- Preveu l’exempció de la taxa per al certificat sanitari associat al moviment de bestiar en situació de declaració oficial de malaltia com, per exemple, amb els casos per dermatosi nodular contagiosa que s’han produït recentment
- També s'aproven beneficis fiscals en l’àmbit de l’impost de successions i donacions, i l’impost de transmissions patrimonials de determinades explotacions, per garantir el relleu generacional del sector
Es tracta de mesures que van des de la revisió de certes taxes, a la creació de noves línies d’ajuts que donin resposta a situacions actuals i a les traves burocràtiques que afecten les activitats del sector agrari i agroalimentari que, en el marc de les competències de la Generalitat de Catalunya, es poden reduir o simplificar.
Eliminació de taxes al sector ramader amb restriccions de moviments
A banda de les raons climatològiques o polítiques que han afectat els mercats, l’exportació o importació i el preu d’alguns productes, s’hi sumen les raons sanitàries, com per exemple per les limitacions a l’exportació que hi ha hagut en sectors que s’han vist afectats per malalties del bestiar de declaració obligatòria.
En aquest sentit, el decret aprovat pel Govern preveu l’exempció de la taxa per al certificat sanitari associat al moviment de bestiar en situació de declaració oficial de malaltia com, per exemple, amb els casos per dermatosi nodular contagiosa que s’han produït recentment.Aquesta mesura, en concret, permet als ramaders no haver de pagar la taxa per la prestació de serveis facultatius veterinaris, que consisteix en l’extensió de la documentació sanitària que empara el trasllat, dins de l’àmbit territorial de Catalunya, per restriccions de moviment.
D’altra banda, el decret també incorpora una bonificació en l’import de la quota de la taxa per l'emissió de declaracions d'impacte ambiental. La mesura pretén rebaixar al màxim aquest cost de determinats plans i projectes, de manera que la quota de la taxa no suposi un fre a l’execució urgent. En concret, la taxa serà del 75% per plans de gestió forestal i rompudes en zones d’alt risc d’incendi i del 100% en projectes específics de prevenció d’incendis.
Beneficis fiscals per garantir el relleu generacional del sector
Un altre dels aspectes que inclou el decret és l’aprovació d’un paquet important de beneficis fiscals per al sector que passa per la reducció del 95% (el 99% per als joves agricultors) de l’impost de successions i donacions, per a les transmissions d’explotacions i participacions.
També es bonifica un 95% l’impost de transmissions patrimonials (un 99% per als joves agricultors) en compravenda de finques rústiques.
A més, l’acord aprova les bonificacions en actes notarials (expedients de domini, segregació, agrupació, etc.) i la bonificació del 90% per actes de divisió/agrupació de finques.
Són mesures que s’aplicaran a operacions que impliquin explotacions agràries afectades per les gelades, les inundacions, la sequera, els incendis forestals i els casos de malalties animals, juntament amb l’envelliment dels titulars de les explotacions, que han col·locat tot el sector agrari en una situació de crisi aguda que requereix aquests beneficis fiscals per garantir el relleu generacional.
Ajuts a les explotacions ramaderes de boví afectades per la tuberculosi
L’elevat impacte que té la tuberculosi en la salut animal, salut pública i comerç internacional comporta que s’estableixin una sèrie de mesures sanitàries imprescindiblesper evitar la disseminació de la malaltia cap a altres animals susceptibles, tant dins com fora de l’explotació.
El caràcter urgent d’aquests ajuts, que tenen per objecte compensar danys derivats d’una actuació imposada per raons de salut animal i d’interès públic, obeeix a l’existència d’explotacions afectades amb buidats sanitaris, que pateixen danys econòmics immediats i exigeixen una resposta ràpida.
L’impacte econòmic que tenen en les explotacions aquestes mesures sanitàries, que són de compliment obligatori, poden arribar a comprometre la continuïtat de l’activitat. Per aquest motiu, els ajuts seran en concurrència no competitiva, se simplificaran administrativament amb declaracions responsables i es podran justificar per mòduls o mitjançant factures.
Les sis línies d’ajut específiques són:
- Alimentació animal: subvenció per a l’alimentació quan els ramats no poden pasturar.
- Bioseguretat: ajut per instal·lar tancaments perimetrals en explotacions afectades.
- Recuperació de productivitat: compensació per pèrdues derivades dels buidatges sanitaris obligatoris.
- Compromisos adquirits: compensació pels drets de pastura o similars que no poden aprofitar-se.
- Neteja i desinfecció: subvenció de les despeses obligatòries de neteja després del buidatge.
- Gestió de fems i purins: ajut per eliminar-los quan s’ha aplicat buidatge sanitari.
Mesures de simplificació administrativa
Entre les mesures aprovades també destaca l’eliminació de tràmits en l’àmbit de l’activitat agrícola, la ramadera, la forestal i en el del sector agroalimentari.
En aquest sentit, el Decret llei aborda la supressió de l'obligació de mantenir un llibre de gestió de fertilitzants (LGF) als agricultors que gestionin un quadern d'explotació digital amb la informació requerida o l'exempció de la presentació de la declaració anual de gestió de dejeccions ramaderes i altres fertilitzants nitrogenats, als agricultors que gestionin un quadern d'explotació digital amb determinades condicions.
