- La consellera de Recerca i Universitats ho ha dit en el transcurs de l'acte d'inauguració del curs 2025-2026 del sistema universitari català a la Universitat de Barcelona (UB)
- La consellera ha anunciat que s’iniciaran les gestions per a la construcció de l’edifici MIES-UB que suposarà un impuls a la modernització de les infraestructures universitàries i de recerca
- En l’acte també s’han lliurat els guardons Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària

La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, ha valorat la funció social de les universitats per desplegar “un model de societat que vol créixer amb equitat, innovació i competitivitat“. Montserrat ha destacat el sistema universitari de Catalunya com “una de les grans fortaleses del país” i ha afegit que “aquest sistema universitari d’excel·lència ha de ser palanca de progrés i ascensor social, capaç d’oferir oportunitats a tothom per garantir que cap talent quedi pel camí per raons econòmiques”. La consellera ha fet aquestes declaracions en el discurs de l’acte d'inauguració del curs 2025-2026 del sistema universitari català, que s’ha celebrat aquest matí a la Universitat de Barcelona (UB).
Durant la seva intervenció, la consellera ha subratllat que més enllà de les propostes, les paraules s’han de traduir en fets i, per aquest motiu, ha posat en relleu la política de reducció de preus impulsada des del Departament per afavorir l’accés a la universitat dels estudiants amb situacions socioeconòmiques més desfavorables i ha recordat que, per primer cop, aquest curs s’ha igualat el cost de tots els graus i màsters habilitants públics amb el preu més baix. Alhora, s’ha aplicat també una nova rebaixa del 30% per a la resta de màsters no habilitants, seguint així amb mesures que contribueixen a garantir més equitat en l’accés als estudis universitaris.
Un dels objectius de la rebaixa de preus és incrementar l’accés dels estudiants de rendes baixes a estudis STEM, amb l’objectiu de duplicar el nombre de graduats en àrees estratègiques per al desenvolupament econòmic i assegurar l’equitat territorial en la formació de professionals sanitaris.
Inversions en recerca, coneixement i innovació
La titular del Departament de Recerca i Universitats ha subratllat la responsabilitat que tenen les universitats catalanes per continuar sent referents d’innovació i de qualitat i per projectar Catalunya entre les regions més innovadores d’Europa. Per assolir aquest objectiu, Montserrat ha explicat que el Govern ha aprovat un pla territorial d’inversions en recerca, coneixement i innovació de Catalunya que compta amb una inversió de 300 milions d’euros que es destinaran, entre altres, a noves inversions i propostes de millora per a infraestructures universitàries distribuïdes per tota Catalunya i a nous programes per garantir el posicionament de Catalunya en el circuit del talent internacional en els àmbits universitaris i de recerca.
En aquest context, la consellera ha anunciat que aviat s’iniciaran les gestions per fer realitat l’edifici MIES-UB que suposarà “un impuls determinant per garantir la modernització de les infraestructures universitàries i de recerca”. Amb aquest compromís, el Departament de Recerca i Universitats reforça la seva aposta per millorar els espais de docència i investigació i per donar resposta a les necessitats plantejades pel sistema universitari.
El nou edifici de Matemàtiques, Informàtica i recerca d’Economia del MIES-UB és “una peça clau” per a l’expansió del talent científic i tecnològic a la Universitat de Barcelona. “La seva construcció no només respon a una necessitat d’espai, sinó que activa directament la necessitat de crear noves places STeM, per consolidar la UB com a referent en la formació i recerca d’alt nivell en ciència, tecnologia i dades” ha afirmat Montserrat.
Formació contínua
Per tal de reforçar la formació contínua al llarg de la vida, clau per afrontar els grans reptes globals i garantir una oferta formativa ajustada a les demandes dels sectors productius, la consellera ha destacat la posada en marxa del programa de microcredencials a les universitats públiques. Actualment, l'oferta de microcredencials ja supera les 200 formacions curtes de gran impacte i l’objectiu és assolir 9.500 microcredencials abans de juny de 2026.
Dades del curs 2025-2026
En el curs universitari que s'inaugura avui s’impartiran un total de 550 graus, 702 màsters i 249 programes de doctorat. Pel que fa al nombre d'estudiants, les universitats de Catalunya superen per segon any consecutiu els 300.000 estudiants matriculats a estudis de grau, màster i doctorat. Segons les últimes dades provisionals corresponents al curs passat, 2024-2025, a les 12 universitats de Catalunya el conjunt d’estudiants suma 308.138 persones, de les quals 240.445 estaven matriculades en estudis de grau, 49.310 en estudis de màster, i 18.383 en estudis de Doctorat.
Lliurament de les distincions Jaume Vicens Vives
En el decurs de l’acte inaugural a la UB també s’han entregat avui les distincions Jaume Vicens Vives, en reconeixement a la qualitat docent universitària, i les mencions M. Encarna Sanahuja Yll, a l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.
Els guardonats amb el premi Jaume Vicens Vives han estat, en la categoria de premis individuals, els professors Oscar Núñez Burcio, professor del Departament d'Enginyeria Química i Química Analítica a la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona (UB);Eva Vidal López, professora del Departament d’Enginyeria Electrònica a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC); i Davinia Hernández-Leo, professora del Departament d’Enginyeries de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). En la categoria de premis col·lectius s’ha distingit el projecte “Grup d’Innovació Docent d’Aprenentatge Servei (ApS)”,de la Universitat de Barcelona (UB); el projecte “InnoCrowd”, de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) i Departament d'Organització d'Empreses, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC); i el projecte “Formació i Avaluació de la competència del treball en equip: AVATREQ (Avaluació del Treball en Equip)”, de la Xarxa d’Innovació Docent d’Avaluació de l'Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach de la Universitat de Girona (UdG).
Les mencions M. Encarna Sanahuja Yll s’han concedit a Lupe Romero Ramos, professora del Departament de Traducció, d’Interpretació i d’Estudis de l’Àsia Oriental (DTIEO) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); i a títol col·lectiu al Grup d'Educació i Gènere, integrat per professorat i alumnat, del Departament d’Educació i Pedagogia Social de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).




