- També s’atorguen les mencions M. Encarna Sanahuja Yll a l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària
- Els premis estan dotats amb 20.000 euros cadascun que s’hauran de destinar a projectes d’innovació o de millora docent
Els premis Jaume Vicens Vives, creats el 1996, tenen com a objectiu reconèixer la qualitat docent universitària, i les mencions M. Encarna Sanahuja Yll, que és el cinquè any que s’atorguen, reconeixen l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.
Els guardonats, que han estat seleccionats a partir de les propostes fetes pels consells socials de les universitats públiques o pels òrgans anàlegs de les universitats privades de Catalunya, reben un premi dotat amb 20.000 euros cadascun. Aquest import l’han de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, en el cas de les distincions Jaume Vicens Vives, i a projectes d’innovació o de millora docent en la perspectiva de gènere, pel que fa a les mencions M. Encarna Sanahuja Yll.
Distincions Jaume Vicens Vives
Premis individuals
- Oscar Núñez Burcio, professor del Departament d'Enginyeria Química i Química Analítica a la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona (UB), per la seva extraordinària trajectòria professional centrada en la millora constant i rellevant en l’àmbit acadèmic-docent, especialment en la recerca i innovació universal de l’aprenentatge, la coordinació i gestió docent, així com de la transferència i la divulgació a la societat, amb una destacada dimensió social mitjançant el foment de la recerca en centres d’educació secundària.
- Eva Vidal López, professora del Departament d’Enginyeria Electrònica a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per la seva dedicació exemplar i incansable i un compromís profund i sostingut amb valors que han esdevingut eixos centrals de la universitat: la inclusió, la sostenibilitat, l’ètica, el rigor intel·lectual i la vocació de servei a la societat. També per la seva tasca innovadora en l’ensenyament d’aquests valors i en l’aprenentatge servei en cooperació per al desenvolupament, tasca que ha estat decisiva, justa i compromesa per transformar la formació i futur de l’estudiantat.
- Davinia Hernández-Leo, professora del Departament d’Enginyeries de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), per la seva brillant carrera professional dedicada a la millora de la docència i recerca en Tecnologies per a l’Educació, de la qualitat i innovació docent en l’àmbit de l’enginyeria, així com en la millora de les competències transversals i la incorporació de la perspectiva humanística en la formació en enginyeries, en tecnologies de la informació i les comunicacions, això com pel seu afany a disposar d’eines d’intel·ligència artificial generativa i en avançar cap a la implementació responsable d’analítiques de l’aprenentatge a la universitat.
Premis col·lectius
- Projecte Grup d’Innovació Docent d’Aprenentatge Servei (ApS), coordinat per la doctora Mar Grasa Martínez de la Universitat de Barcelona (UB), per consolidar-se com a grup d’innovació docent (GINDOC-UB/174) i per la seva alta capacitat transformadora en el context universitari per difondre, millorar i fomentar la pràctica de l’aprenentatge servei entre el professorat universitari a tots els ensenyaments de la universitat; per promoure una nova metodologia docent com a eix vertebrador basada en l’aprenentatge actiu amb una clara orientació del compromís ètic i el desenvolupament sostenible des de totes les perspectives; per generar un model pedagògic innovador basat en el treball col·laboratiu, la recerca aplicada i la vinculació amb entitats socials del territori; i per contribuir significativament a formar professionals socialment responsables i compromesos.
- Projecte InnoCrowd, de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) i Departament d'Organització d'Empreses, presentat per la professora Jasmina Berbegal Mirabent de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per esdevenir una aposta disruptiva i genuïna que, mitjançant una plataforma de crowdsourcing, fomenta la innovació i el desenvolupament local, connectant el talent universitari amb el teixit empresarial i institucional del territori; per contribuir, amb un gran valor afegit, mitjançant aquesta metodologia a l’aprenentatge basat en reptes, la qual permet a l’estudiantat aplicar coneixements assolits i desenvolupar competències tècniques i transversals en situacions professionals reals, afavorint la interdisciplinarietat i el treball en equip.
- Projecte Formació i Avaluació de la competència del treball en equip: AVATREQ (Avaluació del Treball en Equip), de la Xarxa d’Innovació Docent d’Avaluació de l'Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach de la Universitat de Girona (UdG), per idear una plataforma digital que contribueix a millorar la implementació de la competència del treball en equip a l’aula universitària, la qual facilita la formació, l’autoregulació i l’avaluació sobre aquesta competència per part dels mateixos estudiants; per la seva gran capacitat de difusió i generositat en compartir aquesta eina innovadora a tots els centres de la Universitat de Girona, i que és utilitzada per un gran nombre d’estudiants, la qual conté informació, recursos i eines per millorar l’aplicació d’aquesta capacitat de treball en grup a les aules universitàries.
Mencions M. Encarna Sanahuja Yll
A títol individual:
- Lupe Romero Ramos, professora del Departament de Traducció, d’Interpretació i d’Estudis de l’Àsia Oriental (DTIEO) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), per la seva excel·lent i extensa trajectòria com a docent i investigadora; per la inclusió de la perspectiva de gènere a la docència, principalment per al professorat d’ensenyament de llengua i traducció així com en l’àmbit institucional; per la seva destacada contribució científica, rellevant en la recerca en els estudis de gènere en l’àmbit de la traductologia, i per fomentar de manera destacada l’equitat a l’aula, el llenguatge inclusiu i la igualtat al treball en grup.
A títol col·lectiu:
- Grup d'Educació i Gènere, integrat per professorat i alumnat, del Departament d’Educació i Pedagogia Social de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), per contribuir en la recerca per transformar els sabers, les pràctiques i les estructures educatives des d’una perspectiva feminista interseccional i per incorporar la perspectiva de gènere a tots els àmbits i sectors de la comunitat educativa, amb accions en múltiples nivells del sistema educatiu i més enllà de la docència universitària; per ser un referent consolidat en la reflexió crítica sobre la dimensió del gènere a les institucions educatives, i per esdevenir un impacte transversal en la docència, la recerca, la transferència de coneixement, la formació contínua i els processos de transformació institucional.




