- La Generalitat manté l’aposta per l'arbitratge de consum com a mecanisme de resolució de conflictes, amb la continuïtat de les juntes de Barcelona, Badalona, l'Hospitalet de Llobregat, Mataró, Vilafranca del Penedès, Sabadell, Terrassa i Lleida
- El 27 de maig ja es va donar llum verda a la continuïtat de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, que des que es va constituir ha resolt prop de 78.000 casos per laude arbitral
El Govern ha aprovat la signatura del conveni de cooperació entre l’Agència Catalana del Consum del Departament d’Empresa i Treball, el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i els ajuntaments de Barcelona, Badalona, l'Hospitalet de Llobregat, Mataró, Vilafranca del Penedès, Sabadell, Terrassa i Lleida, per donar continuïtat a les vuit juntes arbitrals de consum municipals existents a Catalunya.
Des de l’any 1993, amb la constitució de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) i la de Barcelona, i posteriorment les de Badalona, Vilafranca i Terrassa (any 1994), l’Hospitalet i Lleida (el 1995) i Sabadell i Mataró (1998), Catalunya ha dut a terme una tasca important per a la resolució de conflictes de consum en el seu àmbit territorial.
Tenint en compte la llarga i fructífera experiència amb l’arbitratge de consum, el Govern manté l’aposta per aquest mecanisme no judicial de resolució de conflictes entre consumidors i empreses o professionals, en el marc de la compra de productes i la contractació de serveis.
El passat 27 de maig, ja es va donar llum verda a la renovació del conveni per donar continuïtat a la JACC, que des de la seva constitució ha resolt prop de 78.000 casos per laude arbitral i, actualment, té 9.167 establiments adherits d’arreu de Catalunya.
L’arbitratge de consum
L’arbitratge és un sistema de resolució extrajudicial de conflictes en el qual les parts sotmeten la controvèrsia a la decisió que prengui un òrgan arbitral. Les juntes arbitrals de consum d’arreu de Catalunya són els òrgans competents per realitzar els arbitratges de consum.
Per la seva part, les empreses adherides al sistema arbitral de consum accepten que els futurs conflictes que es puguin plantejar amb els seus clients es resolguin per mitjà de l’arbitratge, de manera que s’evita haver de recórrer a la via judicial. A més, des del passat 14 de febrer, a conseqüència de l’aprovació del Reial decret 713/2024, de 23 de juliol, pel qual es regula el Sistema Arbitral de Consum, les empreses que en formen part ja no poden excloure’n determinades reclamacions per raó de matèria, quantia o territori.
L’arbitratge ofereix beneficis tant als consumidors com a les empreses o professionals que s’hi acullen: és un mecanisme voluntari i conciliador que genera confiança, és gratuït i senzill, garanteix la imparcialitat i és d’obligat compliment.




