Amb aquest Acord, la Generalitat pretén millorar la qualitat dels serveis que ofereixen els equipaments cívics a la ciutadania de Catalunya. Es tracta de donar respostes properes a les necessitats actuals de la població, i això només es pot fer efectiu implicant als ens locals en la gestió d'uns serveis que fins ara donava la Generalitat. Actualment, hi ha ajuntaments que tenen els seus propis equipaments cívics i per tant, cal posar fi a la duplicitat existent de serveis i caminar cap a l'equitat. Per posar un exemple, s'ha de resoldre l'actual greuge comparatiu que tenen els usuaris de diferents casals d'avis d'un mateix barri. En definitiva, es pretén millorar l'eficiència i eficàcia dels serveis que es prestin en els equipaments cívics, així com donar resposta a una reivindicació històrica dels ajuntaments.
Tot i que l'Acord per a un Govern Catalanista i d'Esquerres, signat per PSC, ERC i IC-Verds, preveu traspassar als Ajuntaments les oficines de Benestar Social, els casals d'avis i els serveis comunitaris i d'acció cívica, així com el finançament adequat, el Govern ha actuat de forma respectuosa amb la moció aprovada al Parlament el passat mes de juny. En aquesta moció, s'insta al Departament de Benestar i Família a evitar qualsevol transferència a les corporacions locals dels equipaments i el personal vinculats a les oficines de Benestar i Família i altres equipaments cívics. L'Acord, per tant, que s'ha aprovat avui, respecta aquesta moció, ja que aquest nou plantejament envers els equipaments cívics té com a objectiu assolir la cogestió entre la Generalitat i els ajuntaments com a model de futur. Per tant, la Generalitat continuarà mantenint la titularitat de la competència dels equipaments, i no es produirà cap transferència als municipis dels equipaments ni dels serveis. Amb tot això, la Generalitat vol aclarir que el finançament, els recursos humans i el patrimoni continuaran sent responsabilitat seva.
Fins ara, 18 ens locals, tots ells amb més de 20.000 habitants, han manifestat el seu interès en participar en aquest procés. Tots ells accepten la gestió conjunta dels equipaments cívics i disposen, en molt casos, d'equipaments similars de titularitat municipal.
Dins dels 18 municipis on es durà a terme aquesta iniciativa, hi ha un total de 84 equipaments cívics, dels quals 21 són casals cívics, 46 casals de gent gran, 12 hotels d'entitats, 1 casa del mar i 2 equipaments polivalents.
A causa de la particularitat de la ciutat de Barcelona, la gestió conjunta dels 20 equipaments cívics de la ciutat es contempla mitjançant un conveni entre el Departament de Benestar i Família i l'Ajuntament de Barcelona signat el dia 19 de juliol de 2006.
Així doncs, aquesta experiència de cogestió afectarà en una primera fase al 55% dels equipaments del Departament de Benestar i Família i al 66% de la població que actualment disposa d'equipaments cívics de la Generalitat de Catalunya.
El Departament de Benestar i Familia està obert a la incorporació de nous municipis per ampliar la delegació de competències. Tot i així, es vol clarificar que les noves incorporacions sempre vindran donades per la voluntarietat dels municipis, i per tant, tot i que, des de la Generalitat, s'entén aquest nou model de cogestió com el més vàlid per poder oferir un servei de major qualitat i més proper a les necessitats de la població, no s'ha imposat ni s'imposarà la participació de cap ens local.
Pel que fa al funcionament de la gestió compartida i per poder garantir el correcte desplegament del nou model de gestió d'acord amb la normativa vigent a cada municipi, es crearà una Comissió de Gestió i Seguiment, que es composarà de 7 membres. La Presidència l'exercirà la persona titular de l'alcaldia on es trobi l'equipament o els equipaments, fet que demostrà el lideratge en la gestió per part dels ens locals. En total, la comissió tindrà 3 membres propis de l'Ajuntament en qüestió, 3 membres del Departament de Benestar i Família i un membre més que serà designat per la comissió de seguiment per exercir la Secretaria. Aquestes comissions s'encarregaran de la gestió operativa dels equipaments.
Cal destacar que la comissió podrà crear grups de treball per conèixer les necessitats dels diferents equipaments i on es podrà contemplar la participació de representants dels usuaris, i de responsables d'equipaments. Per tant, es demostra l'interès que té la Generalitat en oferir uns serveis propers a la ciutadania.