El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat les obres de la nova carretera entre l'eix Transversal i Olost. La nova via, de 8,3 quilòmetres de longitud, permetrà potenciar les comunicacions viàries de les poblacions del Lluçanès i constituirà un nexe de connexió entre l'eix Transversal i l'eix del Llobregat. Els treballs, que conclouran el maig vinent, significaran una inversió de 14,3 MEUR.



Accessos al Lluçanès

Per tal de millorar els accessos al Lluçanès, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat la construcció d’una nova carretera entre l’eix Transversal i Olost. Aquesta via servirà per connectar poblacions del Lluçanès com ara Olost o Prats de Lluçanès, d’una banda amb Vic, mitjançant l’Eix Transversal i, d’una altra, amb Gironella i l’eix del Llobregat ja desdoblat cap a Berga. D’aquesta manera, aquesta carretera esdevindrà un nexe de connexió entre aquests dos eixos fonamentals a la xarxa viària catalana.

Avui, el conseller de PTOP, Joaquim Nadal, ha visitat les obres d’aquesta nova via, que es van iniciar el juliol de 2005. Actualment, està pràcticament enllestit tot el moviment de terres de l’obra i s’han dut a terme les obres drenatge. També es troba en fase avançada d’execució la part de les obres corresponents a les estructures del nou enllaç amb l’eix Tranversal. Es preveu que l’actuació quedi completada el maig vinent.

Descripció de les obres

La nova carretera tindrà una longitud de 8,3 quilòmetres i una amplada de 9 metres, amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre. Aquesta via transcorre pels termes municipals de Sant Bartomeu del Grau, Oristà, Muntanyola i Olost. El traçat s’inicia a l’eix Transversal, a poca distància del túnel de la Fontfreda. En aquest punt, es construeix una rotonda de grans dimensions –90 metres de diàmetre– sota el traçat actual de l’eix. Aquesta rotonda ja preveu el futur desdoblament de l’eix Transversal, motiu pel qual es construeixen dues estructures; en concret, dos calaixos de formigó armat d’uns 31 metres de longitud cadascun, sota l’eix.

A partir de la rotonda, la nova carretera arriba al camí d’Alboquers, el recorregut del qual segueix sensiblement durant uns 2,4 quilòmetres. Posteriorment, la nova carretera arriba a la B-433 (d’Oristà a la C-154) i en segueix el corredor durant uns 800 metres de longitud i després connecta amb la C-154 (de Vic a Olost). En aquest tram, s’ha previst la restitució d’aquest camí d’Alboquers, camí de Gran Recorregut GR-3, amb una amplada de 3 metres.

El darrer tram de la nova carretera es recolza sobre el corredor de la C-154 durant uns 2,6 quilòmetres i conclou a un quilòmetre de distància del nucli d’Olost. Atès que la via té en alguns trams un pendent del 7’5%, el projecte preveu la construcció de vies d’avançament de vehicles pesants que sumen en total 2,5 quilòmetres de carretera amb un tercer carril.

Les obres tamnbé inclouen la formació d’un nou camí d’accés a Sant Bartomeu del Grau des de la C-154. Aquest camí tindrà una longitud d’uns 1,2 quilòmetres i una amplada de 5 metres. A més de l’enllaç inicial amb l’eix Transversal, el projecte preveu la formació de tres interseccions a nivell en “T” amb un tercer carril per fer els girs a esquerra. Aquestes interseccions corresponen a dos encreuaments amb la B-433 i a un encreuament amb la C-154.

Millora de l’itinerari fins a l’eix del Llobregat

Les obres ara en execució s’emmarquen en el projecte que està desenvolupant el DPTOP de millorar la connexió entre l’eix Transversal, Olost, Prats de Lluçanès i l’eix del Llobregat. En aquest sentit, cal distingir dues actuacions més:

Tram d’Olost fins a Olvan. Variants d’Olost i Prats de Lluçanès: S’ha adjudicat recentment la redacció del projecte constructiu d’aquesta actuació que abasta una longitud d’uns 28 quilòmetres i té un traçat complex. Així, aquest projecte inclou la construcció de les variants d’Olost i de Prats de Lluçanès, així com la formació d’un gran nombre de petites variants de traçat per tal de millorar el recorregut que formen les carreteres existents, com la BV-4405 i BV-4653 entre Olost i Prats de Lluçanès i la C-154 entre Prats de Lluçanès i Olvan. Es preveu que les obres corresponents a aquesta actuació, amb una inversió prevista de 34 MEUR, es licitin a finals de 2007 i comencin el 2008.

Tram d’Olvan a l’eix del Llobregat. Variant de Gironella: El tram final de l’itinerari de Vic a Gironella, que correspon a la variant de Gironella o connexió Olvan - eix del Llobregat, està actualment pràcticament enllestit, ja que forma part del desdoblament de l’eix del Llobregat entre Gironella i Berga. Aquest tram, d’1,5 quilòmetres de longitud, entrarà en servei quan s’enllesteixi el nou enllaç de Gironella, la primavera vinent.

1  

Imatges

Planol actuacions

Planol actuacions 103