
- “Aquest Govern fa realitat una reivindicació històrica que suposarà un pas endavant en el desenvolupament econòmic i social de la comarca”, ha remarcat la consellera Sílvia Paneque
- La infraestructura completarà l’eix Vic-Olot per Bracons i permetrà alliberar de trànsit de pas els nuclis urbans, tot afavorint la mobilitat i la seguretat viària en aquest entorn, així com la qualitat de vida de la població
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha aprovat tècnicament i, com va anunciar el president de la Generalitat, Salvador Illa, sotmet a audiència el projecte constructiu de les variants de les Preses i Olot, que permetran completar l’eix Vic-Olot per Bracons i alleugerir de trànsit l’interior dels nuclis urbans que l’actual carretera (C-152) travessa. Aquest tràmit permet a les administracions i particulars interessats consultar el projecte i presentar-hi al·legacions, si s’escau. El Departament analitzarà totes les observacions que s’enviïn fins al 30 de setembre (inclòs).Un cop completat el procés, podrà aprovar definitivament el projecte.
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha posat de relleu que “aquest Govern fa realitat una reivindicació històrica que suposarà un pas endavant en el desenvolupament econòmic i social de la comarca”. Aquesta actuació és molt rellevant “per alleugerir del pas de vehicles i camions per zones urbanes que pateixen aquests problemes de manera recurrent i també, sobretot, per completar el mallat de la xarxa viària de les Comarques Gironines”, ha assenyalat; així, és una obra estratègica tant per “a la mobilitat local i comarcal, com també en l’àmbit de la demarcació i del país”.
Sílvia Paneque ha posat de manifest que “no és un projecte senzill, per al qual calia un consens territorial necessari per fer les coses bé” i ha ressaltat que ha calgut “un treball tècnic llarg i intens per arribar a una proposta de consens amb el territori i el teixit econòmic”. La consellera ha posat en valor les mesures i millores acordades amb els ajuntaments que s’han incorporat al projecte per afavorir la integració ambiental i paisatgística de les noves infraestructures.
La Generalitat està treballant per a la configuració d’una variant que permeti culminar l’eix Vic-Olot per Bracons i, en alliberar de trànsit de pas les actuals travesseres, afavorir la mobilitat i la seguretat viària en aquest entorn i millorar la qualitat de vida de la població. En aquest sentit, es calcula que la nova variant reduirà entre un 90% i un 60% del trànsit a les Preses, en funció del tram. I, per exemple, a l’avinguda de Sant Jordi d'Olot, disminuirà al voltant d’un 30%.
Aquesta és una actuació, valorada en 427 MEUR, molt rellevant per a la mobilitat local i comarcal i també de les Comarques Gironines, i el Departament hi està treballant de manera consensuada amb el territori. En aquest sentit, s’han incorporat diverses mesures i millores, amb una especial atenció a aquelles destinades a afavorir la integració ambiental i paisatgística de les noves infraestructures.
La nova variant de les Preses i Olot tindrà una longitud d’11 quilòmetres i comptarà principalment amb un carril per sentit de la circulació. L’actuació s’inicia a l’actual rotonda del polígon de la Serra, a la Vall d’en Bas, on conflueixen les carreteres C-63, C-37 i C-152 i finalitza a l’A-26, a Olot.
En el seu recorregut, cal remarcar aquests elements constructius:
- Viaducte sobre el Fluvià, al sud del túnel de la Pinya, d’uns 540 metres de longitud, que ha comptat per al seu disseny un estudi específic d'integració paisatgística i protecció acústica.
- Tram soterrat per a la seva integració paisatgística de 900 metres sota la zona cultivable per la cooperativa Verntallat.
- Túnel de prop de 2,5 km sota la serra de Sant Valentí de la Pinya.
- Viaducte de 500 metres de longitud sobre la riera de Riudaura al terme d’Olot.
- Un tram soterrat de la nova variant en fals túnel a la zona industrial del Pla de Baix, a Olot.
- Tres ecoductes, per a facilitar el pas de la fauna: Torre d’en Llunes, de les Coromines i de la Garrinada.
Per a facilitar la connectivitat amb les zones habitades, punts estratègics (com l’Hospital), i la xarxa viària de l’entorn, el projecte inclou sis enllaços:
- Rotonda a l’alçada de la carretera de Joanetes, que s’aprofitarà per implantar una zona d’intercanvi modal amb àrea d’aparcament i parades d’autobús.
- Rotonda les Preses sud, a l’alçada de la carretera de Xenacs (mirador de Puig Rodó).
- Rotonda les Preses nord – Olot sud, que connecta amb la C-152 al polígon Pladevall.
- Rotonda Olot oest a nivell, que connecta amb la carretera de Riudaura i amb el municipi d’Olot – Hospital.
- Enllaç Olot centre, constituït per dues rotondes que enllacen amb la carretera de Sant Joan de les Abadesses, l’avinguda d’Europa i la C-37.
- Enllaç Olot nord, que enllaça amb l’A-26 i la carretera de la Canya.
Projectes complementaris d’integració
En paral·lel a l’aprovació tècnica del projecte, el Departament ha impulsat la redacció de quatre projectes complementaris de mesures d’integració i compensatòries de caire mediambiental, així com mesures addicionals, consensuades amb els agents del territori relatives a millores de la mobilitat sostenible i millores de la urbanització en diversos àmbits. Aquests projectes inclouran, entre d’altres, la compra del volcà de la Garrinada, tal com prescriu la Declaració d’Impacte Ambiental.




