- Aquest és el primer pas per aconseguir assegurar un finançament adequat del món local i contribuir a una major cohesió i reequilibri territorial
- L’actual llei estatal del 2004 no respon a les necessitats actuals dels ens locals per donar cobertura a serveis socials i educatius de prestació no obligatòria, ni tampoc l’increment de determinades despeses fixes
L’actual llei estatal de finançament local, que va ser aprovada amb un ampli consens, estableix que els ingressos dels municipis procedeixen de dues fonts: els tributs pagats pels ciutadans i les transferències procedents d’altres organismes. En el cas de la Generalitat, el suport financer que dona a l’àmbit local es fa a través de la participació en alguns tributs, en l’assignació de recursos a través del Fons de Cooperació Local que es distribueix anualment amb la Llei de Pressupostos i en programes com el Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC).
La situació que viuen ve derivada per múltiples factors. Per una banda, la necessitat actual de donar cobertura a serveis socials, educatius i sanitaris que no són de prestació obligatòria, i per l’altra, l’increment de determinades despeses com el preu de l’energia o els augments salarials del personal aplicats amb caràcter retroactiu. A tot això se li suma la reducció d’ingressos rellevants com la plusvàlua municipal o les restriccions en la normativa pressupostària que posa limitacions en l’ús dels romanents de tresoreria. Aquest fet suposa que el món local sigui el més perjudicat en el repartiment dels límits de dèficits imposats per l’Estat, ja que, a diferències d’altres, no poden tancar els seus pressupostos amb dèficit. La manca de recursos humans i tècnics per a la gestió diària no ajuda a millorar-ne la situació.
Per aquest motiu s’ha treballat un avantprojecte de llei de finançament local que contempla la incorporació de mecanismes de flexibilitat que adaptin el model de finançament a les necessitats territorials; que modifiqui el fons de cooperació local incloent criteris de distribució i variables orientades a una major equitat i equilibri territorial; que reguli la col·laboració de les entitats locals i l’exercici de la tutela financera a través de la coordinació entre diputacions provincials, consells comarcals, l’Ajuntament de Barcelona, el Consell Generau d’Aran, les entitats municipals descentralitzades i les entitats municipalistes; i que també reguli l’estructura dels pressupostos i dels plans de comptes de les entitats locals; i finalment que estableixi les bases sobre l’assistència i cooperació dels governs locals en la gestió, recaptació i inspecció dels seus tributs i altres ingressos de dret públic.
Amb la nova llei de finançament local es vol aconseguir:
- Reduir el desequilibri financer i la insuficiència de recursos dels ens locals;
- Assegurar una distribució més equitativa dels recursos públics;
- Millorar l’eficàcia i l’eficiència en l’exercici de la tutela financera per part de l’Administració de la Generalitat;
- Facilitar l’exercici de les funcions de gestió, recaptació i inspecció tributària dels
- ens locals, especialment els de reduïda dimensió;
- Garantir la transparència i participació del món local en la presa de decisions;
Un procés obert a la ciutadania
El Govern obrirà un procés de participació, a través del portal Participa.cat, per recollir l’opinió de la ciutadania, així com donarà difusió a la consulta per les entitats interessades a través del portal MUNICAT (pàgina web pròpia de la Direcció General de l’Administració Local), de les xarxes socials i d’EACAT (l’extranet de les administracions públiques catalanes) abans d’elaborar l’avantprojecte de llei de finançament local. Per tal de facilitar la participació, s’obrirà un període de consulta pública d’un mes.




