- El nou Comissionat serà Santiago Ramon Arizón, expert en gestió tributària, amb un ampli coneixement de la contractació pública i els recursos humans
- L’objectiu dels dos nous òrgans és impulsar, coordinar i fer el seguiment de les polítiques relacionades amb la gestió tributària dins del model de finançament autonòmic
El Govern ha donat llum verda a la creació del Comissionat i el Consell Assessor per al desplegament de la hisenda catalana i la seva adaptació al nou model de finançament singular. L’objectiu d’aquests nous òrgans és impulsar, coordinar i fer el seguiment de les polítiques que dugui a terme el Govern relacionades amb la gestió tributària dins del sistema de finançament autonòmic. Tots dos s’adscriuran al Departament d’Economia i Finances, el primer dependrà directament de la consellera i el segon s’integrarà a la Secretaria General.
En la reunió del Govern també s’ha nomenat Santiago Ramón Arizón com a nou Comissionat per al desplegament de la hisenda catalana, un expert en gestió tributària, contractació pública i recursos humans, amb 25 anys d’experiència en el món de la consultoria i la direcció de projectes. Ramón és Enginyer Superior de Telecomunicacions i ha obtingut les certificacions de SAP R/3 en Finances (2000) i en Tax & Revenue Management (2015) i de DEC en Customer Experience (2018).
Fins ara era responsable de tributs d’IBM per a Espanya, Portugal i Grècia, i s’encarregava, entre altres tasques, de la gestió del coneixement en l’àmbit dels tributs. Va desenvolupar un sistema de gestió tributària i recaptació basat en SAP T&RM a les agències tributàries d’Egipte (2020-2024), Madrid (2020-2022) i Catalunya (2013 – actualitat). A l’Agència Tributària de Catalunya (ATC), a més, va dur a terme una anàlisi de les fonts de dades tributàries, un sistema de recepció d’autoliquidacions i un estudi estratègic per a la transformació i evolució de l’agència.
En el vessant de la contractació pública, Ramón va col·laborar amb la Direcció General del Patrimoni de l’Estat en la definició funcional de la Plataforma de Contractació (2013-2014) i va donar suport a la posada en marxa del sistema de contractació a l’Institut Català de la Salut (2006-2009) i al Servei Murcià de Salut (2009). Pel que fa als recursos humans, va ser cap de projecte de la Generalitat de Catalunya (2009 – 2010) i de l’Ajuntament de Barcelona (2010-2012), on va implementar els expedients de personal i de descripció de llocs de treball dins el sistema de recursos humans.
Pla d’acció per guanyar eficiència
El Comissionat haurà d’impulsar i coordinar els treballs tècnics per al desplegament de la hisenda catalana i implementar millores en els processos i les estructures organitzatives de l’ATC perquè guanyi eficiència i eficàcia de cara al nou model de finançament singular. Això inclou dur a terme una diagnosi inicial sobre la situació de l’Agència, proposar i executar un pla d’acció amb estratègies concretes i assegurar la formació del personal, acompanyada d’una comunicació efectiva. També haurà de garantir l’assoliment dels objectius, elaborar informes periòdics sobre l’estat d’execució del pla i vetllar per la coordinació entre els departaments i les institucions implicades.
El Consell és un òrgan d’orientació i consulta, que donarà suport al Comissionat en tot el que faci referència al desenvolupament de la hisenda catalana. Aportarà recomanacions estratègiques i tècniques per al desplegament de l’Agència dins del marc del finançament singular. També revisarà les polítiques operatives per garantir-ne l’eficàcia i l’alineació amb els objectius de l’ATC, proposarà col·laboracions amb altres departaments i entitats externes i impulsarà estudis i iniciatives de millora.
El Consell Assessor estarà format per un president o presidenta i un màxim de cinc membres designats per la consellera d’Economia i Finances, que han de ser experts en àrees com la gestió de tributs i la fiscalitat, la tecnologia i la comunicació. Es reunirà, com a mínim, un cop al mes.
Objectiu: convertir l’ATC en la nova hisenda catalana
El model de finançament singular per a Catalunya és una prioritat estratègica del Govern, amb la voluntat de garantir els recursos necessaris per assegurar la sostenibilitat dels serveis públics i poder exercir les competències pròpies amb la màxima eficàcia. La gestió de tots els impostos que es recapten a Catalunya per part de l’ATC és un dels reptes que comporta aquest nou model, que ha de significar un canvi estructural important respecte als sistemes que s’han anat implementant fins ara i ha de comportar una millora de l’autogovern de Catalunya.
Convertir l’ATC en la nova hisenda catalana demana una atenció especial i requereix coneixement i una coordinació tècnica i política constants, tant en l’àmbit intern com en la interlocució amb altres administracions. És en aquest context que s’emmarca la creació del Comissionat i del Consell Assessor per al desplegament de la hisenda catalana i la seva adaptació al nou model de finançament singular.




