- La professionalització de la direcció pública és una eina clau per garantir una gestió eficaç i moderna, en un model orientat a la rendició de comptes i l’excel·lència en el servei públic
El Govern ha aprovat la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei de la direcció pública de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic institucional. L’objectiu d’aquesta iniciativa normativa és reforçar la qualitat institucional i la capacitat directiva, mitjançant l’impuls d’un model específic de direcció pública professional, amb una arquitectura estable, coherent i orientada a resultats. Els objectius específics que es pretenen assolir són els següents:
- Establir un model institucional de direcció pública professional estable, desvinculat de la lògica exclusivament política o funcionarial, que permeti reconèixer i estructurar un espai propi per a l’exercici de funcions directives amb responsabilitat gerencial i orientació a l’acompliment d’objectius.
- Millorar la imparcialitat, la transparència i la qualitat dels processos de selecció de llocs de caràcter directiu, mitjançant requisits homogenis i criteris objectius de valoració que garanteixin la idoneïtat dels perfils designats.
- Incrementar la responsabilitat institucional i la cultura del retiment de comptes, associant l’exercici de funcions directives a l’assoliment de resultats mesurables i a l’avaluació periòdica de l’acompliment.
- Reforçar la coherència i la racionalitat organitzativa dins de l’estructura administrativa de la Generalitat i del seu sector públic institucional, amb una classificació clara dels llocs de direcció, una delimitació funcional adequada i un règim jurídic comú que asseguri seguretat jurídica.
- Consolidar una cultura de gestió pública orientada a resultats, a l’excel·lència i al servei a la ciutadania, que permeti reforçar la confiança en les institucions públiques i en la seva capacitat de lideratge operatiu.
Aquests objectius han de guiar l’elaboració de les possibles alternatives normatives i contribuir a generar un marc institucional que promogui la professionalització, l’eficàcia i la sostenibilitat del lideratge directiu al servei del sector públic de Catalunya.
Recomanacions de l’OCDE
El Govern ha optat, doncs, per impulsar un marc normatiu específic, amb rang de llei, que reguli la figura del personal directiu públic professional dins l’Administració de la Generalitat i el seu sector públic institucional. El model es basarà en els estàndards de l’OCDE i en bones pràctiques internacionals, com ara el sistema de selecció per a l’administració pública portuguès (Cresap).
Concretament, en el seu apartat sobre integritat pública, l’OCDE aconsella “promoure un sector públic basat en el mèrit, professional” i donar suport a aquesta professionalitat. L’OCDE defensa que la creació d’un sistema “obert” de selecció basat en l’obtenció d’objectius i un sistema d’avaluació que doni suport “a la responsabilitat i l’ètica en el servei públic”. Portugal, a més, va crear un organisme, el Cresap, que ja selecciona els directius públics professionals de la seva administració.
Així mateix, aquesta iniciativa recull les demandes de la societat civil a través d’associacions com la FERA, que el reclamava en el seu manifest del mes de novembre, o l’Observatori Ciutadà contra la Corrupció, que ja l’havia proposat en la seva Primera Cimera, i dels mateixos treballs de la CETRA.
Pel que fa al contingut, la nova normativa ha d’incloure:
- La definició jurídica de la figura del directiu públic professional.
- Una classificació clara dels llocs directius incloent les figures de càrrecs directius de directors generals i de llocs directius ocupats per les persones funcionàries de carrera en posicions de subdireccions generals o llocs assimilats.
- La implantació d’un sistema concret de selecció basat en mèrit, capacitat, publicitat i idoneïtat, mitjançant un procediment obert i objectiu.
- La creació d’una comissió de qualificació independent, com a mecanisme d’avaluació imparcial dels candidats.
- L’establiment de mandats temporals limitats en el temps vinculats a propostes de gestió amb objectius quantificats i qualificables.
- La incorporació de sistemes d’avaluació periòdica de l’acompliment amb impacte en la continuïtat i la retribució variable.
- La fixació d’un règim jurídic propi.
- Un règim transitori per garantir la continuïtat institucional fins al desplegament complet del nou model.
Consulta pública i negociació política
El Govern considera que la futura norma tindrà una incidència significativa sobre la cultura organitzativa de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic institucional, en particular pel que fa a l’accés, l’exercici, l’avaluació i la responsabilitat del personal que exerceix funcions directives. Per tant, impulsarà una consulta pública prèvia per recollir les aportacions de la ciutadania, del personal públic afectat i dels agents socials, acadèmics i institucionals amb coneixement en matèria de governança pública i gestió del talent directiu. La consulta pública tindrà una durada d’un mes, mitjançant publicació al portal participa.gencat.cat i una difusió activa entre els col·lectius potencialment interessats.
A més, el Govern obrirà un procés de diàleg amb els grups parlamentaris per poder incorporar les seves aportacions de manera que permetin un impuls definitiu a la normativa.




