event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a la xarxa viària catalana fins el 31 de juliol

  1. Un total de 87 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes
  2. Lleida registra un repunt de la sinistralitat, amb 10 víctimes mortals aquest mes de juliol

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 31 de juliol d’enguany 87 persones han mort en 81 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida 82 persones en 74 sinistres mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), període en què van morir 101 persones en 95 sinistres, la reducció de la sinistralitat és del 16%. Al llarg d’aquests primers set mesos, s’han registrat 465 ferits greus, una xifra lleugerament inferior als 477 del mateix període de l’any passat.

El mes de juliol s’ha tancat amb 18 víctimes mortals, i esdevé, juntament amb març, el mes amb més mortalitat per accident de trànsit aquest any.L’any passat, al juliol es van registrar 14 víctimes mortals. Atès que ens trobem en els mesos d’estiu, amb una elevada mobilitat, el Servei Català de Trànsit fa una crida a la prudència en tots els desplaçaments, llargs i curts, i demana màxima atenció al volant, evitar distraccions amb el mòbil i respectar els límits de velocitat.

D’altra banda, de les 87 víctimes mortals d’aquest 2025, 69 eren homes i 18, dones. Pel que fa als ferits greus, la proporció és similar, en la qual el 76% són homes i el 24%, dones.

Vulnerables, 4 de cada 10 víctimes

Les víctimes de col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes) representen més del 40% dels morts, concretament el 42.5% del total.En concret, 27 eren motoristes, 7 vianants i 3 ciclistes. Els motoristes són el col·lectiu amb més morts (27), un menys que l’any passat, i suposen el 31% del total de víctimes. Pel que fa a vianants (7) i ciclistes (3), n’han mort un més i dos més respecte el 2024, respectivament. Respecte als col·lectius més fràgils, l’SCT fa una crida a motoristes, vianants i ciclistes a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes d’aquests col·lectius. La resta de finats viatjaven en turisme (37), camió (7) i furgoneta (4).

Quant al tipus d’accidents, dels 81 sinistres mortals, 26 han estat accidents simples, 20 xocs frontals, 13 col·lisions laterals, 8 encalços i 7 atropellaments.

Pel que fa a les vies, les carreteres que de moment acumulen més morts són l’AP-7 (10), l’A-2 (6) i la C-58 (6), malgrat que, en general, es manté la dispersió en la sinistralitat de la xarxa viària. La C-12 i l’N-II han registrat enguany 4 morts cadascuna i la C-25, C-31 i C-16, 3 respectivament.

Víctimes de mitjana edat i joves

Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, la franja que aglutina més morts és la de 55 a 64 anys (19), tot i que es manté la tendència enguany de més sinistralitat en les franges d’edat per sota dels 35 anys. Així, fins al 31 de juliol, 31 persones menors de 35 anys han perdut la vida a les carreteres, el 35% del total de morts. En concret, hi ha hagut 14 morts de 15 a 24 anys, 14 més de 25 a 34 anys i també 2 de 0 a 14 anys. D’altra banda, entre els 35 i els 54 anys han perdut la vida 25 persones, i 12 més a partir dels 65 anys.

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, 42 han tingut lloc en dia feiner i els altres 45 en cap de setmana, festiu o vigília de festiu. El divendres és el dia que acumula més víctimes mortals, amb 18 víctimes mortals.

Repunt de la sinistralitat a Lleida

En aquest juliol, 10 persones han mort per sinistre de trànsit a la demarcació de Lleida, la meitat del total de víctimes mortals d’aquests primers set mesos a les carreteres lleidatanes (19). En el mateix període de l’any passat, van morir 14 persones. Amb l’objectiu de revertir aquest increment de la mortalitat, Trànsit ha activat diverses mesures per contenir l’accidentalitat mortal i reforçar la seguretat viària. Per una banda, s’han instal·lat els quatre radars en remolc de què disposa actualment l’SCT en trams especialment sensibles de les carreteres lleidatanes, per controlar la velocitat i reduir conductes de risc. Per altra banda, s’ha incrementat la vigilància per part dels Mossos d’Esquadra, amb una intensificació i reforç de la presència policial en punts estratègics de la xarxa viària lleidatana. Amb tot, l’SCT fa una crida, per al que resta d’estiu, a la responsabilitat de tots els conductors i demana moderar la velocitat, evitar distraccions al volant i respectar les normes de circulació.

Pel que fa a la resta de demarcacions, a Barcelona 38 personeshan perdut la vida a les carreteres, una més que el 2024. En aquesta demarcació han mort 17 dels 27 motoristes. El Vallès Occidental (7) i Osona (6) són les comarques que de moment sumen més morts. Pel que fa a la demarcació de Tarragona, amb 22 morts enguany, registra 3 morts més respecte del mateix període de l’any passat. La comarca que ha registrat més víctimes fins ara és el Baix Camp (5). Per últim, Girona és l’única demarcació en què decreix la mortalitat, amb 8 víctimes mortals, 4 menys que en el mateix període de l’any passat. La meitat d’aquestes víctimes s’han produït a la comarca de la Selva (4).