- L’Executiu ha aprovat la proposta de pressupostos de carboni per al període 2026-2031, que supera la contribució mínima que Catalunya ha d’assumir per a l’assoliment de l’objectiu global de reducció de gasos amb efecte d’hivernacle de la Unió Europea l’any 2030
Sectors | Milers de tones CO2eq 2026-2030 |
Energia | 17.488 |
Indústria | 54.742 |
Residencial | 7.874 |
Agricultura i Ramaderia | 20.520 |
Transport | 50.443 |
Serveis | 3.966 |
Residus | 6.579 |
Total sense LULUCF | 161.562 |
D’aquesta manera, se supera la contribució mínima que Catalunya ha d’assumir per col·laborar amb l’assoliment de l’objectiu global de la Unió Europea l’any 2030 que, segons els càlculs de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic, seria d’una reducció del 29% respecte a l’any 1990.
La proposta també determina la reducció d’emissions que s’ha de produir abans del 2030 en cadascun dels sectors: energia, indústria, residencial, agricultura i ramaderia, transport, serveis i residus.
Emissions totals 2030 (milers de tones CO₂eq.) | Variació 2030 respecte al 1990 | ||||||||
1990 | 2005 | 2023 | Proposta basada en els objectius europeus | Proposta CECC | Nova Proposta Govern | Proposta basada en els objectius europeus | Proposta CECC | Proposta actualitzada del Govern | |
Energia | 4.132 | 8.791 | 4.840 | 2.047 | 2.039 | 2.047 | -50% | -51% | -50% |
Indústria | 13.862 | 20.309 | 10.117 | 9.232 | 6.795 | 9.232 | -33% | -51% | -33% |
Residencial | 1.734 | 3.028 | 1.969 | 1.393 | 1.219 | 1.233 | -20% | -30% | -29% |
Agricultura i Ramaderia | 4.849 | 4.728 | 4.615 | 3.797 | 3.262 | 3.797 | -22% | -33% | -22% |
Transport | 10.729 | 15.258 | 13.149 | 8.688 | 7.249 | 8.688 | -19% | -32% | -19% |
Serveis | 936 | 1.694 | 1.698 | 518 | 869 | 518 | -45% | -7% | -45% |
Residus | 2.450 | 2.599 | 1.969 | 1.761 | 954 | 1.055 | -28% | -61% | -57% |
Total sense usos del sòl | 38.692 | 56.407 | 38.357 | 27.436 | 22.387 | 26.570 | -29% | -42% | -31% |
Per fer l’anàlisi individual de cada sector, s’han aplicat criteris de viabilitat tècnica i econòmica, i s’ha comptat amb la col·laboració activa dels departaments competents de la Generalitat, per tal de garantir una visió transversal i alineada amb les polítiques públiques sectorials.
Tramitació al Parlament
El document es trametrà al Parlament, d’acord amb la Llei 16/2017, d'1 d'agost, del canvi climàtic. Aquesta Llei estableix que correspon al Parlament aprovar els pressupostos, a proposta del Govern, prenent com a base les recomanacions del Comitè d'Experts sobre el Canvi Climàtic (CECC), que ja va fer la seva proposta el passat mes de gener, i amb una presentació prèvia a la Taula Social del Canvi Climàtic.
Un cop s’aprovin, Catalunya esdevindrà pionera a escala mundial a disposar d’aquesta eina, que només tenen alguns països com el Regne Unit, Irlanda i Nova Zelanda.
Planificació i seguiment
Els pressupostos de carboni són un mecanisme de planificació i seguiment de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) per integrar els objectius de la Llei en les polítiques sectorials i encaminar el país cap a la neutralitat climàtica, les zero emissions. Aquests objectius s’hauran de concretar posteriorment en mesures i accions dins el Pla Integrat d’Energia i Clima de Catalunya 2030 (PINECCAT30), que ja s’ha començat a treballar en les seves diferents fases en paral·lel a saber els pressupostos de carboni que finalment aprovi el Parlament.
El CECC va presentar a l’abril una proposta basada en les recomanacions científiques i en el principi de justícia climàtica. Aquesta proposta inclou un pressupost global d’emissions brutes —sense tenir en compte els usos del sòl (LULUCF)— per al període 2021-2035, fixat en 403,2 milions de tones (Mt) CO₂ equivalent. D’aquest total, s’estableix un límit màxim de 133,6 Mt CO₂ equivalent per al quinquenni 2026-2030, la qual cosa representa una reducció del 42% respecte als nivells de 1990.
En línia amb la UE
El document que ha aprovat Govern ha tingut en compte, entre altres factors, el coneixement científic, els impactes sobre els diferents sectors i els potencials de reducció assolibles a 2030 de cadascun, les circumstàncies econòmiques i socials, la competitivitat, la política energètica, els escenaris d’emissions i els nous tractats internacionals. A més, és exclusivament en l’horitzó 2030, que és fins quan hi ha un compromís europeu acordat.




