- L’objectiu del projecte és millorar la seguretat viària i el nivell de servei a la xarxa viària catalana
El Govern de Catalunya ha aprovat el projecte del Servei Català de Trànsit (SCT) per a la contractació del servei de mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit a la xarxa viària catalana. Aquestes actuacions, amb un valor estimat de prop de 50 milions d’euros en els propers cinc anys, tenen com a finalitat reforçar i millorar la seguretat viària i incrementar el nivell de servei i la capacitat circulatòria a les carreteres de Catalunya.
El Servei de Mesures de Gestió del Trànsit és el conjunt d’actuacions que es realitzen setmanalment, mensualment i en esdeveniments, per a la millora de la fluïdesa del trànsit i la seguretat viària. Aquestes actuacions, accions i intervencions consisteixen en:
- Instal·lació de radars en línia (caixes taronja) i de carros radars per al compliment dels límits de velocitats variables, temporals i/o fixos.
- Creació de carrils addicionalstemporals o supressió de carrils, per reduir congestions i donar fluïdesa.
- Regulació en controls massius de vehicles.
- Intervencions a carreteres en situació d’emergències.
- Intervencions de mesures de trànsit en proves esportives o esdeveniments especials.
- Actuacions mòbils per a la informació del trànsit.
El contracte del servei de mesures de gestió del trànsit també conté una dotació pressupostària per a la reposició, renovació i millora dels equips i materials d’intervenció en carretera.
Els materials i equips més destacables són: 4 vehicles que realitzen la funció d’informació de l’estat del trànsit i transmeten imatges des de l’interior de les retencions (els vehicles estan connectats al Centre d’Informació Viària de Catalunya); 50 panells de missatges variables mòbils per intervenir a la carretera i connectats al centre de control de trànsit; sistema de senyalització variable en els trams d’inici i final dels carrils addicionals; equips per a l’obertura i el tancament dels carrils addicionals; càmeres per al seguiment d’intensitats i velocitats del flux de trànsit; i 200 unitats de radars en línia.
Noves necessitats territorials
L’increment de mobilitat ha augmentat la pressió del trànsit en diferents zones del nostre país i aquest nou servei de mesures, pretén donar resposta a les operacions especials de trànsit, però també té l’objectiu de resoldre les necessitats del conjunt del territori en matèria de gestió de trànsit. En aquest sentit, s’ampliaran fins a 25 les intervencions en operacions de sortida al llarg de l’any, especialment a l’AP-7.
Amb el nou servei de mesures també s’estendrà el perímetre territorial d’actuació i es pretén equipar 43 nous punts de reversió del flux, per carrils addicionals o carrils de suport, des de l’Empordà fins a les Terres de l’Ebre, d’Est a Ponent, amb l’objectiu de dotar de més capacitat a les principals vies (AP-7, C-32 nord, A-2, AP-2, C-25) quan sigui necessari.
A més, la pressió del trànsit sobre els municipis i indrets de destinació requerirà la intervenció en els fluxos de trànsit,i en aquest sentit es preveuen noves intervencions en diferents comarques afectades per les vies: C-16, N-260, N-II, C-13, N-230, C-38, N-240, C-14, C-17, C-31 nord, C-65, C-35 i en altres vies de la xarxa secundària vinculades a aquestes carreteres.
Noves necessitats de gestió del trànsit en dies laborables
Les vies d’alta capacitat, especialment l’AP-7, concentren gran part de les incidències de la nostra xarxa viària i molt especialment en les jornades laborables, de dilluns a divendres. Amb el nou servei de mesures especials es disposarà de dos nous equips de guàrdia i intervenció, al nord i al sud de Barcelona:
Es redimensionen els recursos materials i humans per a actuacions en dies feiners en les vies d’alta capacitat amb l’objectiu de contenir les retencions a través de l’habilitació de carrils en sentit contrari, anul·lació d’entrades a les vies congestionades, redirecció a sortides abans de la congestió, col·locació de panells informatius i senyalització per a la presa de decisió dels conductors, a més del reforç de Mossos d’Esquadra i Policies Locals en aquestes actuacions.
D’altra banda, la creació d’un bessó digital de la xarxa viària metropolitana de Barcelona permetrà simular i predir situacions de congestions i amb aquests dos nous equips d’intervenció i reforç per als dies feiners s’intervindrà i actuarà en aquests punts.
Noves mobilitats de col·lectius vulnerables
La irrupció de la mobilitat en bicicleta i l’increment de la mobilitat en motocicleta requereix la intervenció amb noves mesures de gestió del trànsit i seguretat viària en diferents punts del país:
Intervenció de pacificació de trànsit i seguretat viària en 50 noves vies del territori amb una barreja de trànsit amb elevada presència de ciclistes. En aquestes vies s’establiran mesures de gestió del trànsit i control consistents en: instal·lació de radars amb línia (caixes taronja) amb càmeres d’IA i panells mòbils que s’activen amb el pas de ciclistes i informaran de la presència de ciclistes al llarg de la carretera.
Intervenció de pacificació de trànsit i seguretat viària en 30 noves vies del territori amb una barreja de trànsit amb elevada presència de motoristes. En aquestes vies s’establiran controls PREMOT amb les Policies Locals i Mossos d’Esquadra, mesures de gestió del trànsit i control.
Amb l’aprovació de l’import del nou servei de mesures de Gestió del Trànsit, es doblarà la inversió disponible, passant de 5.724.053 euros aquest 2025 a 10.176.691 euros el proper any 2026.




