- Es proposa passar d’un model limitat a l’avaluació psicopedagògica a un de basat en l’avaluació inclusiva i integrada
- Consellera Niubó: “Els EAP sou molt més que equips d’assessorament. Quan identifiqueu necessitats i esteu al costat de l’alumnat i les seves famílies, esteu fent efectiu un dret fonamental”

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, s’ha dirigit així als més de 300 professionals dels EAP assistents a l’acte: “Sou molt més que equips d’assessorament: sou la mirada atenta que ajuda a veure allò que a vegades costa de veure; la tranquil·litat per a una família que es troba davant un repte i no sap per on començar; sou la mà estesa que acompanya un docent que busca la millor manera d’arribar a tot l’alumnat; i la veu que recorda al sistema que cada infant és únic, i que el seu desenvolupament no pot quedar relegat a l’atzar ni a una segona categoria. Quan identifiqueu necessitats, quan acompanyeu una transició entre etapes, quan coordineu amb serveis del territori i esteu al costat de l’alumnat i les seves famílies… esteu fent efectiu un dret fonamental”.
Concretament, la feina que s’ha fet durant el darrer any ha permès debatre sobre les funcions dels EAP i analitzar si treballen de forma homogènia a tot Catalunya. S’han recollit les preocupacions dels equips i les seves necessitats de suport. En resum, el procés participatiu ha consistit en una reflexió col·lectiva orientada al canvi de model d’atenció educativa a Catalunya, amb l’objectiu d’establir les línies bàsiques del funcionament dels EAPs per als propers anys.
S’ha conclòs que les funcions dels EAP s’han de resumir així:
·Identificar i avaluar les necessitats educatives específiques de l’alumnat des d’una perspectiva integral, amb l’objectiu d’ajustar la resposta educativa, afavorir el seu desenvolupament global i contribuir a l’elaboració, seguiment i revisió de les mesures i suports.
- Assessorar i orientar els centres en la planificació de respostes educatives inclusives que atenguin la diversitat, en l’anàlisi del context i en la seva organització, i acompanyar-los per afavorir un clima inclusiu.
- Orientar i fer el seguiment de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu al llarg de la trajectòria escolar.
- Assessorar i acompanyar a les famílies, promovent la seva participació activa i corresponsabilitat.
- Participar, fomentar i coordinar el treball en xarxa.
- Promoure un model educatiu inclusiu basat en la personalització de l'aprenentatge i l'equitat.
- Impulsar el treball intern i la formació contínua de l’equip.
- Assessorar altres òrgans de l’administració educativa per tal que les diverses actuacions s’ajustin als principis de la inclusió educativa i a la realitat del territori.
A partir d’aquesta diagnosi, el full de ruta inclou les següents directrius:
- Evolucionar de l’avaluació psicopedagògica a l’avaluació inclusiva: cal passar d’identificar i mesurar els dèficits o problemes de cada infant, a un model en què es trobin solucions en el context de l’aprenent, l’aula i el centre dirigides a garantir l’aprenentatge de forma eficaç.
- Apostar per l’assessorament col·laboratiu: cal reforçar el paper de la comissió d’atenció educativa inclusiva.
- Intensificar el treball en xarxa.
- Impulsar la formació contínua de l’equip: elaboració d’un pla d’acollida comú i actualitzar la formació dels nous professionals.

Durant la jornada, Coral Elizondo ha pronunciat la conferència ‘Parlem sobre inclusió’, s’ha presentat un document d’orientacions per acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista, a càrrec del CRETDIC Catalunya, i un equip de la comarca del Garraf ha explicat l’experiència amb l’aplicació del model SIEI+.
Terrassa, 9 de juliol de 2025
Cites
Esther Niubó, consellera d'Educació
Quan identifiqueu necessitats, quan acompanyeu una transició entre etapes, quan coordineu amb serveis del territori i esteu al costat de l'alumnat i les seves famílies, esteu fent efectiu un dret fonamental.




