Es liciten les obres dels túnels del perllongament d'FGC a Terrassa i de l'intercanviador amb Renfe

query_builder   2 agost 2006 12:20

event_note Nota de premsa

Es liciten les obres dels túnels del perllongament d'FGC a Terrassa i de l'intercanviador amb Renfe

El Diari Oficial de la Generalitat publica avui l'anunci d'inici de la licitació de les obres dels túnels i de l'intercanviador amb Renfe corresponents al perllongament de la línia d'FGC a Terrassa. Aquesta actuació permetrà dotar Terrassa d'una xarxa de metro, amb tres noves estacions en punts estratègics de la ciutat, i millorar les seves connexions amb transport públic amb la comarca i l'àrea metropolitana. Actualment, s'estan construint dues de les estacions previstes, Can Roca i UPC-Vallparadís. Les obres que ara es liciten per un import de 231,7 MEUR, començaran aquesta tardor i conclouran a finals de 2009. El conjunt de l'obra, incloent l'acabat de les estacions i instal·lacions, suposarà una inversió total d'uns 321 MEUR.

El nou metro de Terrassa El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa suposarà tota una transformació de la mobilitat en transport públic en aquesta ciutat. Així, aquesta actuació contribuirà a millorar tant les connexions entre Terrassa, la comarca del Vallès Occidental, Barcelona i l’àrea metropolitana, com els moviments interns al municipi, ja que la ciutat comptarà amb una xarxa de metro pròpia, integrada en el sistema de transport metropolità.

L’actuació permetrà dotar la ciutat de tres estacions que donaran servei al centre històric, a la zona universitària i a una zona de creixement a més d’un potent intercanviador d’FGC-Renfe. Es preveu que els combois començaran a circular per la línia perllongada el 2010. Aquest termini inclou les excavacions que s’estan desenvolupant a la zona de l’estació d’UPC-Vallparadís.

El traçat del perllongament transcorrerà a través d’un doble túnel de 6,75 metres de diàmetre de via única fet amb tuneladora, tret de les zones de les estacions que es farà a celobert o en mina. La planificació d’obres preveu fer un primer túnel des de Can Roca fins a l’estació Rambla, desmuntar la tuneladora en aquest punt i tornar-la a ubicar a Can Roca des d’on es farà el segon túnel.

Aquesta opció permet una millor adequació a les necessitats del traçat i les característiques del terreny. D’altra banda, el mètode constructiu per tuneladora permet minimitzar l’afectació sobre la superfície i maximitza les condicions de seguretat de l’obra. El perllongament de la línia d’FGC comença després de la cua de maniobres existent a continuació de l’estació de Terrassa-Rambla.

El traçat va en direcció nord girant després a la dreta passant sota el Mercat de la Independència per darrere del Raval Montserrat i de l’Ajuntament de Terrassa. Posteriorment, el túnel entra en una recta pel centre i després gira a l’esquerra fins a arribar a l’estació UPC-Vallparadís.

Des d’aquí, segueix en direcció ascendent fins a l’estació de l’intercanviador FGC-Renfe. Finalment, continua el traçat recte en sentit nord fins a la darrera estació de Can Roca on també s’ubicarà la cua de maniobres.

Tres noves estacions

Les noves estacions permetran donar servei a zones de creixement de Terrassa, a l’àrea universitària i a equipaments sanitaris –Hospital Mútua de Terrassa i Hospital de Sant Llàtzer– i espais històrics i culturals –com el conjunt de les esglésies de Sant Pere, el castell-cartoixa de Vallparadís o el Museu Tèxtil. Un cop ampliada la línia d’FGC al seu pas per Terrassa, es preveu que la utilitzin prop de 32.000 viatgers diàriament, el doble que en l’actualitat.

 · UPC-Vallparadís: aquesta estació està actualment en construcció i els treballs s’estan compaginant amb les excavacions arqueològiques. La instal·lació acollirà un aparcament de 293 places que estava previst construir en un edifici annex. D’altra banda, a l’entorn immediat de l’estació, el parc de Vallparadís, es construiran dos calaixos, un per cada sentit de la marxa, que permetran reurbanitzar el parc sense haver d’esperar que la tuneladora passi les dues vegades. En aquest sentit, es preveu restituir la part més gran possible dels calaixos i de la urbanització del parc de cara al primer semestre de 2007.

· Intercanviador FGC-Renfe: aquesta estació afavorirà la intermodalitat al municipi en connectar les dues línies de ferrocarril. Es preveu que la línia d’FGC passi per sota de l’actual línia de Renfe amb un únic vestíbul a dos nivells.

· Can Roca: actualment en construcció. Ja s’ha construït una part de l’estació i ara s’inicia la resta d’obra que es durà a terme a cel obert.

Informació a la ciutadania

La voluntat de la Generalitat ha estat en tot moment facilitar el màxim d’informació possible als ciutadans sobre aquest projecte que suposa una millora molt notable en la mobilitat a Terrassa. Així, amb l’inici dels treballs de perllongament, es va instal·lar un punt d’atenció al ciutadà (PAC) a l’avinguda de Jacquard, al costat de les obres al parc de Vallparadís que per Setmana Santa va ser substituït per un nou punt d’informació en un local cedit per l’Ajuntament a l’antiga seu del Centre Excursionista de Terrassa, al Raval de Montserrat. En aquest espai, la ciutadania pot visitar una exposició sobre aquest projecte i rebre informació i plantejar dubtes i suggeriments pel que fa a les obres.

 Paral·lelament, el DPTOP ha presentat el projecte en diverses assemblees amb el veïnat dels barris per on transcorre el traçat. Així mateix, el projecte que avui es licita va rebre una cinquantena d’al·legacions, que s’han tingut en consideració per a la redacció definitiva del projecte. El DPTOP ha respost per escrit i de manera personalitzada aquestes al·legacions incloent una explicació argumentada dels motius pels quals s’ha acceptat o desestimat.

Licitació d’una campanya d’inspeccions dels edificis

D’altra banda, avui també s’ha licitat una campanya d’inspecció de les estructures dels edificis per on passarà el nou tram de la línia d’FGC per un import d’1,1 MEUR. Aquesta campanya s’adjudicarà properament a una empresa externa i consistirà en un seguit d’inspeccions prèvies als edificis, locals comercials i aparcaments dins de la zona d’estudi.

L’objectiu de les inspeccions prèvies és documentar l’estat actual de conservació de les construccions per a utilitzar-la de referència abans, durant i després de les obres, i garantir als propietaris dels edificis un document fidel de l’estat de les construccions davant de qualsevol afecció durant la seva vida útil.

Finalment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, l’Ajuntament i diverses associacions ciutadanes han constituït una comissió de seguiment amb l’objectiu d’anar avaluant el desenvolupament dels treballs.

1  

Imatges

Perllongament FGC Terrassa

Perllongament FGC Terrassa 287

undefined
undefined
undefined
undefined