event_note Nota de premsa

El Govern facilita l'obtenció de l'idCAT Mòbil als catalans i catalanes residents a l'exterior

  1. L’Executiu ha habilitat un nou canal, el WhatsApp, per facilitar l’activació de la identificació digital des de l’estranger, davant les restriccions d’alguns operadors de telefonia que limiten la recepció dels SMS
  2. Aquesta mesura, impulsada pels departaments de la Presidència i d’Unió Europea i Acció Exterior i Administració Oberta de Catalunya, ja s’ha fet servir en el 20% de les noves altes i beneficiarà prop de mig milió de catalans i catalanes que viuen fora del país
  3. La iniciativa s’emmarca en l’estratègia de reforma de l’Administració engegada pel Govern per millorar els serveis públics, simplificar els tràmits i reduir la burocràcia

La mesura s'ha adoptat davant les restriccions de determinats operadors de telefonia que limiten la recepció d’SMS, per exemple, en algunes zones dels Estats Units i del Con Sud d’Amèrica, la qual cosa obligava molts residents a tramitar l’idCAT Mòbil presencialment a Catalunya.

Des que, a finals del mes d’agost, es va incorporar l'enviament del codi per WhatsApp en les altes d’IdCAT Mòbil, ja s’han enviat centenars de missatges a través d’aquesta aplicació, que suposen aproximadament el 20% dels usuaris que intentaven donar-se d’alta.

El conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, ha subratllat la importància de la iniciativa: "Es tracta d'assegurar els seus drets com a catalanes i com a catalans; que tinguin també a fora els mateixos drets que tindrien aquí. Aquesta és la reivindicació històrica de la comunitat catalana a l'exterior, i per això estem satisfets que hàgim pogut ampliar aquests accessos d'una manera realment important".

Per la seva banda, el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort, ha assegurat que la mesura forma part de la "revolució de canvis tecnològics i de la transformació digital" que el Govern està tirant endavant en el marc de la reforma de l'Administració per fer les coses més fàcils a la ciutadania. "Totes les millores que impulsem volen reduir les barreres, augmentar l'accessibilitat i agilitzar la relació de les persones amb la Generalitat, també del col·lectiu de catalans i catalanes que resideixen a l’estranger”, ha conclòs.

La nova funcionalitat és fruit de la col·laboració entre el Departament de la Presidència, el Departament d’Unió Europea i Acció Exterior i Administració Oberta de Catalunya (AOC), que han treballat conjuntament per perfeccionar el sistema de registre i accés a l’idCAT Mòbil per part dels residents fora del país.

L’idCAT Mòbil, una eina clau per facilitar la relació amb l’administració catalana

L’IdCAT Mobil és un sistema d’identificació i signatura digital que permet fer tràmits de forma segura i àgil. Permet identificar-se des de qualsevol dispositiu, és gratuït, no requereix cap instal·lació ni cal recordar cap paraula de pas per fer-lo servir. És compatible amb els serveis de la Generalitat i de totes les administracions locals catalanes. A més, es tracta d’un mecanisme d’identificació universal, ja que qualsevol persona el pot obtenir, disposi de DNI, TIE, NIE o passaport de qualsevol país, mitjançant un sistema de video-identificació amb passaport.

Amb aquest nou canal, cada cop més catalans i catalanes a l’exterior podran relacionar-se digitalment amb l’administració catalana.

Això els permetrà, entre altres coses, inscriure’s al Registre de catalans residents a l’exterior, sol·licitar subvencions, registrar comunitats catalanes a l'exterior o demanar documents com l’informe de vida laboral de la Seguretat Social o els antecedents penals.

Una vintena de nous serveis per a la Catalunya Exterior

Aquest agost, l’executiu català també ha anunciat l'ampliació de l'oferta de serveis digitals per facilitar el dia a dia dels catalans que viuen a l’estranger. Concretament, s'inclouen noves prestacions en els àmbits del talent, les beques i premis, la memòria històrica i la salut.

D’aquesta manera, l’oferta de tràmits passa de 122 a 142, fet que suposa un increment del 16,4%, i ja estan actius al web de la Catalunya Exterior.

Des del Departament d’Unió Europea i Acció Exterior i la Direcció General de Serveis i Experiència Ciutadana del Departament de la Presidència també s’estan aplicant mesures per adaptar els formularis de la Generalitat a les necessitats específiques dels residents a l’exterior, com ara la incorporació més entenedora i intuïtiva de les dades bancàries d’entitats de l’estranger.

Notes de premsa relacionades
Una dona en cadira de rodes fa servir un ordinador portàtil.
event_note Nota de premsa
Comunicació clara.
event_note Nota de premsa
Reforma de l'Administració.
event_note Nota de premsa