El Govern i la Fundació Privada Audiències de la Comunicació i la Cultura han signat un conveni de col·laboració per engegar el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, l’instrument de mesura d’audiències dels territoris de parla catalana. L’acord l’han subscrit el secretari general del conseller primer, Xavier Vendrell, el director de l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC), Xavier Marcé, i el vicepresident de la Fundació Privada Audiències de la Comunicació i la Cultura, Oriol Soler.
La signatura d’aquest conveni dóna el tret de sortida definitiu al Baròmetre català, després que el Govern aprovés el 28 de juny passat una aportació de 3,4 milions d’euros per a l’impuls d’aquesta eina de mesura d’audiències fins al 2008. Així, el Baròmetre oferirà les primeres onades oficials durant el tercer quadrimestre de l’any vinent. A principis de 2007 es publicarà el primer informe anual i, a partir d’aquest moment, cada any es faran tres onades corresponents als tres quadrimestres i l’informe anual final.
Un instrument objectiu, rigorós i complet de mesura i anàlisi de les audiències als territoris de parla catalana
El Baròmetre de la Comunicació i la Cultura mesurarà les audiències dels mitjans de comunicació als territoris de parla catalana, tant d’àmbit nacional com comarcal i local, mitjançant una enquesta anual de 39.154 entrevistes en 41 unitats territorials de Catalunya, País Valencià i Illes Balears. Cada dos anys, l’estudi s’ampliarà a la Franja de Ponent, Andorra i la Catalunya Nord, amb una enquesta secundària de 2.500 entrevistes. Així, la indústria de la cultura i de la comunicació podrà disposar de la informació bàsica sobre un mercat de 12 milions de persones.
El Baròmetre donarà resposta a les necessitats dels mitjans de comunicació i les indústries culturals catalanes no cobertes pels instruments de mesura existents actualment, com ara la definició d’audiències significatives a escala local, el perfil sociodemogràfic de l’audiència i els factors explicatius del consum. Així, l’estudi no només mesurarà quanta audiència té un mitjà, sinó sobretot qui el consumeix, per què el tria entre d’altres i quines són les preferències culturals de la població.
La informació que facilitarà el Baròmetre serà de gran utilitat per a les indústries de la comunicació i la cultura catalanes a l’hora d’establir les seves estratègies comercials i de posicionament. Les administracions públiques, per la seva banda, hi podran obtenir dades molt valuoses per a la definició de les polítiques de comunicació.
Peu de foto: d’esquerra a dreta: Xavier Marcé, director de l’ICIC; Xavier Vendrell, secretari general del conseller primer; Oriol Soler, vicepresident de la Fundació Privada Audiències de la Comunicació i la Cultura, durant la signatura del conveni.