- El 9 d’agost de 1925 es va obrir al públic el baixador i trenta anys després es va transformar estació després d’una important ampliació
- Amb motiu de l’efemèride, Ferrocarrils ha organitzat una exposició i ha editat un llibre històric

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha commemorat avui el centenari de la inauguració de l’estació de La Floresta, el 9 d’agost de 1925, amb una exposició i un llibret que fan un recorregut històric des dels seus orígens fins a l’actualitat.
El president d’FGC, Carles Ruiz Novella, i l’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès i Navarro, han inaugurat avui la mostra, que es podrà visitar fins al 26 de setembre, de dilluns a divendres, de 16 h a 21.30 h, al Casino de La Floresta. La comitiva ha arribat a l’estació de La Floresta a bord del Tren Granota de Ferrocarrils. L’emblemàtic vehicle, que forma part del patrimoni preservat d’FGC, va tornar a circular el maig del 2023, 27 anys després que fes el seu últim viatge.
En la seva intervenció, el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz, ha destacat la importància del ferrocarril “perquè avui, com fa 100 anys, és un element vertebrador del territori en connectar municipis, persones i històries, i una peça clau en el desenvolupament de Catalunya i dels pobles i ciutats on és present”.
L’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, ha assegurat que “el centenari de l’estació de La Floresta, amb un barri que va néixer i créixer al seu voltant, ens recorda que el ferrocarril és clau per a la mobilitat sostenible i la qualitat de vida a Sant Cugat. Per això és imprescindible reforçar la col·laboració amb Ferrocarrils i avançar en el desdoblament del tram Sant Cugat-Barcelona per fer front al gran increment d’usuaris de la línia del Vallès”.
A més a més de l’exposició, FGC també ha editat el llibret ‘Cent anys de l’estació de La Floresta (Pearson)’, obra de Clàudia Arruga Rodríguez i Oscar Costa Ruibal, membres de la Comissió d’Història del Consell de Barri de La Floresta. La publicació ressegueix la història de l’estació de La Floresta des d’abans de la seva inauguració, com a baixador, l’agost de 1925; i exposa la transformació que va suposar l’arribada del ferrocarril per a aquest districte de Sant Cugat del Vallès. El llibre forma part del catàleg de publicacions històriques que edita Ferrocarrils i que estan disponibles també en format digital al web del Patrimoni de la companyia. La commemoració també ha comptat amb la participació de representants de l’Associació de Propietaris i Veïns de La Floresta Pearson (APVF).
Durant l’acte també han pogut veure una maqueta de l’estació de La Floresta que forma part del Projecte Mòduls Júnior realitzat per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Sant Cugat en col·laboració amb FGC. Els mòduls júnior són maquetes ferroviàries de mida reduïda que permeten fer circular trens i són ideals per aprendre i iniciar-se en el modelisme ferroviari de manera pràctica i creativa. En el marc del projecte també s’han fet maquetes de les estacions de Les Planes i Valldoreix.
L’estació de La Floresta, a la línia Barcelona-Vallès, va registrar al voltant de 600.000 viatges l’any passat.
Una estació centenària

Amb l’arribada del tren a Les Planes (1916) i Sant Cugat (1917), la zona que avui ocupa el barri de La Floresta es va convertir en el lloc natural proper a Barcelona on fundar una colònia d’estiueig. Per fer realitat el projecte d’urbanització calia aconseguir que el tren elèctric fes parada a la zona.
Les reclamacions formals de l’Associació de Propietaris i Veïns de La Floresta Pearson (APVF) davant la Companyia de Ferrocarrils van començar des del moment que el tren va arribar a Les Planes i a Sant Cugat. El gener de 1920, l’associació va aconseguir la conformitat de la companyia per construir el baixador.
El 9 d’agost de 1925 es va obrir al públic el baixador de La Floresta Pearson fent-se realitat així l’objectiu prioritari des de la fundació de la colònia. L’edifici consistia en una construcció senzilla de 12,5 x 12,5 metres amb despatx per al cap d’estació i venda de bitllets ivestíbul públic. L’obertura al públic del baixador va suposar l’arribada de molta més gent interessada a invertir a La Floresta. L’afluència de passatgers va augmentar significativament i l’any 1929 ja s’hi aturaven els trens direcció Sabadell, a més dels de Terrassa, fet que va suposar una ampliació dels horaris dels trens.
L’any 1956, l’antic baixador de La Floresta Pearson es va transformar en l’estació de La Floresta després d’una reforma d’ampliació. El nou edifici, format per planta baixa i pis, té una superfície de 250m2 i inclou les dependències del cap d’estació, les taquilles, la sala d’espera i l’oficina de Correus.

Amb el naixement, l’any 1996, de l’anomenat “Metro del Vallès” es va produir una important millora del servei de Ferrocarrils amb l’augment de la freqüència del pas dels trens a tota la línia Barcelona-Vallès.




