- El nou espai ofereix un servei modern, accessible i humà per acompanyar la ciutadania en els moments vitals
- Incorpora assistència amb intel·ligència artificial i atenció personal per facilitar els tràmits
- El projecte és exportable al nou edifici del Fòrum de la Justícia, ja en licitació
El conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler, ha inaugurat aquest dilluns el nou Registre Civil de Tarragona, ubicat a la Rambla Nova. La reforma, amb una inversió de prop de 392.000 euros, representa un pas endavant en el desplegament d’un nou model de servei públic: més pròxim, més eficient i més humà, que situa la ciutadania al centre de l’acció administrativa.
L’acte ha comptat amb la participació d’una àmplia representació institucional, encapçalada pel conseller Espadaler, acompanyat per la secretària coordinadora provincial, Maria Luengo, el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort, i el director del CTTI, Demetri Rico, entre d’altres autoritats del Parlament de Catalunya, de la judicatura i del món local.
Durant l’acte, el conseller Ramon Espadaler ha posat en valor l’ús de la tecnologia per millorar l’atenció ciutadana i fer-la més accessible: «una administració propera que utilitza intel·ligentment la intel·ligència artificial, però sense perdre la qualitat i professionalitat dels servidors públics». Ha destacat que iniciatives com l’assistent virtual LaIA permeten fer tràmits de forma senzilla i en llenguatge planer, també per a persones sense coneixements tecnològics.
En la mateixa intervenció, Espadaler ha subratllat que la reforma ha estat concebuda pensant "fonamentalment en dues coses": en posar els usuaris al centre i en facilitar la feina dels servidors públics. Ha destacat que el nou espai s'ha dissenyat per ser "més amable, amb un accés còmode, sales d’espera adequades i espais pensats també per a les criatures", amb l’objectiu que la ciutadania pugui ser atesa "com correspon". Segons el conseller, el projecte exemplifica l’aposta per una justícia de proximitat: «Quan parlem de justícia més a prop, més justícia, més propera, és exactament això».
Per la seva banda, el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort, ha subratllat que el nou registre representa una administració «més amable, més fàcil i més intel·ligent», que elimina desplaçaments innecessaris gràcies a la videotenció i facilita els tràmits en situacions vitals com matrimonis, naixements o processos de nacionalitat.
Finalment, la secretària Coordinadora Provincial de Tarragona de la Secretaria de Govern del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, Maria Luengo, ha destacat que el nou espai garanteix «una atenció personalitzada i a la mateixa alçada, sense mostradors», i que incorpora espais específics per preservar la intimitat, com sales de matrimonis i d’audiències reservades. També ha remarcat que el projecte suposa «un gran pas endavant tecnològic» i que avui «tenim un peu posat en el futur».
Durant la visita, les autoritats han recorregut els diferents espais del nou registre —com la zona d’atenció ciutadana, la sala d’espera familiar, la sala de matrimonis i l’arxiu històric— acompanyats per la lletrada Maria Rosa Carola, responsable del Registre Civil. S’hi han explicat les millores implementades: una nova distribució funcional i transparent, espais adaptats per a famílies amb infants, mobiliari ergonòmic, llum càlida i una estètica basada en arquitectura biofílica, pensada per afavorir el benestar de les persones.
Dos programes pilot amb Inteligència Artificial i tecnologia blockchain
Un dels punts destacats de l’acte ha estat la connexió per videoconferència amb el Jutjat de Pau de Salou, el que ha suposat la primera prova d’un projecte pilot que permetrà a la ciutadania tramitar determinats procediments del registre civil sense necessitat de desplaçaments, mitjançant una OVAC (Oficina Virtual d’Atenció al Ciutadà).
Molts municipis catalans no disposen de Registre Civil i per fer els tràmits que s’han de fer allà s’han de desplaçar fins al municipi més proper que tingui Registre Civil. El projecte pilot que ara es posa en marxa és una cabina de videoconferència instal·lada al jutjat de Pau de Salou (un municipi que no té Registre Civil) que permetrà fer tràmits en línia amb el Registre Civil de Tarragona. Això permetrà als ciutadans de Salou no haver de desplaçar-se a Tarragona per fer tràmits del Registre Civil, sinó que podran fer-los des d’aquesta cabina al jutjat de Pau de Salou.
