançant el condicionament del tram de les Borges del Camp a Alforja, amb les obres ja adjudicades per un import de 2,9 MEUR, i també mitjançant la construcció de la variant de les Borges del Camp que està en fase d’anàlisi de les al·legacions presentades a la informació pública feta recentment.

També cal tenir en compte que a hores d’ara s’està redactant l’ordre d’estudi prèvia a la redacció de l’estudi informatiu del condicionament de la mateixa carretera C-242 entre Ulldemolins i la C-12.

Condicionament de la carretera de Coll de Comiols

També s’han adjudicat l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental per al condicionament de la carretera d’accés al Pallars per Comiols, coneguda com a carretera de Coll de Comiols per un import de 390.000 euros. En aquest estudi, s’analitzaran el condicionament, eixamplament i millora de traçat per passar la serra de Comiols. Així, s’estudiaran alternatives corresponents als dos corredors: Artesa de Segre - Tremp i Ponts - Tremp. Es preveu iniciar la informació pública d’aquest estudi a finals de l’any vinent.

La carretera C-1412 és la carretera que actualment constitueix la principal via de connexió del Pallars Jussà i Tremp des de les comarques centrals. Dins del nou Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC), es preveurà la potenciació de l’accés al Pallars per Comiols, mitjançant la seva inclusió dins de la xarxa bàsica. En aquest sentit, cal recordar que a la planificació anterior l’accés per Comiols pertanyia a la xarxa comarcal.

Amb el condicionament previst, la secció de la carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre, amb una amplada total de 9 metres.

Es preveu que el cost previst de l’actuació sigui d’uns 90 MEUR.

Eixamplament i millora d’accessos de la C-26 entre Algerri i Balaguer

Sobre la carretera C-26, que és la carretera que va des del límit amb l’Aragó (Alfarràs) a Algerri i a Balaguer, s’ha previst la construcció de les variants de les poblacions que travessa. Així, està en fase d’informació pública la variant de Castelló de Farfanya i en fase avançada de redacció l’estudi informatiu de la variant d’Algerri. Cal tenir en compte que la variant d’Alfarràs està lligada a la construcció de la futura autovia de Lleida al Pont de Suert, que ha de construir el Ministeri de Foment.

L’actuació que s’impulsa ara mitjançant l’adjudicació de la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental és precisament el condicionament i reordenació dels accessos existents als trams intermedis de la mateixa carretera C-26, situats fora de l’àmbit de les variants. D’aquesta manera quedarà totalment condicionada la carretera entre Alfarràs i Balaguer. Es preveu que s’iniciï la informació pública a finals de l’any vinent. Els estudis s’han adjudicat per un valor de 155.000 euros.

L’actuació afecta una longitud total de 14,5 quilòmetres dividida en tres trams diferents de la carretera C-26:

- Un tram de 3,3 quilòmetres de longitud situat entre el final de la variant d’Alfarràs i l’inici de la variant d’Algerri.

- Un tram de 6 quilòmetres de longitud situat entre el final de la variant d’Algerri i l’inici de la variant de Castelló de Farfanya.

- Un tram de 5,2 quilòmetres de longitud situat entre el final de la variant de Castelló de Farfanya i l’inici de la variant de Balaguer.

L’objecte de l’actuació és el condicionament de la carretera C-26 en els trams definits anteriorment i al mateix temps ordenar els accessos que incideixen en els trams objecte d’aquest condicionament. Les obres consistiran en l’eixamplament de la plataforma existent per tal d’obtenir vorals d’1,5 metres d’amplada. També s’adequarà el traçat en planta i alçat d’acord amb els paràmetres de disseny previstos per a les carreteres de la xarxa bàsica.

La secció definitiva de la carretera tindrà 10 metres, estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i, tal com s’ha indicat, per dos vorals d’1,5 metres.

El pressupost previst de l’actuació és de 26 MEUR.

Eixamplament i millora d’accessos de la C-53 entre Tàrrega i Balaguer

Sobre la carretera C-53, que és la carretera de Tàrrega a Balaguer s’ha previst la construcció de les variants de les poblacions que travessa. Així, està en fase d’informació pública la variant d’Anglesola i estan en fase avançada de redacció els estudis informatius de la variant conjunta de Tornabous - la Fuliola i la de Bellcaire d’Urgell.

L’actuació que s’impulsa ara mitjançant l’adjudicació de la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental és precisament el condicionament i reordenació dels accessos existents als trams intermedis de la mateixa carretera C-53, situats fora de l’àmbit de les variants. D’aquesta manera quedarà totalment condicionada la carretera entre Tàrrega i Balaguer. Es preveu que l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental, adjudicats per un import de 245.000 surtin a informació pública a finals de l’any vinent.

L’actuació afecta una longitud total de 13,8 quilòmetres dividida en tres trams diferents de la carretera C-53:

- Un tram de 2 quilòmetres de longitud situat entre el final de la variant d’Anglesola i l’inici de la variant de Tornabous-la Fuliola.

- Un tram de 7,1 quilòmetres de longitud situat entre el final de la variant de Tornabous-la Fuliola i l’inici de la variant de Bellcaire d’Urgell.

- Un tram de 4,7 quilòmetres de longitud situat entre el final de la variant de Bellcaire d’Urgell i l’inici de la variant de Balaguer.

L’objecte de l’actuació és el condicionament de la carretera C-53 en els trams definits anteriorment i al mateix temps ordenar els accessos que incideixen en els trams objecte d’aquest condicionament. Les obres consistiran en l’eixamplament de la plataforma existent per tal d’obtenir vorals de 2,5 metres d’amplada. També s’adequarà el traçat en planta i alçat d’acord amb els paràmetres de disseny previstos per a les carreteres de la xarxa bàsica. L’eixamplament, sempre que sigui possible es farà per un dels dos marges de la carretera.

Els accessos es faran amb enllaços a diferent nivell i la secció definitiva de la carretera tindrà 12 metres, estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i, tal com s’ha indicat, per dos vorals de 2,5 metres.

El pressupost previst de l’actuació és de 50 MEUR.

Variant de Ponts, Coll de Nargó i Organyà

La carretera C-14 forma l’Eix viari de comunicació de les comarques pirinenques (la Seu d’Urgell) i Andorra amb la costa Daurada (amb Reus i Salou). Sobre la carretera C-14 estan en execució, en fase d’acabament, les obres de construcció del nou tram situat entre Oliana i Coll de Nargó, al costat de l’embassament d’Oliana, que tenen un pressupost de 69 MEUR.

Ara s’han adjudicat la redacció dels estudis informatius i d’impacte ambiental de les tres variants que falten per completar l’itinerari, és a dir les variants de Ponts, Coll de Nargó i Organyà. També cal indicar que s’ha previst redactar l’estudi informatiu del condicionament de la C-14 al seu pas per la zona de Tresponts. Es preveu que els estudis informatius d’aquestes tres variants surtin a informació pública a finals de l’any vinent. L’import d’adjudicació ha estat de 310.000 euros.

Les principals característiques de les tres variants són:

- Variant de Ponts. Tindrà una longitud aproximada de 8,3 quilòmetres i un cost de 30 MEUR. Es preveu amb una secció formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres.

- Variant de Coll de Nargó. Tindrà una longitud aproximada de 3,8 quilòmetres i un cost de 15 MEUR. Es preveu amb una secció formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres.

- Variant d’Organyà. Tindrà una longitud aproximada de 3,9 quilòmetres i un cost de 12 MEUR. Es preveu amb una secció formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 274