El Diari Oficial de la Generalitat publica avui l'anunci pel qual el Departament de Política Territorial i Obres Públiques sotmet a informació pública l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental de la variant de la C-14 a Tàrrega. Aquesta variant permetrà reduir els vehicles que circulen de pas per l'interior del nucli del municipi i millorar, així, la fluïdesa i seguretat viàries. L'alternativa considerada com a més idònia suposa una inversió estimada en uns 29,8 MEUR.

La carretera C-14 forma un dels eixos de la xarxa bàsica de carreteres de Catalunya, que discorre des de la Costa Daurada fins al Pirineu. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té entre les actuacions previstes per tal de millorar aquest eix de comunicació, la construcció de variants en les travesseres actuals al pas d’aquesta via pels nuclis de població.

Al seu pas per Tàrrega, la C-14 té un recorregut urbà de més de 2 quilòmetres i presenta nombrosos encreuaments amb diversos carrers de la població. En aquest context, el DPTOP ha previst construir una variant amb l’objectiu de desviar el trànsit de pas, reduir el temps de recorregut d’aquests vehicles i afavorir la seguretat viària al nucli de Tàrrega. La nova variant permetrà reduir el nombre de vehicles que travessen el municipi, que són actualment uns 5.000 diaris de mitjana.

Avui, el DOGC publica l’anunci d’inici del procés d’informació pública de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental d’aquesta variant, perquè administracions, entitats i particulars puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes.

Descripció del projecte

L’estudi informatiu que ara surt a informació pública considera quatre alternatives de traçat, que passen per l’oest del nucli de Tàrrega. Aquestes alternatives varien en la seva longitud i distància respecte del nucli urbà. L’opció considerada com a més òptima és la més separada del nucli urbà i és la que s’inicia més cap al sud i culmina més al nord de Tàrrega. Aquesta alternativa suposa una inversió de 29,8 MEUR, mentre que les altres alternatives estudiades tenen costos inferiors, amb un valor mínim de 14,3 MEUR. La longitud total de la variant oscil·la entre els 4,1 quilòmetres de i els 7,3 quilòmetres de l’alternativa proposada.

Els encreuaments de la variant s’han previst tots a diferent nivell i són els següents:

- Enllaç inicial al sud de Tàrrega, amb la C-14. Aquest enllaç està format per una rotonda aixecada sobre el tronc de la carretera.

- Enllaç amb la carretera de Sant Martí de Maldà (LV-202).

- Enllaç oest amb la carretera N-IIa, cap a Vilagrassa, format per una rotonda a diferent nivell.

- Enllaç final o enllaç nord, amb la carretera C-14, que se situa al nord de l’autovia A-2.

La variant estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada, amb dos vorals d’1,5 metres. L’alternativa considerada més idònia preveu la construcció de diferents passos superiors i inferiors als enllaços. Es construeixen passos superiors per donar continuïtat al camí de Tornabous i a l’accés a l’estació depuradora i per al pas sobre la línia del ferrocarril. D’altra banda, es formarà un pas inferior sota l’A-2.

Pel que fa a estructures, cal remarcar la construcció de ponts per als enllaços, entre els que destaca el pont de l’enllaç oest, de 140 metres de longitud, i per al pas de la variant sobre la riera de Cercavins i el riu Ondara.

Actuacions de millora a la C-14

En el marc de les actuacions de millora a la C-14, a l’Urgell estan en execució actualment les obres de condicionament entre el final de la futura variant de Tàrrega i el límit amb la demarcació de Tarragona. Aquests treballs, que tenen un pressupost d’11,7 MEUR, finalitzaran l’estiu de l’any vinent.

1  

Imatges

esquema variant

esquema variant 244