- Els treballs abasten 12 quilòmetres, entre Cambrils Centre i Vila-seca Estació, la plataforma per a dos vies, parades i la línia aèria de contacte, amb trams específics sense catenària

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha licitat avui les obres corresponents al gruix principal de l’obra d’infraestructura de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona per un import de 132,9 MEUR. Abasten 12 quilòmetres, entre Cambrils Centre i Vila-seca Estació, i inclouen una plataforma per a dues vies, parades amb andanes laterals de 40 metres de longitud --dues de les quals són d’intercanvi amb les estacions de l’Adif de Salou Port Aventura i Vila-seca-- i la línia aèria de contacte alimentada per 5 subestacions elèctriques, amb trams específics sense catenària.
La consellera Sílvia Paneque ha afirmat que “el Govern avança en una actuació que transformarà la mobilitat de la segona àrea metropolitana de Catalunya, que ha de permetre incrementar l’ús del transport públic i és estratègica per a la descarbonització del transport”. Paneque ha destacat que “estem centrats en les millores de la mobilitat a tot el país i aquesta infraestructura és una de les més importants al Camp de Tarragona”.
Aquest mes començaran les primeres obres d’infraestructura del tramvia del Camp de Tarragona, amb un pressupost de 15,8 (sense IVA). La línia es completarà pròximament amb l’impuls de la licitació de les obres de creuament sota la línia ferroviària Vila-seca-Tarragona, prevista per enguany.
A aquests treballs, s’afegeixen les actuacions que es duran a terme d’urbanització i de configuració d’un eix per a facilitar la mobilitat a peu i en bicicleta en els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca, que executaran cada Ajuntament, amb finançament de la Generalitat. Aquestes actuacions comptaran ambuna inversió de 26,5 MEUR per part de la Generalitat de Catalunya.
Finalment, per a completar la primera fase, es preveu l’impuls de les obres del tram Cambrils nord-Cambrils centre per a finals d’any.
Així mateix, el Departament ha encarregat a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya la licitació de les obres del centre operatiu de Vila-seca, amb una inversió de 24,7 MEUR, que inclouen el taller, les cotxeres i les oficines per a la gestió i control del tramvia, i una subestació elèctrica. La licitació està prevista per aquesta tardor. Per a l’explotació per part d’FGC, l’operadora també ha adjudicat aquest estiu el contracte d’adquisició de 7 unitats de material mòbil.
Així, la primera fase, que entrarà en funcionament el primer trimestre de 2028, constarà com a principals elements:
- 14 km de longitud
- 14 estacions, 3 de les quals seran intercanviadors
- Centre operatiu amb cotxeres i tallers al terme de Vila-seca
- 7 unitats de material mòbil tramviari
- Eix cívic per a bicicletes i vianants
- 287 MEUR

Tramitació de la segona fase
En paral·lel a les obres de la primera fase, la Generalitat també està treballant en la tramitació de la segona fase, que completarà el tramvia del Camp de Tarragona. Correspon a la connexió de Reus i Tarragona i l’accés a l’aeroport de Reus. Quan estigui completament desplegat, constarà d’una xarxa de 46 quilòmetres, amb un total de 47 estacions, 10 de les quals seran intercanviadors, i es preveuen serveis tant interurbans com urbans. Es preveu que beneficiarà a 9,5 milions de persones usuàries anualment.