En aquest pilot es provaran, en concret, dos tràmits:
- L’Acte de jura o promesa de l’adquisició de la nacionalitat espanyola per opció.
- L’Acte de jura o promesa de l’adquisició de la nacionalitat espanyola per residència.
Aquesta solució digital inclou sales virtuals, gestió automatitzada d’agendes, autenticació segura del ciutadà, la signatura electrònica de documents i l’ús de la tecnologia blockchain, que garanteix la traçabilitat completa del tràmit. Les dades de cada interacció es registren, assegurant un procediment auditable i conforme amb la normativa vigent.
Demostració de la LaIA
Durant l’acte, també s’ha fet una demostració en directe de LaIA, d’un punt d’informació per veu amb IA generativa, que permetrà a la ciutadania fer consultes vinculades als tràmits del registre civil tant parlades com escrites a un assistent virtual. Algunes de les qüestions que es poden dirigir a aquesta pantalla interactiva, que rep el nom de LaIA, son: “Bon dia Laia, vull invertir els cognoms del meu fill de 3 anys. Com ho puc fer?”; “Hem tingut un nadó i el volem inscriure en el registre civil. Puc adreçar-me a qualsevol registre civil?” o “Bon dia LaIA, m'han concedit la nacionalitat espanyola. Quin tràmit he de fer ara en el registre civil? i Quin termini tinc?”.
Aquest punt d’informació estarà instal·lat en un espai insonoritzat i dotat amb un tòtem de pantalla tàctil on es podrà visualitzar l’assistent virtual. Aquest pilot, ubicat físicament a l’Oficina del Registre Civil de Tarragona, fa ús de models de Text-to-speech (TTS) i Speech-to-text (STT) que permeten mantenir una conversa natural i accessible en català i castellà. A més, la informació que proporciona l’assistent es basa en una base de dades vectoritzada, construïda a partir de recursos oficials dels registres civils. Per garantir la fiabilitat i seguretat del sistema, s’ha implementat un model RAG (Retrieval-Augmented Generation) que permet recuperar respostes precises del corpus oficial, i s’ha afegit un control d’al·lucinacions per evitar errors. L’assistent virtual també incorpora elements visuals per facilitar la comprensió dels tràmits i un sistema de filtratge de contingut inadequat.
Els dos pilots formen part del nou model de registre civil i es realitzaran a l’Oficina del Registre Civil General de Tarragona i a l’Oficina de Registre Col·laboradora de Salou, ubicada al Jutjat de Pau de Salou. L’objectiu principal és oferir una atenció més eficient i accessible a la ciutadania, evitant desplaçaments innecessaris i millorant la comprensió dels tràmits.
L’enfocament tecnològic de les dues iniciatives no només agilitza els processos, sinó que també facilita i acompanya els ciutadans en els tràmits del registre civil, millorant la transparència, reduint les càrregues administratives i oferint una atenció més personalitzada i de qualitat.
Ambdós pilots, que formen part dels projectes d’innovació del programa GovTech Catalunya, permetran recopilar aprenentatges clau per a la possible implementació a futur a la resta de registres civils de Catalunya, amb l’objectiu d’avançar cap a una administració de Justícia més eficient, digital i centrada en les necessitats de les persones.
Pel que fa al desplegament a la resta del territori d’aquestes eines, caldrà en primer lloc avaluar els resultats del seu rendiment. En funció d’això, es valorarà la possibilitat d’ampliar l’ús d’aquestes eines a la resta del territori al llarg de l’any vinent.
Totes dues iniciatives s’emmarquen en el procés de reforma de l’Administració que ha engegat el Govern per millorar els serveis públics, simplificar els tràmits i reduir la burocràcia. I formen part de l’estratègia d’impuls de la intel·ligència artificial promoguda pel Govern, que recentment ha creat la Direcció General d'Intel·ligència Artificial, Eficiència i Dades a l'Administració. Aquesta nova unitat pretén promoure l’ús de la intel·ligència artificial com a política de país estructural i transversal, i dona resposta a una de les primeres propostes fetes pel comitè d’experts que pilota el procés de reforma de l’Administració i dels serveis públics.




