- La creació d’aquesta categoria és la principal novetat dels Premis Innovació EAPC, fins ara coneguts com a Premis Alfons Ortuño
- Els guardons, que segueixen dedicant les categories generals a Ortuño, també mantenen una categoria per als municipis de menys de 5.000 habitants
- L’objectiu és premiar iniciatives que transformin la manera de gestionar i prestar els serveis públics
- Les bases reguladores s’han publicat avui i es preveu que les candidatures es puguin presentar el febrer de l’any vinent
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya ha publicat avui les bases reguladores dels Premis Innovació EAPC, uns guardons que atorga l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) i que reconeixen les actuacions innovadores i les bones pràctiques en gestió pública impulsades per les administracions públiques catalanes. Aquests guardons, que fins ara es coneixien amb el nom de Premis Alfons Ortuño, es renoven amb un canvi de denominació i novetats en el seu plantejament.
La nova denominació dona més visibilitat a l’objectiu dels premis, que, amb més d’una dècada de trajectòria i set edicions, han esdevingut un referent de la innovació en la gestió pública a Catalunya. També busca actualitzar-los i donar-los un nou impuls, mantenint alhora el reconeixement a la figura d’Alfons Ortuño Salazar, a qui continuen dedicades les categories generals dels guardons.
Les bases inclouen la creació d’un premi especial adreçat als ajuntaments d’entre 5.000 i 50.000 habitants, amb la voluntat de reforçar la visibilitat de les iniciatives innovadores del món local. També es manté la categoria per als ajuntaments de menys de 5.000 habitants i el premi especial a la millor actuació per a la millora de la funció pública, que ret homenatge al jurista i directiu públic Lluís Azemar i Mallard.
La convocatòria de la VIII edició dels Premis Innovació EAPC es preveu per al febrer de 2026, moment en què les administracions públiques catalanes podran presentar les seves candidatures. Amb aquests premis, l’EAPC reforça la seva aposta per reconèixer i difondre iniciatives que transformen la manera de gestionar i de prestar els serveis públics, i incentiva la implementació de noves idees i solucions per millorar els serveis que les administracions catalanes ofereixen a la ciutadania.
En l’edició de l’any passat, els quatre premis principals van ser els següents:
- En la categoria Organització, processos i gestió econòmica, el guanyador va ser el Departament de la Presidència de la Generalitat amb el projecte Model de govern de les dades, un projecte que posa el ciutadà al centre.
- En la categoria Transparència, bon govern, avaluació i qualitat, el guardó va ser per al Departament d’Economia i Finances, pel projecte Nova plataforma de serveis de contractació pública.
- L’Ajuntament de Sant Boi va ser el guardonat en la categoria Desenvolupament d’equips i de persones amb el projecte Pla de carrera professional horitzontal.
- En la categoria Serveis finalistes, el guanyador va ser l’Ajuntament de Mataró amb el projecte Nou model de relació amb la ciutadania. Transformació de l’atenció ciutadana.