En matèria de simplificació agrària, s’estableix l’equivalència del quadern digital d’explotació agrícola amb el Llibre de gestió de fertilitzants i la declaració anual de nitrogen, per evitar la duplicitat d'obligacions administratives existent que recauen sobre els agricultors, ja que han de presentar diversos documents vinculats a la gestió de fertilització i nitrogen.
En l’àmbit de la prevenció d'incendis forestals, la modificació principal és que ja no serà necessari demanar autorització per dur a terme les activitats amb perill d’incendi que es facin en zones boscoses aïllades que siguin inferiors a una hectàrea.
Mesures en matèria de gestió forestal i prevenció d’incendis forestals
L’augment de la massa forestal, la densificació de les zones arbrades, la tipologia de titulars de terrenys forestals i l’augment dels grans incendis comporta la necessitat d’una planificació i execució extraordinària i urgent de les mesures de prevenció d’incendis tendents a minimitzar els danys a persones, béns i biodiversitat.
L’execució de mesures de prevenció de grans incendis forestals en zones estratègiques superen de forma clara l’interès particular de la persona propietària d’una finca forestal. Per això s’inclou un article per poder declarar d’interès general els treballs de prevenció, perquè puguin ser executats i assumits per l’Administració en el 75% dels terrenys privats de Catalunya, amb una afectació estimada de 100.000 propietaris.
També es modifica la Llei 6/1988, de 30 de març, forestal de Catalunya. Actualment, s’estan tramitant 29.211 autoritzacions/comunicacions per activitats amb risc d’incendi forestal en terrenys forestals i els 500 metres que els envolten. Amb la modificació, la distància passa a ser de 400 metres, i així s’exclou del susceptible tràmit d’autorització/comunicació el 20% de la superfície agrícola i urbana anteriorment inclosa. Això vol dir que es reduiran en un 10% el total d’activitats subjectes a autorització o comunicació.
Fins ara, el tràmit de llicència en sòl no urbanitzable acostumava a trigar entre sis mesos i un any. Ara, amb aquest canvi s’agilitzarà la realització de les construccions planificades en els Plans de prevenció en almenys sis mesos. Això afectarà la construcció d’uns 200 punts d’abastiment d’aigua en els pròxims deu anys.
Mesures que afavoreixen el control poblacional d’espècies cinegètiques
Els actuals plans de control poblacional aprovats el juny del 2025, i els altres en procés d’elaboració, requereixen la necessitat immediata i urgent de modificar els requisits de formació exigits per a l’obtenció de la consideració de persones qualificades per dur a terme actuacions de control poblacional d'espècies cinegètiques. L’objectiu és que es pugui disposar de prou persones per poder executar les actuacions urgents planificades en els pròxims mesos.
Compensació de danys i perjudicis causats a la ramaderia per espècies animals protegides de la fauna salvatge autòctona
Per primera vegada, el Govern reconeix el pagament del que es coneix com a lucre cessant. És a dir, que es compensa al ramader pel que ha deixat de guanyar. Per exemple, si un llop o un os ha matat una vaca considerada com a reproductora, se li afegirà a la compensació de la vaca morta, la compensació corresponent a dos exemplars més.
Aquest Decret que s’aprova modificarà el de l’any 2007 i, per tant, s’actualitzen 18 anys després els barems de pagament al moment actual. També es pagaran els serveis veterinaris, els avortaments originats per causa de la presència de fauna protegida, el material de protecció o la recerca d’animals extraviats.
Assegurar el relleu generacional de l’artesania alimentària
En aquest àmbit, les mesures aprovades tenen per objectegarantir amb caràcter urgent el relleu generacional de l’artesania alimentària i assegurar el manteniment de l’artesania alimentària mitjançant la seva promoció.
Així, per facilitar el sistema d'acreditació de l'artesania alimentària, s’eliminen barreres en l’accés a l’acreditació i es facilita que un major nombre de persones artesanes accedeixin a una regulació formal, amb el corresponent augment del nombre de professionals acreditats.
També es flexibilitzen els requisits per optar al diploma de Mestratge en Artesania Alimentària, de manera que s’hi pugui accedir si s’ha exercit com a persona artesana alimentària durant un període mínim de quinze anys i cinc anys de carnet, mantenint la resta de requisits actualment vigents. I es modifica l’acreditació de la venda de proximitat per ampliar el ventall de productes elaborats que es poden etiquetar amb el segell, per facilitar que més productors i més productes puguin ser considerats venda de proximitat, en resposta a la necessitat de promoure aquests tipus de venda.
Suport al sector vitivinícola
En aquest àmbit, s’elimina el tràmit d’autorització prèvia a les empreses per portar els registres del sector vitivinícola en suport informàtic, de manera que aquesta modalitat ja no requereix l’autorització expressa, en el marc de la normativa que regula el transport, els registres i les declaracions de determinades pràctiques en el sector vitivinícola.
El decret també aprova els criteris per a la incorporació de membres independents a l’INCAVI i la demora de l’entrada en vigor de les modificacions de l’impost sobre les estades en establiments d’enoturisme, relatives a l’increment de la tarifa i l’elevació del topall de fins a 8 euros del recàrrec municipal de Barcelona.




